Side 3 af 3

Re: Syge knaster?

: 25. maj 2013 11:13
af Baddi
0,1mm er da også godt, men jeg havde faktisk ventet noget omkring 0,5-1mm. :O
Udover det lille ekstra løft kommer den ekstra trækkræft som speedline lover vel fra åbningstiderne. ;)

Skulle man have lyst til at vide lidt om knastaksler og ventiler og åbningstider, så er der lidt god læsning her:
http://www.mechadyne-int.com/vva-refere ... ssions.pdf

Re: Syge knaster?

: 25. maj 2013 21:07
af Kymconørden
Ja, 0,1mm er også værd at ta med :thumbup: Det er nok først på racer-knasterne, og ved øget kubik selve løftet bliver højere endnu.
Spændende læsning iøvrigt. Ja, ventiler og knaster er simpelthen motorens hjerteklapper, og bestemmer hvilken kondition den skal være i.

jo, og udover selve tiderne er der vel også "foløbet" at ændre på. Er det en spids kurve med kort på toppen,(kort tid fuld åben) eller er det en mere flad/bred kurve med længere på toppen(længere tid fuld åben). Altså hvad bruges der af tid på selve åbne-lukke forløbet, inden for perioden.
Man bude ha nogle flere knaster, så man kunne købe og teste nogle flere knaster :D

De holder iøvrigt hvad de lover. Fik endelig prøvekørt den ordenligt i går aftes med Touring-knasten og inderfjedrene. Den har fået en anderledes lav/stabil motorgang og den trækker tydligvis bedre helt fra bunden nu, og den første tanke var hvor bliver omdrejningerne af? Den føles på en måde langsomere, tilgengæld meget stærkere. Momentet er tydeligvis forbedret og må ha flyttet sig ned i omdrejninger. Det virkede som om den havde 12g ruller i, men tilgengæld styrken til at håndtere dem overbevisende :think:

Anyways, en god fornemmelse af energi til at starte med ;)

Re: Syge knaster?

: 25. maj 2013 22:06
af Baddi
Så du siger at effektbåndet er rykket nedad? :D

Yderst interessant. :mrgreen:

Re: Syge knaster?

: 25. maj 2013 23:31
af Kymconørden
Baddi skrev:Så du siger at effektbåndet er rykket nedad?
Aner det faktisk ikke men sådan var oplevelsen, bedre træk i de lave omdrejninger, og fornemmelsen af at rullerne virkede tungere. Mener du at effektbåndet burde være flyttet opad ? Så ville den måske ha glæde af at arbejde ved højere omdrejninger med nogle lettere ruller. Spændende.. :think:

Re: Syge knaster?

: 26. maj 2013 00:31
af Baddi
Kymconørden skrev:
Baddi skrev:Så du siger at effektbåndet er rykket nedad?
Aner det faktisk ikke men sådan var oplevelsen, bedre træk i de lave omdrejninger, og fornemmelsen af at rullerne virkede tungere. Mener du at effektbåndet burde være flyttet opad ? Så ville den måske ha glæde af at arbejde ved højere omdrejninger med nogle lettere ruller. Spændende.. :think:

Tjoo. Hvis effektbåndet er flyttet opad vil det føles som om du kører med for tunge ruller, da du så ikke er kommet i nærheden af effekten når den skal geare op. :D

Hvis effektbåndet er flyttet nedad burde du have meget kraft tidligt, men hvis det er så langt under der hvor dine ruller gearer op, at effekt og moment kurverne begge hælder nedad igen, så er det meget muligt at du også her vil føle at den er mere slap i det ved accelleration. :)

Den eneste måde at vide med sikkerhed om man med sine ruller er over eller under effektbåndet er dog at prøve med et sæt ruller der er lidt lettere eller lidt tungere. :D

Som regel flytter man effektbåndet opad når man begynder at rode med maskiner, men jeg har ingen idé om hvad tanken med deres touring knastaksel har været, så jeg ved ikke hvad de har designet den for. :mrgreen:

Re: Syge knaster?

: 26. maj 2013 21:21
af Kymconørden
Det giver god mening. Og ja, forsøg med rullevægte må give svaret. Damn, man sku ha en Dyno :D
Egentlig burde Knast-tiderne jo kunne ændres i takt med omdrejninger og belastning. Men vi er jo fastlåst med vores knast som producenten har bestemt på forhånd.
Så mon ikke Naraku derfor har en de kalder Touring der tilgodeser lave omdrejninger, og deres Racing til de høje omdrejninger. Og derfor oplever jeg et bund-træk frem for omdrejninger, med Touring. Blot en tanke.

Re: Syge knaster?

: 26. maj 2013 23:24
af Baddi
Kymconørden skrev:Det giver god mening. Og ja, forsøg med rullevægte må give svaret. Damn, man sku ha en Dyno :D
Egentlig burde Knast-tiderne jo kunne ændres i takt med omdrejninger og belastning. Men vi er jo fastlåst med vores knast som producenten har bestemt på forhånd.
Så mon ikke Naraku derfor har en de kalder Touring der tilgodeser lave omdrejninger, og deres Racing til de høje omdrejninger. Og derfor oplever jeg et bund-træk frem for omdrejninger, med Touring. Blot en tanke.

Ja vi burde have en dyno, der har også været snak om at splejse til en både blandt brugere på scootergalleri og på billig-scooter.dk, men det der sætter stopper for det er oftest at vi ikke er nok til de nogen-og-30-tusinde som den billigste koster og at man så ville skulle stole på en delvist fremmed til at tage ens penge og opbevare en dyno. :p