Side 2 af 4

Re: Nedgearing op af bakke?

: 13. juni 2012 03:12
af Heidan
Her forleden skulle jeg svinge til venstre og holde i en venstresvingsbane og ventede
på at der kommer et hul så jeg kan dreje. Jeg spærre altså for ingen! Alligevel får jeg fingeren af en billist.
Ovenikøbet af en modkørende billist! Jeg var rystet... Så er det man bliver primitiv og ønsker at PGO'en kunne
køre 140, så man kunne vende om og køre efter ham for at smadre hans forrude :)
Men det siger jo lidt om hvordan bilisterne ser på scooteren.

Re: Nedgearing op af bakke?

: 13. juni 2012 04:08
af scootergrisen
Hvordan placer du dig på vejen når du køre 45 km/t ?
Hvad er det mest sikrest at køre ?

Re: Nedgearing op af bakke?

: 13. juni 2012 08:55
af Heidan
Så langt inde til højre jeg kan, unden at ramme kantstenen.
Og det er ikke altid lige let, da den jo er vindfølsom.
Det samme på landevejen. Så tæt på grøften som muligt.
De bedste til at passere er faktisk lastbilerne. De holde som
regel god afstand.

Re: Nedgearing op af bakke?

: 13. juni 2012 19:53
af Fut
Som fører af en knallert 45 er du en utroligt hadet person. Alle bilister ser dig som en provokatør der bare er ude på at forhindre dem i at komme frem til tiden. Om du kører 45 eller 50 i byen gør ingen forskel da de fleste biler kører 60. :evil:
Det år jeg kørte på min svigersøns Speedfight der kan køre 70 (speedo) blev jeg altid overhalet når jeg satte farten ned når jeg kørte ind i en by.
Som knallert 45 fører skal du lære at ignorere dine modtrafikanter ellers mister du lysten til at køre på knallert. Jeg har stor øvelse i nettop dette da jeg til daglig kører 2cv. Den er mindst lige så hadet som knallert 45.

Re: Nedgearing op af bakke?

: 13. juni 2012 22:53
af scootergrisen
Fut > Hva så når du køre Secma Funtec ?

Hvad nu hvis man som scooter placer sig lige midt på vejbanen altså midt mellem bilernes hjul har de så ikke lidt mere respekt når de skal overhale og måske køre helt over i den anden bane når de skal overhale i stedet for kun halvdelen ?

Re: Nedgearing op af bakke?

: 14. juni 2012 09:57
af Heidan
Faktisk mener jeg at scooteren skal betragtes som
en motorcykel iflg. loven. Dvs den skal fylde som en bil.
Men da man jo er den lille i trafikken, har jeg valgt at at
være så passiv som muligt. Travle pressede bilister tænker
som regel med det vi andre sidder på og kunne komme til at
gøre noget dumt :) Så jeg tør ikke holde på min ret.

Har for øvrigt fået skiftet varioen. Det hjalp gevaldigt. Fjernede
også ringen, så nu går den ca 55 ved 8500-9000 rpm. Jeg ville dog gerne
have sænket omdrejningerne yderligere 1500 rpm, så jeg vil prøve med
9 grams ruller istedet for de 8 grams der fulgte med variosættet.

/Dan.

Re: Nedgearing op af bakke?

: 14. juni 2012 10:37
af scootergrisen
Rullevægt og trykfjederhårdhed skal passe sammen så hvis du har købe et sæt med ruller og fjeder så passer de nok optimalt sammen men du kan selvfølgelig godt prøve og se forskellen med tungene ruller.
Jeg prøvede nogen andre vægte i min scooter men fandt ud af de originale vægte var de bedste.

Re: Nedgearing op af bakke?

: 14. juni 2012 20:50
af Fut
En Scootcar er om muligt endnu mere hadet end andre acootere. Den fylder mere og da den er tungere tager det længere tid at få den op i fart, hvis man da ikke har tunet den.
Da konen brugte den til arbejde blev den forsynet med en 47 mm cyl. og det hjalp på det men det kostede benzin.

Når man ligger på landevejen med 50 bliver man overhalet selv om der er modkørende tæt på da det jo "bare" er en knallert, og i byen overhaler alle selv om man kan køre det tilladte. Man er bedre beskyttet ja ,men folk er ligeglade med andres sikkerhed så længe det ikke går ud over dem selv. Det er derfor der er så godt salg i sikre biler.

Re: Nedgearing op af bakke?

: 18. juni 2012 10:22
af onkelroar
En ting man kan gøre for bedre at holde farten er at sætte en skive i. Evt en 45 skive, hvor du sliber et par mm af. På den måde vil du ha en lidt lavere topfart, men væsentlig mere træk kraft.

Re: Nedgearing op af bakke?

: 18. juni 2012 18:56
af Jps
onkelroar skrev:En ting man kan gøre for bedre at holde farten er at sætte en skive i. Evt en 45 skive, hvor du sliber et par mm af. På den måde vil du ha en lidt lavere topfart, men væsentlig mere træk kraft.
Et par mm, af en 45'r skive?? Er du klar over hvor tynd den er, på T:Rex ? Den er 4,2-4,3mm bred, og så vil du slibe 2mm af.