Side 2 af 5

Re: Tændings-tuning. (Advanced ignition timing)

: 25. august 2013 23:22
af Baddi
Kymconørden skrev:Ja, et er den mekaniske avancering af grader, et andet er CDIens avancering af grader. En eller anden kineser har programmeret min CDI til at rykke tændingen et vis antal grader når der kommer omdrejninger på. Men hvor meget og hvor lidt, må guderne vide :crazy:
Altså det er jo analogt i en CDI, så jeg tror det er præcis som du skriver, da det jo bestemmes af hvordan den er lavet og en fejl her hurtigt vil koste en kinesisk fabriksarbejder sit job og sin fremtid. :mrgreen:
Kineserne er super gode til at lave ting identiske hver eneste gang og gøre som de får besked på.
Kymconørden skrev: I manualen står der:
Ignition timing “F” mark- 13°BTDC /1,700rpm±100RPM
Full advance- 28°BTDC /4,000rpm±100RPM
Således at den højeste avancering du får er 28 grader hele vejen. :D

Re: Tændings-tuning. (Advanced ignition timing)

: 25. august 2013 23:58
af Kymconørden
MSJ1982 skrev:..jeg har fået rykket min til højre ;/
Uha, en ægte retard :lol: Ja undskyld, men det hedder det når tændingen forsinkes i forhold til standard. (Retarded ignition).
Men fedt med større huller i pickuppen, måske du så kan avancere den en smule og mærke forskellen fra en retarded til en advanced. Når min pickup sad lidt til højre (retarded) blev optrækket lidt svagere, men topfarten var den samme.
Der skal skisme ikke mange halve-millimeter til, før det kan mærkes :wtf:

Re: Tændings-tuning. (Advanced ignition timing)

: 26. august 2013 00:10
af Baddi
Forresten. Kymco Agility 50 er lavet til 92 oktan, så med 95 oktan er det meget muligt at man kan rykke tændingen mere. :D
Jeg kører altid kun med enten 95 eller 99 oktan og kan ikke mærke forskel på dem, men jeg føler mig ikke tryg ved 92 oktan idet jeg har hævet fyldningen af cylindren. :)

Re: Tændings-tuning. (Advanced ignition timing)

: 26. august 2013 01:06
af Kymconørden
Ja, ifølge manualen ligger tændingen mekanisk helt fast på de 13 grader, og forskydningen til de 28 sker så i CDIen. Men det gælder vel for en standard kymco CDI. Så er spørgsmålet hvordan en ubegrænset No-Name billig "sports" cdi vælger at forskyde. I annoncen står der: "med forbedret tændings-kurve", som måske går over de 28 standard-grader...Jeg er nede på måle-udstyr :D
Men uanset kunne jeg mærke at min nuværende cdi åbenbart har manglet ca. den grad i avanceringen, som den nu har fået på pickuppen i stedet :thumbup:
Med hensyn til oktan vil vi ikke risikere noget, 95 ja tak.

Re: Tændings-tuning. (Advanced ignition timing)

: 26. august 2013 10:27
af Baddi
Kymconørden skrev:Ja, ifølge manualen ligger tændingen mekanisk helt fast på de 12 grader, og forskydningen til de 28 sker så i CDIen. Men det gælder vel for en standard kymco CDI. Så er spørgsmålet hvordan en ubegrænset No-Name billig "sports" cdi vælger at forskyde. I annoncen står der: "med forbedret tændings-kurve", som måske går over de 28 standard-grader...Jeg er nede på måle-udstyr :D
Men uanset kunne jeg mærke at min nuværende cdi åbenbart har manglet ca. den grad i avanceringen, som den nu har fået på pickuppen i stedet :thumbup:
Med hensyn til oktan vil vi ikke risikere noget, 95 ja tak.
Ligger signalet fra pickuppen mekanisk 12 grader før TDC? :O
For så skal jeg da godt nok ind og ændre nogle værdier for i så fald har jeg kun reelt 23 graders avancering i øjeblikket og det er jo stort set intet. :mrgreen:

Det lyder vist som om jeg skal til at måle. ;)

Re: Tændings-tuning. (Advanced ignition timing)

: 26. august 2013 10:33
af scootergrisen
Nu har jeg også prøve det med at flytte pickupen lidt til venstre men jeg syntes ikke jeg kunne måske nogen forskel.
Tror da jeg har flyttede den 2-3 mm.

Nu må jeg prøve og flytte den lidt mere om se om jeg kan få nogen forskel. Eller flytte den helt til højre og se forskellen.

Re: Tændings-tuning. (Advanced ignition timing)

: 26. august 2013 11:07
af Baddi
scootergrisen skrev:Nu har jeg også prøve det med at flytte pickupen lidt til venstre men jeg syntes ikke jeg kunne måske nogen forskel.
Tror da jeg har flyttede den 2-3 mm.

Nu må jeg prøve og flytte den lidt mere om se om jeg kan få nogen forskel. Eller flytte den helt til højre og se forskellen.
Interessant, det burde ellers gøre noget af en forskel når man kom tæt på det optimale, og så derefter en kraftig forringelse af kræfterne når man kom over og fik for meget. :mrgreen:

Re: Tændings-tuning. (Advanced ignition timing)

: 26. august 2013 22:20
af Baddi
Så har jeg været ude og måle og regne. ;)

Det du siger med de 13 grader fra "F"-mærket til TDC virker nu meget rigtigt, men jeg tror ikke nødvendigvis det er her det første signal fra pickuppen kommer. Der er nemlig to andre mærker også. Det første mærke er når magneten lige er kommet ind under pickuppen, det andet mærke er når den er midt for og "F"-mærket er når den er ved at være færdig med at være under pickuppen. Jeg har tre billeder. :mrgreen:
Første mærke. Pickuppen er lige kommet ind i magnetfeltet.
Første mærke. Pickuppen er lige kommet ind i magnetfeltet.
Andet mærke, Pickuppen er midt for magneten.
Andet mærke, Pickuppen er midt for magneten.
Tredje mærke, "F"-mærket, magneten er nu næsten kommet forbi pickuppen.
Tredje mærke, "F"-mærket, magneten er nu næsten kommet forbi pickuppen.
Jeg har målt og regnet og er kommet frem til at
Afstanden fra første mærke til "T"-mærket, som er TDC, er 30 mm, hvilket giver 32,43 grader.
Afstanden fra andet mærke til TDC er 24 mm, hvilket giver 25,95 grader.
Afstanden fra "F"-mærket til TDC er 12mm, hvilket giver 12,97 grader.

Min tuning guide siger at det mest normale for GY6 motorer er at have pickup signalet 29 grader før TDC og Service manualen til Kymco Agility siger at der bør være 13 grader fra "F" til TDC. Det midterste mærke kan jeg dog ikke lige se pointen i. :D
Det er dog meget muligt at jeg har målt for langt mellem det første mærke og TDC, da det kun kræver at jeg har målt lidt over 3,1mm for meget før det er 29 grader og der både var problemer med at komme til derinde med målebåndet og også fordi målebåndet ikke rigtig er lavet til at være super præcist i millimeterene. ;)

Anyway, så var det afstanden mellem det første mærke og "T"-mærket jeg var mest interesseret i, men jeg må så se om jeg kan få listet et målebånd derind og målt noget mere og se om det siger det samme. :mrgreen:

Skulle andre have lyst til at regne vinklerne, så er det

y = x * 360/(2*pi*r)
hvor y er vinklen (kunne ikke lave alfa symbol), x er afstanden mellem mærkerne og r er radius. :D

Re: Tændings-tuning. (Advanced ignition timing)

: 27. august 2013 07:49
af MSJ1982
Den forhøjning der er på dit svinghjul er da godt nok osse lang, den er dobbelt så¨lang som på min Baotian, hvis ikke længere :shock:
Det er da ikke nødvendigt?

Re: Tændings-tuning. (Advanced ignition timing)

: 27. august 2013 10:42
af Baddi
MSJ1982 skrev:Den forhøjning der er på dit svinghjul er da godt nok osse lang, den er dobbelt så¨lang som på min Baotian, hvis ikke længere :shock:
Det er da ikke nødvendigt?
Kan du lægge et billede op og eventuelt måle hvor lang magneten er? :D

Jeg vil skyde på at den lange magnet er for at tillade at hæve omdrejningerne uden at den fejltænder. ;)

Jeg har fået agilityen op på 11.000 omdrejninger, hvor den bevæger sig 66.000 grader i sekundet og stadig tænder fint. Derfor tager det lidt over 0,2 millisekunder for magneten at passere pickuppen på min, så man skal være sikker på at der når at være et tydeligt signal hver gang. :D

Nu ved jeg godt at det er meget unormalt at tage en fir-takter så højt op, men man kunne forestille sig at magnetens længde har noget at gøre med hvor høje omdrejninger man vil have den til at være stabil ved. Modsat kan man så sige at det er dumt at have for stor en magnet da det giver vibrationer medmindre svinghjulet og resten af motoren balanceres, hvilket jeg ikke er sikker på at de gør til den pris vi køber sådan en motor for. :mrgreen:

Hmmm. Jeg har lige været inde og kigge i tunings guiden og fandt dette billede der beskriver hvordan man finder ud af hvor meget pulsen kommer før TDC, selvom det er omvendt på vores maskiner. ;)
Det lader til at jeg må tage svinghjulet af eller med snore forlænge stregerne ind til midten så jeg kan måle vinklerne direkte. :mrgreen:
vinkel.JPG
vinkel.JPG (37.23 KiB) Vist 7189 gange