Så gik hornet sig en tur/gaffelben utæt

Her kan du skrive med andre om elektriske kabinescootere.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Så gik hornet sig en tur/gaffelben utæt

Ulæst indlæg af Jps »

Som overskriften siger så holdt hornet pludselig op med at virke. Og man kan tilsyneladende ikke bare købe et hos THansen, idet der på hornet til City Elf'en, sidder en form for modstand eller hvad sådan en hedder. Der står intet nummer eller navn på modstanden.
Vedhæftede filer
DSCI0004 (5).JPG
Senest rettet af Jps 26. april 2022 20:51, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Så gik hornet sig en tur

Ulæst indlæg af Landbo »

Jps skrev: 18. april 2022 18:53 Som overskriften siger så holdt hornet pludselig op med at virke. Og man kan tilsyneladende ikke bare købe et hos THansen, idet der på hornet til City Elf'en, sidder en form for modstand eller hvad sådan en hedder. Der står intet nummer eller navn på modstanden.
Det er en condensator der er sat over terminalerne, den kan sikkert genbruges til dit nye horn hvis du vil den skal være der.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Så gik hornet sig en tur

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej Jps.

Mit bedste bud er en kondensator. Ofte nummereres kondensatorer med 2 cifre og et tredje ciffer der angiver "nuller".
På din komponent står der vist 104j, som formentlig svarer til 10 og 4 nuller = 100.000 picrofarad. I daglig tale kaldes størrelsen for 100 nanofarad. Bogstav "j" ved jeg ikke hvad betyder, måske noget med temperatur afvigelser (temperaturkoefficient).
Max spænding er tilsyneladende også angivet, jeg kan dog ikke læse første tal. Måske 600V for 600 volt.

Ofte anbringer man sådan en kondensator, hvis der er problemer med elektrisk støj. Kondensatoren kan opsamle spændingsspidser og også afgive strøm ved meget kortvarige belastninger.
Hvis man vil være sikker på komponenten, skal den loddes af og måles.

Jeg ved desværre ikke noget om horn, men mekaniske horn støjer meget elektrisk. Der er tilsyneladende en justeringsskrue, har du prøvet at dreje på den?

Her er et par eksempler på kondensatorer, fotograferet med den ene hånd på lommelampen (beklager den dårlige billedkvalitet):
Kondensatorer.jpg
Første kondensator er på 47.000 picrofarad (47 og 3 nuller). Anden kondensator er på 100.000 picrofarad (10 og 4 nuller). Begge disse kondensatorer er keramiske.
De to sidste er polyester kondensatorer, formentlig samme type som din. De er kun medtaget som eksemler på polyester kondensatorer.
De fleste radioamatører har en stor kasse med lignende kondensatorer (er prisbillige).

//Jørgen
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Så gik hornet sig en tur

Ulæst indlæg af Jps »

rjskib skrev: 18. april 2022 22:24 Hej Jps.

Mit bedste bud er en kondensator. Ofte nummereres kondensatorer med 2 cifre og et tredje ciffer der angiver "nuller".
På din komponent står der vist 104j, som formentlig svarer til 10 og 4 nuller = 100.000 picrofarad. I daglig tale kaldes størrelsen for 100 nanofarad. Bogstav "j" ved jeg ikke hvad betyder, måske noget med temperatur afvigelser (temperaturkoefficient).
Max spænding er tilsyneladende også angivet, jeg kan dog ikke læse første tal. Måske 600V for 600 volt.

Ofte anbringer man sådan en kondensator, hvis der er problemer med elektrisk støj. Kondensatoren kan opsamle spændingsspidser og også afgive strøm ved meget kortvarige belastninger.
Hvis man vil være sikker på komponenten, skal den loddes af og måles.

Jeg ved desværre ikke noget om horn, men mekaniske horn støjer meget elektrisk. Der er tilsyneladende en justeringsskrue, har du prøvet at dreje på den?

Her er et par eksempler på kondensatorer, fotograferet med den ene hånd på lommelampen (beklager den dårlige billedkvalitet):

Kondensatorer.jpg

Første kondensator er på 47.000 picrofarad (47 og 3 nuller). Anden kondensator er på 100.000 picrofarad (10 og 4 nuller). Begge disse kondensatorer er keramiske.
De to sidste er polyester kondensatorer, formentlig samme type som din. De er kun medtaget som eksemler på polyester kondensatorer.
De fleste radioamatører har en stor kasse med lignende kondensatorer (er prisbillige).

//Jørgen
Jeg tror ikke det vil hjælpe at dreje på skruen, da den kun ændre tonen på hornet. Alt det andet omkring kondensatoren, siger mig intet :)
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Så gik hornet sig en tur

Ulæst indlæg af Jps »

Har skrevet til forhandleren, om jeg kan undvære den kondensator på hornet.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Så gik hornet sig en tur

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej Leif.

I gamle dage, var justeringsskruen mekanisk i forbindelse med den interne kontakt. Jeg ville have gættet på, at alle horn nu om dage er elektroniske. Men med en justeringsskrue, kunne hornet godt være på den gammeldags facon (som i de gamle ringeapparater).
Vær forsigtig hvis du drejer på skruen, kan ved ovedreven drejning måske kortslutte kontakten. Så brænder spolen og måske strømforsyningen af.
Jeg gik i skole, sidst jeg skilte et horn ad. Det er meget længe siden :) :) .

Landbo overhalede mig ved det sidste svar, men vi er enige.

//Jørgen
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Så gik hornet sig en tur

Ulæst indlæg af Jps »

rjskib skrev: 19. april 2022 13:29 Hej Leif.

I gamle dage, var justeringsskruen mekanisk i forbindelse med den interne kontakt. Jeg ville have gættet på, at alle horn nu om dage er elektroniske. Men med en justeringsskrue, kunne hornet godt være på den gammeldags facon (som i de gamle ringeapparater).
Vær forsigtig hvis du drejer på skruen, kan ved ovedreven drejning måske kortslutte kontakten. Så brænder spolen og måske strømforsyningen af.
Jeg gik i skole, sidst jeg skilte et horn ad. Det er meget længe siden :) :) .

Landbo overhalede mig ved det sidste svar, men vi er enige.

//Jørgen
Det er dæleme også længe siden jeg sidst har rodet med horn og den skrue :) På knallerter skiftede man jo bare hornet ud, hvis det holdt op med at sige noget. Fra 2001-2020 brugte jeg altid bilhorn i mine knallerter :D
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Så gik hornet sig en tur

Ulæst indlæg af Jps »

Så kom der svar, fra forhandleren. Jeg kan ikke bruge et horn fra THansen, idet det kun er 12 volt. Hornet i "Elf'en", er på 72 volt. :yikes:
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Så gik hornet sig en tur

Ulæst indlæg af Landbo »

Jps skrev: 20. april 2022 13:52 Så kom der svar, fra forhandleren. Jeg kan ikke bruge et horn fra THansen, idet det kun er 12 volt. Hornet i "Elf'en", er på 72 volt. :yikes:
Så må du montere et sådan her uden for kabinen: https://www.temashop.dk/bathorn?gclid=C ... 81EALw_wcB eller have fat i importøren af din maskine for og få et nyt af den vej. :party:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Så gik hornet sig en tur

Ulæst indlæg af Jps »

Landbo skrev: 20. april 2022 22:11
Jps skrev: 20. april 2022 13:52 Så kom der svar, fra forhandleren. Jeg kan ikke bruge et horn fra THansen, idet det kun er 12 volt. Hornet i "Elf'en", er på 72 volt. :yikes:
Så må du montere et sådan her uden for kabinen: https://www.temashop.dk/bathorn?gclid=C ... 81EALw_wcB eller have fat i importøren af din maskine for og få et nyt af den vej. :party:

Hilsen Leif.,
Har bestilt et nyt horn :) Jeg skal ikke bore huller i plastikken, for at montere et båthorn :)
Besvar