Side 2 af 3

Re: Tragten fjernet på g-max

: 2. juni 2014 17:57
af ttpgodrbig
Vil jeg kunne få større effekt af at gå en størrelse op i dyse, og i så fald skal jeg vel balancere det med mere luftskrue?

Re: Tragten fjernet på g-max

: 2. juni 2014 18:00
af ttpgodrbig
Vil jeg kunne få større effekt af at gå en størrelse op i dyse, og i så fald skal jeg vel balancere det med mere luftskrue

Re: Tragten fjernet på g-max

: 2. juni 2014 18:02
af ttpgodrbig
Ups det var ik meningen med 2 x det samme

Re: Tragten fjernet på g-max

: 2. juni 2014 22:06
af Kymconørden
Ja, større dyse mere effekt, men du skal starte med at åbne så meget for luften som du synes (propper, tragte, indsnævringer osv)
Så vil motoren kunne køre tomgang men vil så ikke kunne tage gassen. Den for mere luft, dysen er for lille (mager).
Du skal så finde en større passende dyse til den nye luftstrøm, så den kan tage fuld gas igen.

Luftskruen er kun til at justere selve tomgangen og har intet med selve dysen og fuld-gas at gøre.
Det er kun ved fuld-gas du kan mærke om dysen er ok ifht den nye øgede luftstrøm. Og er den det, vil den øgede luftstrøm sammen med den større dyse skabe mere effekt.
Det er ren effekt-tuning du har gang i. :thumbup:

Re: Tragten fjernet på g-max

: 2. juni 2014 22:40
af ttpgodrbig
Tak for et godt svar. Jeg vil prøve at eksperimentere videre på et tidspunkt.
Lige nu er det ihvertfald lykkes at få noget mere optræk og en topfart på 55-60

Re: Tragten fjernet på g-max

: 2. juni 2014 22:57
af Kymconørden
Super, og kan den tage fuld-gas uden at hakke, sprutte eller trække uroligt passer dysen godt til luftstrømmen.

Re: Tragten fjernet på g-max

: 3. juni 2014 07:34
af ttpgodrbig
Jeg har stort lige fra jeg købte gmax' en i 2009 haft fjernet "skiven" Det var jo nemt og hurtigt at få højere topfart og det har jeg da også været glad for undtaget at jeg manglede noget accerelation da den ikke var glad for bakker. Det træk har jeg så fået nu ved at fjerne den indsugningstragt. Det har givet ret meget. Lige nu kører den perfekt. Ingen hakken, sprutten eller noget som helst. I dag får jeg 2 dyser, i 2 numre større end den der sidder i. Nu ved jeg i det mindste når jeg begynder at eksperimentere at jeg kan vende tilbage til dette setup hvis der er noget der ikke virker.
Du skriver at jeg skal starte med at fjerne alle luftbegrænsninger, da jeg så derefter nemmere kan finde frem til den rette dyse. Men den eneste luft begrænsning jeg har set er en indsnævring inde i luftfilteret.
Det var jo den jeg havde taget væk da jeg havde fjernet tragten og hvor det ikke ville tage gas, kun tomgang.
Så for mig lyder det logisk at jeg fjerner den igen og når den så igen ikke vil tage fuld gas ligesom før så sætter jeg et nummer større dyse i. Jeg har altid vidst at benzin og luft skal balancere med hinanden men jeg tænker at jeg har begrænsede muligheder når der efter hvad jeg ved kun er i luftfilteret jeg kan øge luften, og hvad hvis det ikke stemmer med et nummer større dyse, så har jeg ikke flere muligheder eller hvad?
Er der andet, eller andre ting jeg kan justere på i forbindelse til at dyse op.
Der er jo også noget med rullerne, og man kan vidst også få en racerkobling, men
det er så noget andet som jeg kan kaste mig over senere.
I øvrivt tak for dine råd. Det har virkelig hjulpet mig videre.
Det er jo noget mere indviklet end at rode med en puch maxi. Men jeg lære det hen ad vejen.

Re: Tragten fjernet på g-max

: 4. juni 2014 07:51
af ttpgodrbig
Hej igen. Der er nogle herinde der mener at hvis jeg ikke dyser op efter efter jeg har fjernet tragten kan den
Varmesætte sig. Hvor meget har det på sig, og jeg skal stadig tilpasse med luft hvis jeg dyser op en str eller 2 op.
Jeg har fået 2 dyser på str 74 og 76 og andre småting som nye pakninger så jeg kan være sikker på at når jeg
Ændre noget så bliver alt helt tæt igen.
Vil være glad for lidt ekspertise. Kymconørden, din viden var jeg glad for.

Re: Tragten fjernet på g-max

: 4. juni 2014 15:15
af Kymconørden
ttpgogmax skrev:..og når den så igen ikke vil tage fuld gas ligesom før så sætter jeg et nummer større dyse i.
Ja præcis. Hvis du har et set-up der virker men ønsker mere effekt, er det først luft-strømmen der skal øges, og derefter findes dysen. Ikke omvendt.
Har du fjernet alle de "løse" forhindringer i luftens vej (prop/tragt/snabel) men stadig ønsker mere, er der sports-filtre eller luftfilter-modifikation af din kasse, der kan give noget. En udstødning kan også give øget luft-strøm.

Et dyse-sæt med 10 stk for ca 100.- kunne du have glæde af. Begynder du rigtig at åbne op, skal der mere end 2 trin i dyse, og flere forsøg.
Ja, og smart at vente med kobling, vario, ruller og det, til du har fået styr på effekten.

Varmesætninger skal bestemt tages alvorligt. En del af motorens indre afkøling sker via den benzin-tåge den suger ind. Ved en mager blanding mangler den benzin og der bliver lunt. Samtidig brænder en mager blanding varmere end en fed, hvilket kun gør værre.
Så sprutten og hakken (mager) er absolut forbudt at køre langt med. :o
Normalt når man har fundet den optimale dyse der bare rykker allerbedst, går man så 1-2 trin op for at sikre kølingen.

Mere om det spændende emne, teorier og dele:
http://scootergrisen.org/forum/viewtopic.php?f=5&t=1226

Re: Tragten fjernet på g-max

: 4. juni 2014 19:05
af ttpgodrbig
Der har været mange ting jeg har lært mht min scooter og
Det har da resulteret i at min gmax kører som jeg ville have
den til. Mere træk så det er super.
Takker for alle de gode råd og viden. Jeg troede jeg havde en del viden
Om knallerter, men det viste sig jo at være dengang knallerter var sat sammen mere enkelt.