Side 3 af 5

Re: Tændings-tuning. (Advanced ignition timing)

: 27. august 2013 10:56
af MSJ1982
Den måler 14.5 mm
Billede

En anden jeg har måler under 14, tror den er fra Sprinten.

Er der ikke en der kan prøve at måle deres, for så vil jeg prøve at se om jeg har en der er længere, eller vel købe en,
for jeg har et problem med at holde omdrejninger når jeg kommer om i fart...

Den skal godt nok igennem, den helt store tur snart, men havde tænkt at starte derinde, da jeg skal have renset stator osv.

Re: Tændings-tuning. (Advanced ignition timing)

: 29. august 2013 05:30
af Kymconørden
scootergrisen skrev:Nu må jeg prøve og flytte den lidt mere..
ja, så må den ha en tand til :thumbup:
Men spøjst hvis der slet ikke er forskel med pickuppen flyttet 2-3mm. Om ikke andet en forringelse af effekten og lyden.
Måske det slet ikke har den store effekt på en motor der ellers ikke er "pillet" ved? Den må en tur helt til højre, og se hvad der så sker :?:

Re: Tændings-tuning. (Advanced ignition timing)

: 29. august 2013 11:23
af Baddi
MSJ1982 skrev:Den måler 14.5 mm

<snip>
I så fald fylder den omkring 15 grader. :D

Re: Tændings-tuning. (Advanced ignition timing)

: 29. august 2013 12:14
af Kymconørden
Baddi skrev: Ligger signalet fra pickuppen mekanisk 13 grader før TDC?
Ja det skulle jeg mene, eller man kan sige Gnisten gør, for det er mere den det handler om. Om det er gamle platiner eller magnetisk pulsen bliver givet, så skal gnisten antænde blandingen i cylinderen når krumtappen mangler at dreje 13 grader for at få stemplet helt i top og opnå fuld kompression. Og på det tidspunkt står "F"-mærket ud for markeringen på blokken.
Så når min Agility kører i tomgang, vil der mangle 13 graders rotation på krumtappen før stemplet når TDC, idet gnisten tænder. Herefter er det så cdien der flytter tændings-tidspunktet som omdrejningerne stiger, og det skulle så være op til 28 graders krumtaps-rotation, før top, med en standard cdi.

Om selve signalet fra pickuppen ligger 13 grader før TDC kan jeg skisme ikke lige lure, da den åbenbart både udsender en positiv og negativ puls hver gang magneten passerer den. Men i sidste ende bliver de pulser til en gnist i cylinderen 13 graders rotation BTDC.

Så et er pickuppen, magneten og cdiens interne timing af pulser, noget andet er selveste Tændings-tidspunktet, gnisten, og det skulle være de 13 grader.
De der pickup-pulser står der om her: :crazy: http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... ending.php

Re: Tændings-tuning. (Advanced ignition timing)

: 29. august 2013 12:35
af MSJ1982
Baddi skrev:
I så fald fylder den omkring 15 grader. :D
Er det godt eller skidt?

Re: Tændings-tuning. (Advanced ignition timing)

: 2. september 2013 18:33
af Baddi
MSJ1982 skrev:
Baddi skrev:
I så fald fylder den omkring 15 grader. :D
Er det godt eller skidt?
Det gør vel ikke så meget, det var mere en konstatering til hvis der er nogen der ved noget specielt om tændings tuning der kan fortælle noget. :mrgreen:

Men lige umiddelbart har jeg hverken uddannelsen eller erfaringen til at bedømme det. ;)

Re: Tændings-tuning. (Advanced ignition timing)

: 3. september 2013 02:00
af Kymconørden
Holy, man ku osse bare gå hele vejen :lol:
Stødte lige på denne udgave af en Pickup-trim-løsning. Sikkert en maskinarbejder der har gået og hygget sig, ser godt nok lækkert ud.
IgnitionAdvanceBracket057.jpg
IgnitionAdvanceBracket057.jpg (58.43 KiB) Vist 7152 gange

Re: Tændings-tuning. (Advanced ignition timing)

: 25. oktober 2013 08:46
af zzzzleepy
Gad vide om dette ku hjælpe på min Agilitys manglede evne til at "hill climb"

Re: Tændings-tuning. (Advanced ignition timing)

: 1. december 2013 19:00
af Kymconørden
Øv, så er der sgu ikke mere plads og pickuppen kan ikke komme længere. Med det nye 72cc kit prøvede jeg på ny at justere lidt frem og tilbage, og motoren er uden tvivl stærkere og mere omdrejnings-villig med denne indstilling. Den er nu rykket ca 3mm fra standard. For at kunne teste en endnu mere fremskudt tænding, må en forskudt not snart komme på tale, der flytter lidt på hele svinghjulet i stedet for. For tænk nu hvis den bare vil ha mere :thumbup:
IMG_0172.JPG
Med en lille "pil" og nogle markeringer kan jeg holde styr på hvor meget den flyttes, og hvor den sad sidst.
Det virker faktisk lidt som en "volume-knap" hvor man kan skrue op og ned for motorens lyst til at trække.

Re: Tændings-tuning. (Advanced ignition timing)

: 1. december 2013 19:25
af Kymconørden
zzzzleepy skrev:Gad vide om dette ku hjælpe på min Agilitys manglede evne til at "hill climb"
Ja måske. I og med du vist osse kører med større dyse og har pillet lidt, er motoren jo ikke standard mere.
Men det er tændingen stadig..