Side 2 af 3

Re: Syge knaster?

: 23. april 2013 01:36
af Kymconørden
Ja, der er nemlig også plads til en indre fjeder i min. Og du har da ret! Når det begynder at gå stærkt med at åbne ventilen, skal den jo også kunne lukke hurtigere, og det er jo kun fjederen der gør det. (der faldt lige en 10øre :lol:)
Ja, her i landet tøffer vi rundt med lave omdrejninger, og 1 fjeder er åbenbart nok til at "smække døren i" hurtigt nok.
Dvs. begynder man og lege med sports-knaster og højere omdrejninger, skal fjedrene selvfølgelig kunne følge med tempoet!
Men hvis du ikke kunne mærke forskel, er det nok først ved meget høje omdrejninger, at det bliver nødvendigt med 2 fjedre.

Re: Syge knaster?

: 23. april 2013 01:46
af scootergrisen
Det kunne være meget rart hvis man kunne skrive til Kymco og sprøge om sådan noget.

Re: Syge knaster?

: 23. april 2013 12:56
af Fut
Når man skal øge motorens udgangs effect må man øge omdrejningerne. Når omdrejningerne kommer op på et vist antal begynder ventilerne at flyde. DVS de når ikke at lukke før de skal åbne igen og kan derfor blive beskadiget af stemplet.
For at komme dette problem til livs sætter man stærkere fjedre, eller i dette tilfelde flere fjedre, i.
I en langsomt gående motor som de danske gy6 betyder det at man sætter den ekstra fjeder i kun at man slider mere på knasten. :thumbdown:

Re: Syge knaster?

: 24. april 2013 01:43
af Kymconørden
Ja, præcis. Læste nogle ventil-fjedre-tunkit-producenters beskrivelser af deres produkter, og de sammenligner det med at slå en "hammer i bordet" som uundværligt vil "slå tilbage" altså hoppe op. Det samme gør ventilerne når de smækker i, og for at undgå det, skal fjedren være tilpas stram, men ikke heller ikke så stram da det slider og koster effekt.
De nævner sjovt nok ikke det med hastigheden på ventilen, om den kan nå at lukke, kun problemet med at den kan "slå tilbage"..
Jeg kom iøvrigt til at bestille en Naraku Touring V.2 knast.. :oops:

Re: Syge knaster?

: 11. maj 2013 13:05
af Baddi
Halli Halløj. :D

Det ser sørme ligesådan ud på den knastaksel jeg lige har fjernet fra min agility, omend jeg aldrig havde opdaget det hvis ikke du havde gjort opmærksom på det. :)

Jeg kan dog berette at Agilityen i original stand kan ramme 12.500 omdrejninger i minuttet på hovedstøttebenet uden at ventilerne flyder, hvis man fjerner omdrejningsbegrænsningen helt, så mon dog man nogensinde får brug for en ekstra fjeder? :D

Re: Syge knaster?

: 13. maj 2013 23:22
af Kymconørden
Baddi skrev: så mon dog man nogensinde får brug for en ekstra fjeder? :D
Ja, godt spørgsmål. Måske det ikke går så meget ud over omdrejnings-tallet at ventilerne evt. flyder lidt, som det går ud over effekten..
Det skal da ihvertfald prøves med den nye knast, om der er forskel med ekstra fjeder-tryk :geek:

Re: Syge knaster?

: 14. maj 2013 10:13
af Baddi
Kymconørden skrev:
Baddi skrev: så mon dog man nogensinde får brug for en ekstra fjeder? :D
Ja, godt spørgsmål. Måske det ikke går så meget ud over omdrejnings-tallet at ventilerne evt. flyder lidt, som det går ud over effekten..
Det skal da ihvertfald prøves med den nye knast, om der er forskel med ekstra fjeder-tryk :geek:
Hvis ventilerne flyder vil stemplet jo gokke ind i det og hele baduljen går i stykker. :D

Medmindre den originale knast kun løfter ventilen så lidt at stemplet slet ikke kan ramme dem. Det tror jeg dog ikke er tilfældet. :mrgreen:

Re: Syge knaster?

: 15. maj 2013 03:04
af Kymconørden
Ha ha nej bevares, ikke at de flyder SÅ meget :D
Men ifølge det kloge internet, vil 2 emner der mødes i høj fart uundværligt "slå tilbage" Hvis du har prøvet at slå en hammer stille på en armbolt, er det umuligt selv med modtryk at undgå den hopper en ekstra gang. Det gælder også en ventil i høj fart siger de.
Vi er godt nok i småtings-afdelingen med split-sekunder, men alligevel..


Iøvrigt er den umiddelbare forskel på standard og touring-knasten at knasterne er mere buttede og fyldige end de spidse standard knaster.
Renov 2 002.jpg
De har begge de flade sider, men vinklen på dem er forskellig. På touring "stritter" knasterne mere ud til siderne end standard. Den skulle simpelthen holde ventilerne længere åbent end den normale knast, med bedre suge-evne til følge :thumbup:
Bliver skisme spændende at mærke forskellen.
Renov 2 001.jpg

Re: Syge knaster?

: 15. maj 2013 12:07
af Baddi
Ventilernes åbnings og lukketider samt deres overlap bestemmer ved hvilket omdrejningstal der flydes mest luft ind og ud af motoren. Hvor meget de så åbner er ofte en af de største begrænsende faktorer ved fuld gas og ved højeffektive motorer går man efter større åbning. Større åbning giver dog mere friktion og dermed mere slid i motoren og et større tab af energi. :D

Re: Syge knaster?

: 24. maj 2013 15:43
af Kymconørden
Klart, og hele deres facon/åbne-lukkekurve. På Touring-knasten målte jeg iøvrigt indugnings-knasten til at åbne 0.1mm højere end standard-knasten. Ud-knasterne åbner lige højt.