Tusind tak for hjælpen alle sammen. Det endte med ikke at være så galt som jeg frygtede.
Først kuren;
http://mechanicalhusbandry.com/2010/04/ ... wrist-pin/
Jeg lavede mig sådan en udtrækker, og så kom pinden ud lige så stille og roligt, uden at noget tog skade (andet end pinden).
For reference, hvis nogen skal bruge det: Jeg lavede den af 6 mm gevindjern og 6 mm maskin-møtrikker fra Silvan, plus nogle spændskiver til at holde toppen på plads med. Gevindjernet passer fint inden i stempelpinden, mens møtrikkerne viste sig at være helt geniale: Store nok til at holde på cylinderpinden, men små nok til at komme igennem hullet i plejlstangen. Dermed var det nemt at få pinden *helt* ud.
Så årsagen: Det viste sig ikke at være decideret brændt sammen, selv om olien mere var sort belægning end smørelse. I stedet var der en støbekant inde i hullet i plejlstangen, som ikke var boret/slebet helt væk. Mægtig koloenorm ridse i den gamle cylinderpind, men den skulle jo alligevel ud. Jeg brugte derefter sådan en fil til slibning af motorsavskæder (tynd og rund) og fik slebet det ned, så den nye cylinderpind kunne komme i.
Så fik den en sjat olie, og jeg tappede systemet så tomt jeg kunne, så en sjat til, køre rundt, ud, og så til sidst fyldt ordentligt op. På med det nye stempel, cylinder og resten af motoren. Karburatoren er på, nu venter jeg kun på dagslys så jeg kan få motoren ud igen og sat på resten af scooteren.
Jeg er ret spændt på om den vil starte nu...