Olie/bremsevæske spørgsmål

Her kan du skrive med andre om elektriske kabinescootere.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3544
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Olie/bremsevæske spørgsmål

Ulæst indlæg af Jps »

Måske et dumt spørgsmål, især set ud fra at jeg har rodet med bremsere flere gange gennem årene. Men jeg kan sgu't huske om at når man tager låget af væskebeholderen, så kommer der jo luft til. Og når man så sætter låget på igen, skal systemet vel udluftes??
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Olie/bremsevæske spørgsmål

Ulæst indlæg af Landbo »

Jps skrev: 30. juli 2022 07:27 Måske et dumt spørgsmål, især set ud fra at jeg har rodet med bremsere flere gange gennem årene. Men jeg kan sgu't huske om at når man tager låget af væskebeholderen, så kommer der jo luft til. Og når man så sætter låget på igen, skal systemet vel udluftes??
Nej der skal være luft på overfladen af væsken i væskebeholderen, ellers bliver der vaccum/undertryk i beholderen så du ikke kan trykke håndtaget ind og dermed bremse.

Operationen med og kigge efter bremsevæske og eventuel påfylde væske på begge håndtag, burde kunne klatres på under et kvarter inklusiv aftagning/påsætning af "låget" over styret.

Gå du roligt igang med operationen, Leif.
Senest rettet af Landbo 30. juli 2022 12:09, rettet i alt 1 gang.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11151
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Olie/bremsevæske spørgsmål

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Bremsevæskebeholderen (rummet under låget) kommer ikke under tryk.
Det er først efter stemplet (som du trykker ind med bremsegrebet) at der kommer tryk.
Stemplet er lige under bunden af rummet.
billed3087.jpg
billed3087.jpg (28.25 KiB) Vist 2144 gange
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3544
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Olie/bremsevæske spørgsmål

Ulæst indlæg af Jps »

Jeg takker for oplysningerne :thumbup: . Jeg håber jeg kan få noget tid til overs så jeg kan fikse problemet med bremserne. Jeg vil jo så starte med forbremsen, da den jo er nemmest at komme til.
Brugeravatar
FAL
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 45
Tilmeldt: 8. april 2020 22:06
Scootere: PGO T-Rex 2010

Kymco Super 8 50 4T 2015

Kymco Super 8 50R 2022

Re: Olie/bremsevæske spørgsmål

Ulæst indlæg af FAL »

Det er sandsynligtvis kaliberen der er begyndt at “hænge”. Kuren er som regel ny kaliber eller rensning af de glidere og skinnen klodsen kører på. Rensning er absolut et servicepunkt man bør overholde da kaliberen ellers korroderer fast.
Bremsevæske optager luften fugtighed og skal derfor skiftes med rimeligt interval
Besvar