Side 2 af 2

Re: Blandings skrue

: 16. september 2013 19:05
af scootergrisen
Blandingsskruen påvirker ikke hoveddysen hvis det er den du har skiftet. Men tomgangsdysen.
Man kan godt skifte tomgangsdysen men syntes aldrig jeg har læst om nogen der gør det.

Re: Blandings skrue

: 16. september 2013 19:52
af zzzzleepy
Og Jeg køre så også med for lille dyse pt... bevares den er også kun str. 98 :D
min skrue stikker nok ca. 4mm ud af karburatoren :D

Tror jeg skal ha lukket af for lidt af luften istedet for

Re: Blandings skrue

: 16. september 2013 20:10
af scootergrisen
Hoveddysen på 98 har ikke noget med blandingsskruen at gøre.

Re: Blandings skrue

: 16. september 2013 21:52
af zzzzleepy
Nej det er jo rigtigt :D
jeg har siden åben og kommer og går lidt.. så havde ikke opdateret og set de følgende svar før jeg skrev..
:D

Re: Blandings skrue

: 16. september 2013 21:55
af Kymconørden
MSJ1982 skrev:Tager jeg helt fejl, eller når skruen er helt inde eller næsten inde så må den mager blanding
og helt ude for den fed blanding?
Ja, på de fleste CVer er det sådan.
Sidder blandings-skruen på den side der vender mod motoren, er det mere benzin fra tomgangs-dysen man tilfører luft-strømmen når den skrues ud.(Federe)
Sidder blandings-skruen på den side der vender mod luft-filteret, er det mere luft man tilfører benzin-mængden fra tomgangs-dysen.(Mager)
Det er vist mest/kun på Slide-karburatorer man kalder den Luft-skruen, da det her er luft man blander til benzinen fra tomgangs-dysen.
Blandings-skruen/ luft-skruen er kun til at justere motorens blandings-forhold ved tomgang og/eller lave omdrejninger. Ved fuld-gas leverer tomgangs-dysen stadig benzin til motoren, men har nærmest ingen "blandings-forholds-mæssig" betydning for hoved-dysen.

Så ind = mindre benzin til luft-strømmen (mager)
og ud = mere benzin til luft-strømmen (federe)

Re: Blandings skrue

: 16. september 2013 22:00
af scootergrisen
Der hedder vist kun blandingsskrue hvis den juster både benzin og luft.
Og hvis den juster begge dele så bliver blandingen vel hverken magere eller federe.

Re: Blandings skrue

: 16. september 2013 22:19
af balle
scootergrisen skrev:Der hedder vist kun blandingsskrue hvis den juster både benzin og luft.
Og hvis den juster begge dele så bliver blandingen vel hverken magere eller federe.
Det lyder så temmelig mærkeligt synes jeg. Hvis det er en blandingsskrue bør den vel blande benzin/luft i forskellige forhold?? Ellers er det vel bare som at dreje mere gashåndtaget.

Venligst Erik.

Re: Blandings skrue

: 16. september 2013 22:35
af scootergrisen
Jeg har læst at ved tomgang og lave motoromdrejninger der er ikke nok vakuum til at trække benzinen op ved hoveddysen.
Så derfor er der tomgangsdysen som har mindre hul.

Re: Blandings skrue

: 16. september 2013 22:46
af balle
scootergrisen skrev:Jeg har læst at ved tomgang og lave motoromdrejninger der er ikke nok vakuum til at trække benzinen op ved hoveddysen.
Så derfor er der tomgangsdysen som har mindre hul.
Ok, men jeg fatter ikke en dyt åbenbart. Jeg må så bare følge med til Jeres forhåbentlig gode forklaringer :D

Venligst Erik.

Re: Blandings skrue

: 17. september 2013 01:55
af Kymconørden
Her er et godt billede der viser en CV-karb. i tomgang(eller lidt over tomgang). Hoved-dysen er ikke i spil, og er nærmest lukket af af nålen.
Forstøvningen sker der hvor luften og benzinen mødes og bliver lilla. Motoren suger den lilla blanding til sig op gennem en række huller til venturi-kanalen. Når den lilla blanding hives op og blandes med luft-strømmen til motoren, skabes det endelige blandings-forhold der ender i cylinderen. For at kunne Trimme det bl-forhold, kan man så på "blandings-skruen" tilføre mere eller mindre af den lilla blanding til luft-strømmen, og derved justere det endelige bl-forhold (fed, mager).
CV carb sectioned.jpg
CV carb sectioned.jpg (18.62 KiB) Vist 5990 gange