Nyhed: VGA Freeride (elektrisk)

Her kan vi skrive om nye modeller med elektrisk motor.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Nyhed: VGA Freeride (elektrisk)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Nej jeg har ikke nogen VGA Vax.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Nyhed: VGA Freeride (elektrisk)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Synes nok der var noget med en 800 watt motor.
Gætter på at Motor 30 km/t Vax - Varenummer 73360608000 er den hvor der står 800.
LB48V800W_73360100000.jpg
På den står:
LB48V800W

På en anden 2000 watt motor står:
UG48V2000W

På Bosch-motoren står også:
UG48V2000W

Gad vide om de tre motorer ikke allesammen yder det samme hvis den med 800 er oplyst i nominel ydelse og dem med 2000 er oplyst i maksimal ydelse og Bosch-motoren bare er ligesom de andre bare med to andre motordæksler på siderne så der står Bosch.

Ser ud til at dem med stelnummer L5YAJB (Pony) er med 800 watt (LB48V800W).
Og dem med stelnummer ZM6AJB (VGA Vax) er med 2000 watt (UG48V2000W).
Brugeravatar
sebQbe
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19. oktober 2017 14:39

Re: Nyhed: VGA Freeride (elektrisk)

Ulæst indlæg af sebQbe »

scootergrisen skrev: 4. april 2018 05:08 Der ser ud til at være en LED på controlleren (øverst til højre på tegningen) som kan blinke et bestemt antal gange for at vise fejlkoder.
HK2X_controller.jpg
Fejlkoderne kan ses i følgende fil selvom der godt nok står LBMC i filen og UGMO på controlleren.
HK2X 122.pdf

Her er USB-stik som man kan tilslutte controlleren til en computer.
USB.jpg
Her er USB kabel ny controller, e-Mover (varenummer 73355865710) til VGA e-Mover men det er formodentligt den samme til VGA Vax.
299,- men har vist altid stået som midlertidig udsolgt.
USB kabel ny controller_73355865710.jpg
Her kan man mere tydeligt se diagnosestikket.
Billedet er fra VGA e-Mover.
Stiksæt fra gl. ledningsnetny cont., e-mover_73355862006.jpg

I følgende fil står at controlleren "LBMC 072122" skal bruge software version "LBMC V2.1.3 for Generation 1" og bluetooth "LBMC M V2.1.5".
Lingbo PMSM Controller User Manual.pdf
Jeg kan ikke finde den korrekte Bluetooth-adaptor men her er Kelly Controller Bluetooth adapter dongle for android med 4 ledere i stedet for 6.
Så kan man bruge en telefon til at justere controlleren og muligvis læse data i realtid.
Kelly Controller Bluetooth adapter dongle for android.jpg

Her er software til Windows, Andrioid og USB-driver.
Jeg ved ikke om de passer til VGA Vax men i er velkommen til at prøve. Bare lad være med at give mig skylden hvis noget går galt.
LBMC GUI software v3.3.0 (150401 update).exe
LBMC_M_3.3.0(b15_0512).apk
CH341SER.EXE
Her står "Speed Limit Func setting" hvilket kunne være interessant at se hvad den er indstillet til.
Tryk på ikonet øverst til højre for at skift sprog til engelsk, ellers står det på kinesisk hvis man da ellers har skrifttypen installeret.
LBMC GUI.jpg
Så har jeg endelig modtaget det der e-Mover USB kabel som jeg bestilte helt tilbage i starten af okt. Jeg installerede CH341SER.EXE (driveren) og kan nu med LBMC GUI software v3.3.0 (150401 update).exe få forbindelse til scooteren. Jeg aner dog ikke hvilke parametre jeg kan pille ved og hvilke jeg bør lade være. Dog interessant at "Speed Limit func setting" er deaktiveret (min Vax er en 30'er). Hvis nogen med en 45'er gjorde det samme som mig så kunne vi evt. sammenligne data og se hvilke parametre der er afgørende (de har vist nok stadig kablet på lager nu i Thansen).
Vedhæftede filer
VGA Vax 30 Data.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Nyhed: VGA Freeride (elektrisk)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Fedt tak fordi du giver hjælpe så andre kan få glæde af det.
Tag gerne billeder af alt der fulgte med osv. så man kan se hvad der står og se det er tilsluttet til scooteren osv.
Fulgte der ikke noget software med?
Prøv og sætter USB-stikket i og se om der dukker et drev frem hvis nu der er indbygget hukommelse ligesom en USB-pen.
Spørg eventuelt T. Hansen så kan det være du kan få det rette software og instruktioner.
Så prøver jeg og undersøge billedet.
Brugeravatar
sebQbe
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19. oktober 2017 14:39

Re: Nyhed: VGA Freeride (elektrisk)

Ulæst indlæg af sebQbe »

scootergrisen skrev: 9. februar 2019 04:33 Fedt tak fordi du giver hjælpe så andre kan få glæde af det.
Tag gerne billeder af alt der fulgte med osv. så man kan se hvad der står og se det er tilsluttet til scooteren osv.
Fulgte der ikke noget software med?
Spørg eventuelt T. Hansen så kan det være du kan få det rette software og instruktioner.
Så prøver jeg og undersøge billedet.
Det fulgte ingenting med andet end den lille pose kablet lå i. Softwaren jeg brugte er det du lagde op i indlægget jeg citerede (LBMC GUI software v3.3.0 (150401 update).exe samt driveren i CH341SER.EXE). Så software, driver samt kabel virker altsammen, mangler blot at vide hvilke indstillinger der skal justeres for at hæve maks hastigheden. Tvivler dog på T. Hansen er interesseret i hjælpe folk med at omgå fartbegrænsningen?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Nyhed: VGA Freeride (elektrisk)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg tænker det må være "Speed Limit Func setting" der bruges til at begrænse topfarten.
Hvis det er kinesere der har oversat teksten fra kinesisk til engelsk så er der måske chance for fejl.
Men hvad enten "Speed Limit Enable" er sat til disable eller enable så må det vel være fuld fart fordi "Speed limit ratio (%)" står til "100".
Og "100" betyder vel fuld fart og ikke 100% begrænset fordi længere nede er den indstillet til 25% baglæns.
Så hvis du gider teste maks hastighed baglæns så skulle den vel så være 25% af 30 km/t (7,5 km/t).
Eller 22,5 km/t hvis den er begrænset med 25% baglæns. Men det kan du vel hurtigt mærke om det er det ene eller det andet.
Men der er måske slet ikke knap til baglæns.

Ved "3-Gears Func setting" er der 3 hastigheder (100%, 80%, 60%) som åbenbart kan skiftes med gearskift.
Det ville jo passer fint hvis 30 km/t er sat til 60% men der står at standardgear er 0:HG (High gear som er 100%)
Men den står som enable. Så gad vide om den er sat til low gear og så der ikke er monteret gearskift.

Hvis du har lyst til at prøve kunne du sætte "3-Gears enable" til "0:Disable" og se om der er forskel i topfarten.
Men lad være med at give mig skylden hvis du prøver og scooteren ikke virker og T. Hansen ikke vil hjælpe og du skal købe en ny controller.

Men ligemeget hvad så vent hellere med at indstille noget til T. Hansen måske kan give dig noget software.
Brugeravatar
sebQbe
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19. oktober 2017 14:39

Re: Nyhed: VGA Freeride (elektrisk)

Ulæst indlæg af sebQbe »

scootergrisen skrev: 9. februar 2019 05:17 Jeg tænker det må være "Speed Limit Func setting" der bruges til at begrænse topfarten.
Hvis det er kinesere der har oversat teksten fra kinesisk til engelsk så er der måske chance for fejl.
Men hvad enten "Speed Limit Enable" er sat til disable eller enable så må det vel være fuld fart fordi "Speed limit ratio (%)" står til "100".
Og "100" betyder vel fuld fart og ikke 100% begrænset fordi længere nede er den indstillet til 25% baglæns.
Så hvis du gider teste maks hastighed baglæns så skulle den vel så være 25% af 30 km/t (7,5 km/t).
Eller 22,5 km/t hvis den er begrænset med 25% baglæns. Men det kan du vel hurtigt mærke om det er det ene eller det andet.
Men der er måske slet ikke knap til baglæns.

Ved "3-Gears Func setting" er der 3 hastigheder (100%, 80%, 60%) som åbenbart kan skiftes med gearskift.
Det ville jo passer fint hvis 30 km/t er sat til 60% men der står at standardgear er 0:HG (High gear som er 100%)
Men den står som enable. Så gad vide om den er sat til low gear og så der ikke er monteret gearskift.

Hvis du har lyst til at prøve kunne du sætte "3-Gears enable" til "0:Disable" og se om der er forskel i topfarten.
Men lad være med at give mig skylden hvis du prøver og scooteren ikke virker og T. Hansen ikke vil hjælpe og du skal købe en ny controller.

Men ligemeget hvad så vent hellere med at indstille noget til T. Hansen måske kan give dig noget software.
"Speed Limit Func setting" er som udgangspunkt deaktiveret. Så tænker at det er en alternativ måde at begrænse topfarten, men som altså ikke en metode der benyttes på denne scooter. Ang. at køre baglæns, så har jeg ærlig talt ikke kendskab til hvordan man får en Vax til at køre baglæns, tvivler på det er muligt, til trods for at funktionen står som aktiveret i softwaren.

Jeg tror at "3-Gears Func setting" indikerer farten alt efter hvor meget man drejer i håndtaget og at der så er 3 hastighedstrin. Det vil passe meget godt overens med den fornemmelse jeg har haft af, at farten ikke stiger i en glidende overgang men i stedet i få trin.

Jeg har vovet pelsen og pillet ved enkelte indstillinger. Jeg skiftede Battery Voltage fra 48 til 60 men det var scooteren ikke glad for. Kunne ikke få den op i fart, så droppede det hurtigt af frygt for potentiel skade. Derudover prøvede jeg at aktiver Boost Func men uden effekt. Justerede "Average current" en smule men også uden effekt. Tror ikke jeg tør røre ved andre indstillinger uden nærmere info. Hvis bare jeg kunne se indstillinger fra en 45'er, så ville det i teorien være nemt at kunne sammenligne og se hvilke indstillinger der gør forskellen.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Nyhed: VGA Freeride (elektrisk)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Her er et håndtag med frem/tilbage og 3 hastigheder.
FR_I_II_III.jpg
Kan selvfølgelig godt være at controlleren ikke har alle de funktioner som softwaren kan vise såsom baglæns og 3 hastigheder.

Hvis du får mulighed for det så tjek gerne hvilke pins ledningerne fra det hvide stik der kan tages fra hinanden går til ved controlleren og som nulstiller km-tælleren eller hvad det gør.
Tag gerne nogen gode nærbilleder (tæt på, i fokus) så man kan se tal og farver så godt det er muligt.
Så kan jeg måske finde ud af mere.

Lyder underligt hvis farten stiger i hak når man drejer håndtaget og ikke jævnt.

Men hvis godt du tør så kan du da prøve og sætte "Speed Limit Func setting" til enable og prøve forskellige procent og skrive ned hvad topfarten er ved forskellige procent på vandret vej uden vind.
Brugeravatar
sebQbe
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19. oktober 2017 14:39

Re: Nyhed: VGA Freeride (elektrisk)

Ulæst indlæg af sebQbe »

scootergrisen skrev: 9. februar 2019 09:42 Her er et håndtag med frem/tilbage og 3 hastigheder.
FR_I_II_III.jpg
Kan selvfølgelig godt være at controlleren ikke har alle de funktioner som softwaren kan vise såsom baglæns og 3 hastigheder.

Hvis du får mulighed for det så tjek gerne hvilke pins ledningerne fra det hvide stik der kan tages fra hinanden går til ved controlleren og som nulstiller km-tælleren eller hvad det gør.
Tag gerne nogen gode nærbilleder (tæt på, i fokus) så man kan se tal og farver så godt det er muligt.
Så kan jeg måske finde ud af mere.

Lyder underligt hvis farten stiger i hak når man drejer håndtaget og ikke jævnt.

Men hvis godt du tør så kan du da prøve og sætte "Speed Limit Func setting" til enable og prøve forskellige procent og skrive ned hvad topfarten er ved forskellige procent på vandret vej uden vind.

Ærlig talt, så har ikke planer om at åbne scooteren op helt ind til ledningerne lige foreløbigt.

Det er ikke i hak men mere i trin tror jeg. Altså selve håndtaget drejer jævnt, men scooterens fart synes at være i trin niveauer. Det er lidt svært at forklare, men i starten troede jeg faktisk at det nærmest var en on/off funktion når man drejede i håndtaget. Overgangen fra 0 til max er meget smal, men ved minimal justering kan man godt ramme en eller to andre hastigheder. Derfor jeg tænkte at det passede meget godt overens med 60%, 80% og 100%. Men det kan også sagtens være indbildning. Uanset, har ikke rigtig betydning for noget som helst, størstedelen af tiden på scooteren foregår ved maks hastighed.

Kan ikke helt se hvad det vil hjælpe at aktivere Speed Limit? Farten er jo allerede begrænset. Jeg kan forestille mig at jeg så blot begrænser farten endnu mere ved at aktivere den indstilling.

Jeg har dog været modig (dumdristig?) og pillet ved lidt flere indstillinger. Jeg ændrede Maximum phase current fra 110 til 140, Motor start up phase current fra 10 til 15, Average current fra 33 til 45, Throttle mode setting fra Linear til Hyperbola samt aktiveret Flux-weakening. Alle justeringer inspireret af en tråd på et tysk forum med folks erfaringer med Unu elscooteren, som også kan justeres med samme LBMC software. Men desværre har ingen af justeringerne påvirket topfarten. Jeg tror dog accelerationen er blevet kraftigere.
Det skal siges at de førnævnte folk med Unu elscooteren vist heller ikke har kunnet opjustere topfarten, kun accelerationen (Unu elscooterne er alle 45'ere men med enten 1000w, 2000w eller 3000w motor).

Næste ide er at pille ved Rated motor speed meeen føler mig ikke tryg ved det. Såfremt motoren er den samme på 30'eren og 45'eren (2000w), så er det måske bare et spørgsmål om at ændre den indikeret rpm? Ideen ville så være at hvis 520 rpm svarer til 33 km/t (30 + 10%), så kan man måske juster den op til 780 rpm og derved opnå 49,5 km/t (45+10%). Men vil jo nødig overbelaste motoren, så føler det er at lege med ilden...
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Nyhed: VGA Freeride (elektrisk)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det er vist ellers bare sædet der skal op så er stikkene der:
viewtopic.php?f=18&t=2519&start=130#p24293

Håndtaget får vist 5 volt også ligger det gyldige område i følge billedet mellem 1,2-3,2 volt. Altså kun 2 volt ud af 5 volt der bliver brugt til at bestemme hastigheden.
Så er det vel derfor at overgangen fra 0 til maks. er så smal. Vel kun 40% af håndtagets bevægelse.

Det var bare for at prøve det med speed limit så kunne du indsamle noget data.
Hvis nu 100% er 30 km/t hvad er 50% så og 25% osv.
Hvis 25% giver en topfart på 20 km/t så kunne man måske tænke at den ubegrænsede topfart var 80 km/t men at der er andre ting der begrænser.
Det er bare for at indsamle data nu vi endelig har muligheden for det.

Nå jeg troede rated motor speed var en fast værdi.

Hvis du kommer i kontakt med en som har en 45 km/t kunne du spørge om du må komme og aflæse den og tage skærmbilleder hvis du f.eks. har en bærbar computer du kan tage med.
Besvar