Erfaringer CabEasy/Ive Car/City Elf/Urban osv.

Her kan du skrive med andre om elektriske kabinescootere.
Brugeravatar
Abaek
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 6
Tilmeldt: 6. april 2023 16:48
Scootere: VGA CabEasy Sport (30km/t)

Re: Erfaringer CabEasy/Ive Car/City Elf/Urban osv.

Ulæst indlæg af Abaek »

Jeg ved ikke om mine indlæg fremstår for negative. Det er ikke min mening.
Jeg har accepteret varmeblæserens funktion. Det var bare for at dele min erfaring, da jeg tror mange forventer lidt mere end det reelt leverer. Myself included. For nogle kunne det måske være en dealbreaker.

Ang. gennemskuelighed, så har jeg bare følelsen af at handle i blinde. Alting er under dæknavn, eller No Name.
Der er ikke noget at sammenligne med, og derfor er det også svært at vurdere om en given pris er fair.
Det er selvfølgelig en naiv tanke, men det ville da være på sin plads at omfavne og hylde disse små mærkelige køretøjers oprindelsesland, i stedet for at skjule det. Med kortene på bordet, kunne man hurtigt erfare hvem der laver de bedste motorer, de bedste batterier osv. Få opbygget en database.

I don't know. Tror jeg vrøvler lidt.

For mange påskebryg :o)
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Erfaringer CabEasy/Ive Car/City Elf/Urban osv.

Ulæst indlæg af Jps »

Abaek skrev: 10. april 2023 14:31 Jeg ved ikke om mine indlæg fremstår for negative. Det er ikke min mening.
Jeg har accepteret varmeblæserens funktion. Det var bare for at dele min erfaring, da jeg tror mange forventer lidt mere end det reelt leverer. Myself included. For nogle kunne det måske være en dealbreaker.

Ang. gennemskuelighed, så har jeg bare følelsen af at handle i blinde. Alting er under dæknavn, eller No Name.
Der er ikke noget at sammenligne med, og derfor er det også svært at vurdere om en given pris er fair.
Det er selvfølgelig en naiv tanke, men det ville da være på sin plads at omfavne og hylde disse små mærkelige køretøjers oprindelsesland, i stedet for at skjule det. Med kortene på bordet, kunne man hurtigt erfare hvem der laver de bedste motorer, de bedste batterier osv. Få opbygget en database.

I don't know. Tror jeg vrøvler lidt.

For mange påskebryg :o)
Kan ikke se at dine indlæg virker negative. Med hensyn vores køretøjer, så kommer de stort set alle fra Kina. Nogle under forskellige navne, trods de ligner hinanden på en prik. Der dog så også visse forskelle med hensyn til indretning og reservedele, trods det
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11154
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Erfaringer CabEasy/Ive Car/City Elf/Urban osv.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Nogle mennesker synes sikkert det er negativt hvis man skriver om problemer men det er vel det der er mest interessant.

Spørgsmålet er vel i sidste ende om du vil betale for oplysningerne.
Brugeravatar
Abaek
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 6
Tilmeldt: 6. april 2023 16:48
Scootere: VGA CabEasy Sport (30km/t)

Re: Erfaringer CabEasy/Ive Car/City Elf/Urban osv.

Ulæst indlæg af Abaek »

Nu har jeg kørt 700km i min kabinescooter, og jeg har virkeligt nydt det, men i går skete der noget underligt.
Jeg havde kørt ca 45km, med vinduesviskere, og radio på fuldt drøn. Batteriet er ned på 20%, og jeg synes egenligt det er acceptabelt, i forhold til de opgivede 60km rækkevidde.
Da jeg næsten er hjemme beslutter jeg mig for at køre frem og tilbage på vejene omkring min bolig, bare for at få en fornemmelse af hvad der sker når batteriet nærmer sig døden.
Jeg kører yderligere 5-6km, og ser til min forbløffelse batteriprocenten nu stige 10% for hver kørt kilometer. Da den er oppe på 80%, beslutter jeg i frustration at droppe forsøget og parkere.
Er der nogen der har oplevet noget tilsvarende? Er det normal adfærd? Jeg har de helt gammeldags batterier. Er i tvivl om de hedder Bly-syre, Gel, eller om det er det samme...
Kan godt forstå batteriprocenten kan fluktuere, afhængig af belastning, men SÅ meget?
Bortset fra det mærkede jeg ikke meget til at batteriet var så afladet. Den var en smule langsommere i optræk, men holdte fint de 30km/t, også op af små stigninger.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1366
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Erfaringer CabEasy/Ive Car/City Elf/Urban osv.

Ulæst indlæg af Landbo »

Abaek skrev: 11. maj 2023 12:36 Nu har jeg kørt 700km i min kabinescooter, og jeg har virkeligt nydt det, men i går skete der noget underligt.
Jeg havde kørt ca 45km, med vinduesviskere, og radio på fuldt drøn. Batteriet er ned på 20%, og jeg synes egenligt det er acceptabelt, i forhold til de opgivede 60km rækkevidde.
Da jeg næsten er hjemme beslutter jeg mig for at køre frem og tilbage på vejene omkring min bolig, bare for at få en fornemmelse af hvad der sker når batteriet nærmer sig døden.
Jeg kører yderligere 5-6km, og ser til min forbløffelse batteriprocenten nu stige 10% for hver kørt kilometer. Da den er oppe på 80%, beslutter jeg i frustration at droppe forsøget og parkere.
Er der nogen der har oplevet noget tilsvarende? Er det normal adfærd? Jeg har de helt gammeldags batterier. Er i tvivl om de hedder Bly-syre, Gel, eller om det er det samme...
Kan godt forstå batteriprocenten kan fluktuere, afhængig af belastning, men SÅ meget?
Bortset fra det mærkede jeg ikke meget til at batteriet var så afladet. Den var en smule langsommere i optræk, men holdte fint de 30km/t, også op af små stigninger.
Det er AGM batterier (Absorbent Glass Mat) der sidder i din kabinescooter. Modvind og op/ned af bakker samt belæsningen af køretøjet betyder en helt del, så 45 km på en opladning synes jeg ikke er så ringe endda.

Hvis du vil dine batterier skal vare længe, bør du nok ikke køre mere end halvdelen af de km det er muligt at vride ud af dem samt sørge for at opladeren kommer på ligeså snart du er i nærheden af en stikkontakt og får dem ladet helt op, ikke noget med at lade batterierne stå halvt opladet.

Nej det er absolut ikke normalt din "tankmåler" opfører sig som beskrevet, formoder det får ende når batterierne bliver lidt mere slidt.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11154
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Erfaringer CabEasy/Ive Car/City Elf/Urban osv.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kørte sikkert meget langsommere der de sidste 5-6 km til sidst hvor batteriindikatoren kom op ikke?
Lyder som om batteriindikatoren er en grafisk spændingsmåler.
Altså ved x antal vold lyser 1 bjælke og ved x antal volt lyser 2 bjælker osv.
Det er nok den billigst måde at lave det på men ikke præcist.

Du kunne montere et coulombmeter for at få det mere præcist.
Coulombmeter (batteriindikator) til præcise målinger

Står der antal volt på displayet?
Eventuelt kan du prøve at montere et multimeter/spændingsmåler med tal ved siden af displayet så kan du følge med og se om der ikke er sammenhæng mellem den grafiske batteriindikator og volttallet.
Eventuelt optage det med et kamera hvor du kører og så kan du kigge på videnen senere i stedet for at sidde og skulle kigge konstant.

Når du har haft strømforbrug f.eks. kørt 30 km/t eller op ad bakke så falder spændingen lidt.
Hvis du så efterfølgende sætter farten ned (lavere strømforbrug) eller kører på vandret vej eller ned ad bakke eller stopper så kommer spændingen langsomt op igen.
Og nogle køretøjer er i stand til at oplade batteriet med motoren når man bremser.

Så enten vend til dig at batteriindikatoren bare ikke er præcis eller også monter noget bedre hvis du synes du har brug for det.
Eller du kan prøve kun at bruge det du ser på batteriindikatoren når køretøjet er stoppet. Altså ignorere batteriindikatoren når du kører (bruger strøm). Se om det ikke fungere bedre.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1366
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Erfaringer CabEasy/Ive Car/City Elf/Urban osv.

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 11. maj 2023 20:48 Du kørte sikkert meget langsommere der de sidste 5-6 km til sidst hvor batteriindikatoren kom op ikke?
Lyder som om batteriindikatoren er en grafisk spændingsmåler.
Altså ved x antal vold lyser 1 bjælke og ved x antal volt lyser 2 bjælker osv.
Det er nok den billigst måde at lave det på men ikke præcist.

Du kunne montere et coulombmeter for at få det mere præcist.
Coulombmeter (batteriindikator) til præcise målinger

Står der antal volt på displayet?
Eventuelt kan du prøve at montere et multimeter/spændingsmåler med tal ved siden af displayet så kan du følge med og se om der ikke er sammenhæng mellem den grafiske batteriindikator og volttallet.
Eventuelt optage det med et kamera hvor du kører og så kan du kigge på videnen senere i stedet for at sidde og skulle kigge konstant.

Når du har haft strømforbrug f.eks. kørt 30 km/t eller op ad bakke så falder spændingen lidt.
Hvis du så efterfølgende sætter farten ned (lavere strømforbrug) eller kører på vandret vej eller ned ad bakke eller stopper så kommer spændingen langsomt op igen.
Og nogle køretøjer er i stand til at oplade batteriet med motoren når man bremser.

Så enten vend til dig at batteriindikatoren bare ikke er præcis eller også monter noget bedre hvis du synes du har brug for det.
Eller du kan prøve kun at bruge det du ser på batteriindikatoren når køretøjet er stoppet. Altså ignorere batteriindikatoren når du kører (bruger strøm). Se om det ikke fungere bedre.
En sådan skal man nok først sætte på når garantien ved T. Hansen er udløbet, for ellers er instrumentet grunden til tingene ikke virker når køretøjet rammer firmaets el-værksted. :mrgreen:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
TripleA
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 9
Tilmeldt: 24. november 2023 20:49

Re: Erfaringer CabEasy/Ive Car/City Elf/Urban osv.

Ulæst indlæg af TripleA »

Hjæææælp... har købt en vga cabeasy exclusive. Skiftede til nyt sæt originale batterier fra thansen igår. Men jeg har et problem med den. Den går pludselig ud og aktivere sikkerhedsafbryderen. Den gør det også nogle gange når den bare holder helt stille. Eller faktisk hver gang når den holder helt stille. Men den gør det også midt under kørsel. Som om noget kortslutter? Er der nogen der har nogen ide om hvad man kan gøre?
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1366
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Erfaringer CabEasy/Ive Car/City Elf/Urban osv.

Ulæst indlæg af Landbo »

TripleA skrev: 27. november 2023 12:22 Hjæææælp... har købt en vga cabeasy exclusive. Skiftede til nyt sæt originale batterier fra thansen igår. Men jeg har et problem med den. Den går pludselig ud og aktivere sikkerhedsafbryderen. Den gør det også nogle gange når den bare holder helt stille. Eller faktisk hver gang når den holder helt stille. Men den gør det også midt under kørsel. Som om noget kortslutter? Er der nogen der har nogen ide om hvad man kan gøre?
Jeg synes du bør starte en tråd selv omkring problemerne med din T. Hansen kabinescooter så andre efterfølgende nemt kan finde dine problemer og eventuelt løsninger. Iøvrigt regnes det også for dårlig skik at skrive to enslydende indlæg i to forskellige tråde.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11154
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Erfaringer CabEasy/Ive Car/City Elf/Urban osv.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du mener automatsikringen ved håndbremsen slår fra ikke?
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... ikring.php

Hvis det først begyndte at ske lige efter batterierne blev skiftet så er det vel pga. noget der er lavet i den forbindelse.
Er der lavet andre ting end bare skift af batterier?

Har du selv skiftet batterierne?

Er det samme spænding/antal batterier som før?

Du kan prøve og gå det hele igennem en gang til og se om der f.eks. er nogle ledninger der er monteret forkert.
Tag billeder af det hele så kan vi måske se noget der ikke er som det skal være.

Tænker umiddelbart automatsikringen slår fra når strømforbruget er for højt.
Men det hænger jo ikke helt sammen med at det skal hver gang den holder stille.
Du kunne prøve at slukke for at det der bruger strøm som du har mulighed for at slukke for og så se tænde for tingere én ad gangen indtil det sker igen. Eventuel fjern sikringer eller afmonter stik.
Besvar