Bilka/Dream-bike

Her kan du skrive med andre om elektriske kabinescootere.
Brugeravatar
Manjassen
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 9
Tilmeldt: 5. november 2022 07:07

Bilka/Dream-bike

Ulæst indlæg af Manjassen »

Hej alle jer der køre rundt i disse kabinescooter, lige et par ord fra mig, kan godt være jeg får på hatpulen for mit indlæg. Kort fortalt er jeg selv scooter mekaniker med nu 7 års erfaring. Firmaet jeg arbejder for vil jeg overhovedet ikke komme ind på, da jeg helst vil være neutral. Da vi startet med at importere kabinescooter var alt bare så godt (Bilka model) men da de havde været ude på markedet et stykke tid begyndte problemerne at vælte ind, såsom bremsekaliber der faldt af, utæt i taget i hjørner oppe ved forrude, lader der ikke fungere, leje i styretøj sætter sig fast. Vi indså at vi måtte stoppe importen af dem, da det kun var udgifter med at skulle ud at servicer på garanti, mange gange en hel dags arbejde. Så nu kom det som vi forudså konkurser pga for mange reparationer, derfor valgte vi at trække stikket, og kun holde gang i dem vi har solgt. Jeg kan se der er mange herinde der er glade for dem og nogle køre da også uden problemer. Men efter Dream-bike, climacar er stoppet, får vi rigtig mange opkald hver dag, om vi kan hjælpe med div reparationer.
Konklusionen er: Alle kabine scooter er fra Kina og de er sgu rigtig dårligt lavet, kunne vi få dem fra Taiwan var det en helt anden snak, men også noget dyre. Men de kommet med nogle endnu
Jeg vil gerne så godt jeg kan, svare på tekniske spørsmål/løsninger herinde, batteriproblemer kan jeg ikke løse. Og det komme overhovedet ikke på tale om salg af reservedele samt fysisk hjælp. Kun besvarelse af spørsmål herinde.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Bilka/Dream-bike

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Det er da et rigtig fint tilbud, tak for det.
Vores problemer er vist klaret for nuværende, dog ikke rækkevidden. De kinesiske opgivelser er alt for optimistiske, som vi vist alle oplever.

Hvis du kender modelnavnene på kabinescootere fra Taiwan, ville det være en god oplysning for nye købere.

Ang Dream-Bikes, så oplevede vi medarbejderne som meget venlige og flittige. De fleste fejl vi så, skyldes formentlig arbejdspres og dårlig kvalitet fra Kina.

//Jørgen.
Brugeravatar
Manjassen
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 9
Tilmeldt: 5. november 2022 07:07

Re: Bilka/Dream-bike

Ulæst indlæg af Manjassen »

Hej
Jeg fik nok ikke udtrykt mig klart nok, men Taiwan laver desværre ikke kabine scooter, og dog laver de en enkel en som er opbygget på en helt 15 km scooter hvor man har monteret hus på, men der er intet udstyr i som man ser hos kineserne, men til gengæld virker det hele også efter 10 år. Og med hensyn til medarbejderne fra Dream-birkes er jeg glad for at høre de har været gode, det er også svært med et nyt produkt, der går lige noget tid inden man finder fejlene, men til sidst er det rutine😉. Og de må have haft meget arbejdspres på, som sagt tager nogle opgaver en hel dag, og de har solgt rigtig mange.
Det var sådan set dig der fik mig til at skrive her, pga dine batteri problemer, syntes du har lavet gode målinger og jeg har også lært lidt af den læsning, da det er et generelt problem både på kabine og alm scooter, men min mening er at batterier inden for de sidste 4-5 år er blevet dårligere, nok pga miljøet hvor man genbruger blyet og div, jeg har nogle gange været ude at skifte batterier der er fra 2010 hvor det er første gang, der holdte de bare længer, så der med tror jeg har ret, kan bare ikke få noget svar fra vores importør om de er blevet ringer.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Bilka/Dream-bike

Ulæst indlæg af Jps »

Med hensyn til at alle kabinescootere er fra Kina skal efter min mening tages med forbehold. Min City Elf fra 2019, skulle efter de ting jeg har læst om den på nettet, være en engelsk en af slagsen. Men ganske sikkert produceret/bygget i Kina. Og jeg har haft min del af bøvl med køretøjet (og har det stadig). Pt er der stadig bøvl med bremser og styretøj. Ingen ved hvorfor. Heller ikke min mekaniker, som har gjort hvad han har kunnet, for at få det fikset.
Brugeravatar
Manjassen
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 9
Tilmeldt: 5. november 2022 07:07

Re: Bilka/Dream-bike

Ulæst indlæg af Manjassen »

Hej Jps
Der er tre produktcenter i verden: Israel -Taiwan - Kina af elscooter dem som de ældre og gangbesværet bruger, meen.. for kabinescooter, dem vi ser flest af dream-bike, clima t.Hansen lindebjerg osv… kommer fra Kina, nogle bliver så importeret til Tyskland England og får, deres stempel, jeg ved og har set at Reinhardt som importere cykler og bl.a. Suzuki har fået et engelsk stempel i deres kabinescooter, men den kommer stadig fra Kina. Vi havde en lille 3hj scooter fra Kina som var noget være skrald, og opgav den, et par år sener på en messe i Tyskland stod den der med tüv godkendelse på, og vi troede at nu var den tysk fabrikeret, men nej stadig Kina, godt vi kun havde købt 5 af dem. Man kan næsten altid se det på motoren og bagtøjet, da de bliver brugt på flere modeller på kryds og tværs. Jeg startet mit indlæg for jeg syntes det er surt de er kommet på markedet og til en vandvittig høj pris i forhold til det man får, samtidig kan jeg håbe at give et godt råd. Vi er som sagt stoppet med at sælge dem ene og alene fordi vi bruger for meget tid på garanti rep, nogle af dem er da også løbet ud af garantien men vi vurdere hver gang om vi kan være bekendt at tage penge for opgaven, men det er jo ikke holdbart i længden at arbejde gratis. Vi venter på Taiwan starter med at lave dem, men pt er det ikke sket. Bare for at fortælle en lille forskel på elscooter: hvad en fra Taiwan ruster på 5 år det gør en kineser på et 1/2 år, og er oprigtig ked af at høre du har uløste problemer,
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Bilka/Dream-bike

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvis du ved præcist hvilke modeller der har hvilke problemer og hvordan det løses så kunne du lave en liste med det.
Brugeravatar
Manjassen
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 9
Tilmeldt: 5. november 2022 07:07

Re: Bilka/Dream-bike

Ulæst indlæg af Manjassen »

vi laver kun de modeller vi selv har forhandlet og enkelt andre mærker som vi har taget i bytte, men bytte handler stoppet vi hurtigt med, da vi fandt ud af at et problem kommer sjældent alene, men jo dream-bike : problemer med lader, som regl dårlig 240v ledning /stik nede under sædet har fået vand, af med stik og samle det i vandtæt dåse, eller lysdiode i lade stik kortsluttet, klip ledning der kortsluttet, venster rudekontakt holder op med at virke til venster rude, kontakt kan måske renses, små sideruder falder ud pga man har malet ramme så fuge kit slipper samtidig er bliver fugen for hård, fugen ved tag langs dør til forrude samme problem Løsning er at skære hele fugen ud fra bageste siderude og frem til forrude, komme ny fuge i og føre den hele vejen ned langs forrude. Styr leje får vand og begynder at gå stramt, håndbremse går der 2 pinde ind i hver kaliber som ruster fast: forbygge skaden ved at komme olie/kædefedt ind i gummi manchetter (4 stk). Kan ikke starte op når man trykker start og samtidig holder på bremsen, så skal stoplys kontakten skiftes, på nogle af den knækker ventilerne på hjulene, sker når man fylder luft i, se efter om det er ved at ske ved at bukke ventil lidt til siden og se om den er krakeleret. Hornkontakt har det med at ledninger er loddet dårligt på. Vand/fugt i forlygte er der ikke så meget at gøre ved andet at skifte den, måske bore huller i bunden. Andre mærker vi har fat i ved jeg ikke om det er et generelt problem de har, for vi har måske kun haft 1 til 4 gennem vores værksted af samme modeller, så sammen lignings grundlaget har jo ikke været der, men kan fortælle at der har været et eller andet problem med alle. OG batterier er der altid ballade med, dette er jo ikke scooterens skyld, det er lige som at vinde i lotto at få nogle gode batterier, vi køber gennem en af DK´s største leverandør og der står stadig made in Kina, vi har prøvet andre men samme bolledej.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Bilka/Dream-bike

Ulæst indlæg af Jps »

Nu er min model udgået, under navnet City-Elf. Den har så fået nyt navn som er Moto-Cr (C. Reinhardt).

Ud over bøvlet med bremser og styrlejer, så er forgaffelbenene skiftet 2 gange. Et andet irriterende problem er, at den faktisk er samlet dårligt. Der kommer vind ind diverse steder, ved begge døre og under sædet. Det har jeg dog løst med noget skumgummi. Ved dørene, kunne tætningslister, måske hjælpe. Og brug af varmeapperatet, er lig med nul strøm, efter 30 km's brug. Så det bruger jeg ikke mere. Jeg pakker mig bare ind, når der køres i den kolde tid :).
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Bilka/Dream-bike

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Tak for fejl beskrivelsen. Jeg kan se vi har noget til gode, og det er ikke rart :weeping: .

Jeg har været ude og smøre de 4 gummi manchetter, de var helt uden fedt.

Jeg prøvede at smøre styr lejerne, dog formentlig uden held. Det øverste kan man til dels nå indefra, men der var der stadig synlig fedt. Undersiden kan ses, men man kan ikke smøre nedefra. Jeg kom dog noget fedt op i mellemrummet, jeg tror ikke det har nogen effekt. Måske skulle jeg give det en omgang hver 3. måned, fedtet breder sig som jordbærmarmelade. Så måske trækker der lidt opad mod lejet.

Ang vinduerne, så er vi 4 i Herning der holder lidt kontakt. 3 af køretøjerne har løse vinduer, vores køretøj er det eneste uden det problem (endnu). Det ene af køretøjerne er ikke serviceret af Dream-Bikes, og der ser det ud til at fugerne er skiftet (kunne se pænere ud, men det virker tilsyneladende).

Jeg er ikke helt tryg ved bremsekontakten, træls at holde lang fra hjemmet og ikke kunne "starte". Måske burde jeg montere en parallel lille kontakt, så kunne bruges ved svigtende bremsekontakt. En af køretøjerne i Herning har været en tur omkring Pandrup, netop pga svigtende bremsekontakt.

At laderen har en samling under sædet er ikke smart, er det under forsædet eller bagsædet?

Fjernbetjeningen ("nøglen") kan ved svigtende batteri åbne dørene ved hjælp af låsene, men man kan ikke "starte" køretøjet. Men man sidder da i tørvejr indtil vejtransporten når frem :) . Ved du hvilke batterier der bruges i fjernbetjeningen? Jeg har lagt et par 2032 knapceller i køretøjet, i håb om at de passer. Jeg kunne selvfølgelig brække fjernbetjeningen fra hinanden, men så er den sikkert ikke vandtæt mere.

Tilsyneladende er hjullejerne også et problem. En har fået skiftet baghjullejerne, og en venter på at få skiftet forhjulslejerne.

//Jørgen
Brugeravatar
Manjassen
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 9
Tilmeldt: 5. november 2022 07:07

Re: Bilka/Dream-bike

Ulæst indlæg af Manjassen »

Åhh ja jeg glemte at skrive forhjuls lejre også er meget udsatte. Med hensyn til stoplys kontakten, bremser man kun ved hjælp af håndbremser ( bremsegreb på styr) er det ikke det store problem, nogle er leveret med fodbremse her er problemet størst, og en løsning ved svigt er at man kan træde kraftigt ned på pedalen. Jeres styr leje ( nederst ) lige over Båthorn kan man sprøjte lidt kædefedt op evt castroil som man bruger til mc. Og de 4 gummi manchetter har du husket at du skal give dem indvendig og gerne med samme kædefedt. Lader sidder under forsæde sammen med det ene batteri. Jeg har personligt ikke skiftet batteri i fjernbetjening, så ved ikke hvilken batteri der sidder i.
Jeg smider lige noget mere snavs: vi har også hørt/set der er blevet leveret en del “45 km” på knallert 30 plader, det er Kina der er ligeglade med hvilken typeplade de kaster i de scooter de sender ud, og det gælder flere fabrikater, og jo brugeren er glad for at have en der køre stærker, men i værste tilfælde bliver man knaldet for at køre uden kørekort, dermed skal også siges at chancen for at blive opdaget er nok minimal. Dette er bare for at fortælle hvor ligeglade kineser er med det de sender ud.
Besvar