Side 2 af 4

Re: hjælp til sprint

: 24. juli 2010 00:52
af Cocio21
ja husker godt noget om at de fjedre ikke sådan lige bare går, men vi kan jo kigge dem ordenligt efter engang for at være sikre mens vi kigger på bakkerne, selvom de nok nærmere så ud til at sidde lidt løse istedet... men det er jo altid værd at kigge på det en ekstra gang :)

fint trick til fjedrene, det vil helt sikkert redde et par tynde skruetrækkere fra at blive bøjet, ståltråd+pind check :)

dertil er det jo kun godt at det ikke er unormalt med lidt slør i krumtapakslen

vi vender lige tilbage nå vi har rodet lidt mere med tingene på den :)

Re: hjælp til sprint

: 25. juli 2010 16:16
af daxthevaks
Hej igen :p
Så har jeg fået stillet tomgangen og har endda også haft karburatoren af og skilt den ad samt renset den, og det hjalp nu ikke meget selvom det er jo altid rart at vide at der ikke sidder skidt og møg der.
Men da jeg så var ude og testkøre den efter det, fandt jeg så ud af at den stadigvæk ikke kan komme i topfart lige så snart at det bare går lidt op ad bakke (30-35 km/t), og på ligeud vej kommer den stille og roligt op på de ca 55-60 km/t og ned af bakke rammer den 60 km/t hver gang.

Men jeg syntes at mit variatordæksel slet ikke bliver lige så varmt mere, men tilgengæld kommer der en slags pive lyd nede fra koblingen lige så snart at den er varm (10-15 min)
Har prøvet at uploade en mp3 men det kan man ikke her i forumet, og youtube ville heller ikke lige tage imod min mp3 eller wav fil, så nu blev den lagt op på megaupload (342.92 KB) http://www.megaupload.com/?d=JS91ZGDM

Også lige et andet spørgsmål, hvordan kan det være at den køre hurtigere med 0.8g lettere rullere ? jeg ved godt at det kun er 5 km/t mere men jeg kan bare ikke helt få det til at give mening :)

Re: hjælp til sprint

: 25. juli 2010 20:29
af scootergrisen
Jeg har rettet det nu så man godt kan uploade mp3 filer her på forummet.
Dit link siger at filen midlertidigt ikke kan hentes. Prøver igen senere.

Jeg syns heller ikke det giver mening hvis den kører hurtigere med lettere ruller. Det skulle kun være hvis de tunge ruller er slidte fordi så er de ikke så bredde også kan de ikke skubbe kileremmen lige så langt op som nye ruller. Men det kunne også være hvis motoren ikke har været varm da du målte forskellen.

Jeg venter lige til jeg kan hører lydfilen og se om det siger mig noget.

Re: hjælp til sprint

: 25. juli 2010 23:06
af daxthevaks
okay nice nok.
Nu har jeg så os lagt den ind her, kom vist bare til at uploade den til svaret oppe over :)

og ang rullerne så var scooter nok ca samme temperatur. men det er jo klart at flade ruller ikke kan rulle lige så godt som nye så det har nok bare været derfor, men ville bare lige være sikker inden at jeg måske køber nogle endnu lettere :)

Re: hjælp til sprint

: 25. juli 2010 23:30
af scootergrisen
Ja den piver lidt.
Gad vide om det kan være kileremmen der laver den lyd. Fordi den er slidt.
Baghjulet står helt stille når den siger piv ikke ?

Jeg er ikke sikker på hvad der kan skyldes men det kan være der er noget som trænger til at blive smurt.
Men prøv og tag kileremmen af også drej koblingsenheden hurtigt rundt med hånden og se om den siger nogen piv lyd.

Siger den kun piv i tomgang eller også når du giver fuld gas ?
Men ville da tage koblingen af og undersøge det, det nok det bedste.

Re: hjælp til sprint

: 26. juli 2010 00:10
af daxthevaks
jo det er vist kun når den holder stille i tomgang og lige indtil at den rigtig går igang med at køre.
Men så må jeg jo ind og have fat i koblingen igen, problemet er bare lidt at jeg ikke helt ved hvad jeg skal kigge efter på den.
Men jeg kan jo prøve at tage et lille slideshow af billeder af den også kan du måske spotte om der er et eller andet synligt galt med den :)

Også prøver jeg lige om jeg selv kan få den til at pive bare ved at dreje koblingen rundt inden jeg skiller den helt ad.

og mht det med at noget trænger til at blive smurt så kan jeg kun give dig ret i at det lyder sådan, men jeg kan ikke lige se noget som der skal smørers der inde.

Re: hjælp til sprint

: 26. juli 2010 01:37
af scootergrisen
Det kunne for eksempel være rullelejet som piv lyden kommer fra.
Fordi når motoren kører i tomgang så drejer koblingsenheden rundt på rullelejet og akslen står stille men når du så giver gas og kører så tager koblingen fat i koblingsklokken også drejer akslen rundt sammen med rullelejet... altså så står rullelejet stille på akslen og piv lyden går væk... hvis du forstår.

Det kunne også bare være at koblingsbakkernes belægning står og rammer koblingsklokken lidt.
Eller det med at kileremmen bare er slidt... du kan måle bredden på den men jeg ved ikke hvad mimimums bredden er for din model.
Men på min er den 16,5 mm... så hvis min kilerem er smallere end det så skal den udskiftes. Fra ny skulle den være 17,5.

Hvis du besøger : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... ed_kobling så kan du se hvordan det ser ud og hvordan du skiller den ad.

Du kan se her skal være noget fedt.
Billede

Og her ses rullelejet som jeg snakkede om som også skal have fedt.
Billede

Og her på de 3 aksler har jeg givet min lidt fedt så bakkerne kan bevæge sig frit ind og ud.
Billede
Bare sørg for at tørre overskydende fedt så for ellers vil det nok blive slynget ud i koblingsklokken.

Så undersøg om de steder har fedt. Hvis rullelejet er helt tørt så kunne det sikkert godt være derfor.

Og ja tak til billeder.

Re: hjælp til sprint

: 26. juli 2010 20:21
af daxthevaks
Jeg starter lige med at smide et billede op af den gamle og nye kilerem,
og den gamle er nemlig sjovt nok kun 16.5mm hvor den nye er 17.5 som du skrev, Så den bliver bare skiftet næste gang jeg skal rode videre på den..
kilerem
kilerem
26072010293.jpg (1.34 MiB) Vist 7458 gange
Og med hensyn til koblingen så fandt jeg lige ud af noget som der ikke ser godt ud :shock:
Som du måske kan se på billede så er bagpladen ved at flække 3 steder og er det normalt at den skal sidde løst og kunne dreje rundt ?
bagside af kobling
bagside af kobling
26072010298X.jpg (944.41 KiB) Vist 7458 gange

Med hensyn til fjedre så var jeg lige inde i thansen idag og de sagde at de slet ikke hade fjedre til den som man kunne købe løst, så der var kun den mulighed at købe en hel kobling til 499 :eh:

Re: hjælp til sprint

: 26. juli 2010 20:26
af daxthevaks
Og nå ja så var der også lige 2 billeder af koblingsbakkerne som der ikke var plads til i det andet indlæg pga limit med 3 billeder pr post :)
Men de kommer her.
koblingsbakker 1
koblingsbakker 1
26072010295.jpg (760.01 KiB) Vist 7458 gange
koblingsbakker 2
koblingsbakker 2
26072010297.jpg (589.12 KiB) Vist 7458 gange
Og der kan man tydeligt se at den har haft kørt skævt på et tidspunkt, men det tror jeg så er fordi at den bagerste plade/skive eller hvad man nu skal kalde den sidder løst..

Re: hjælp til sprint

: 26. juli 2010 21:13
af scootergrisen
Tak for billeder de er gode.

Hvis du kan drejer "bagpladen" (eller remskiven som den egentligt hedder) rundt uden at resten af koblingsenheden drejer med rundt ja så er det der fejlen er.
Den ser ud til at være gået op ved svejsningen.

Prøv om du ikke kan genskabe den piv lyd ved at dreje på "bagpladen" hurtigt frem og tilbage.
Jeg er næsten sikker på det er der lyden kommer fra. Ved svejsningen som er gået op.

Du kan se min kobling her hvor den er svejset.
Billede
Billede

Så jeg tror du skal have en ny kobling.

Det minder mig om dette billed fra t-hansens reservedelsbog.
Billede
Nederst til højre står at begge remskiver har været ofre for en for stram koblingsfjeder.
Så det kan måske være derfor det er sker... måske pga af for meget varme udvikling /friktion. Eller også er det bare ikke så god kvalitet. Eller i har kørt scooteren for hårdt... måske er det bare ikke lavet til den måde du har kørt på... men jeg ved det ikke gætter bare.