Så gik hornet sig en tur/gaffelben utæt

Her kan du skrive med andre om elektriske kabinescootere.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 249
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Så gik hornet sig en tur

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Vil det være en god ide, at smøre gaffelrørene med siliconefedt? Alm fedt er vist ikke så godt til simmerringe, eller er det bare overtro.

Jeg tror efterfølgende jeg præventivt vil smøre gaffelrørene, f.eks hver gang jeg pumper dækkene (ca 4 gange årligt). Hvis det kan udsætte en reparation, så var det nemt udført.

Er der en, der vil gøre mig lidt klogere på alm fedt/siloconefedt.

Tråden var oprindelig om et defekt horn, håber det går med spørgsmålet.

//Jørgen
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Så gik hornet sig en tur

Ulæst indlæg af Jps »

rjskib skrev: 26. april 2022 20:32 Hej.

Vil det være en god ide, at smøre gaffelrørene med siliconefedt? Alm fedt er vist ikke så godt til simmerringe, eller er det bare overtro.

Jeg tror efterfølgende jeg præventivt vil smøre gaffelrørene, f.eks hver gang jeg pumper dækkene (ca 4 gange årligt). Hvis det kan udsætte en reparation, så var det nemt udført.

Er der en, der vil gøre mig lidt klogere på alm fedt/siloconefedt.

Tråden var oprindelig om et defekt horn, håber det går med spørgsmålet.

//Jørgen
Det er helt i orden, angående dit spørgsmål. Jeg er også nysgerrig efter, at få at vide hvilken slags fedt/smørelse, der er bedst. Jeg tænker så på, om WD40 går an.

OBS: Har tilføjet gaffelbenene i overskiften på emnet :)
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Så gik hornet sig en tur

Ulæst indlæg af Landbo »

rjskib skrev: 26. april 2022 20:32 Hej.

Vil det være en god ide, at smøre gaffelrørene med siliconefedt? Alm fedt er vist ikke så godt til simmerringe, eller er det bare overtro.

Jeg tror efterfølgende jeg præventivt vil smøre gaffelrørene, f.eks hver gang jeg pumper dækkene (ca 4 gange årligt). Hvis det kan udsætte en reparation, så var det nemt udført.

Er der en, der vil gøre mig lidt klogere på alm fedt/siloconefedt.

Tråden var oprindelig om et defekt horn, håber det går med spørgsmålet.

//Jørgen
Alm. hanefedt, hvilket er siliconefedt, har en ret god evne til at blive hængende længe på gaffelbenet. Der findes også smørefedt der er specielt beregnet til entreprenør maskiner, der også er svær at vaske af.

Det er en gammel skrøne at simmerringe, "O" ringe og anden tætningsgummi på maskiner ikke kan tåle fedt og olie. ;)
Jps skrev: 26. april 2022 20:51
Det er helt i orden, angående dit spørgsmål. Jeg er også nysgerrig efter, at få at vide hvilken slags fedt/smørelse, der er bedst. Jeg tænker så på, om WD40 går an.
Wd40 er bare en blanding af mineralsk olie og petroleum og er absolut uegnet til alt andet end rustopløsning af bolte og møtrikker. Derfor kaldes det også en penetrerende olie, da det søger ned i gevindet på boltene.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Så gik hornet sig en tur/gaffelben utæt

Ulæst indlæg af Jps »

Jeg har sådan en sjover her, på lager: https://www.teknisk-salg.no/produkt/smo ... lytex-ep-2
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 249
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Så gik hornet sig en tur/gaffelben utæt

Ulæst indlæg af rjskib »

Tak for svaret ang silikonefedt.

Jeg vil prøve at bruge det til gaffelrørene, da det åbenbart er bedre til at klare det danske vejr. Er nu også noget fedtet stads, lidt ligesom ydersiden af vores marmeladeglas ;) ;) .

//Jørgen
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Så gik hornet sig en tur/gaffelben utæt

Ulæst indlæg af Landbo »

Jps skrev: 27. april 2022 09:59 Jeg har sådan en sjover her, på lager: https://www.teknisk-salg.no/produkt/smo ... lytex-ep-2
Ja se, den er slet ikke ringe til brug på gaffelbenene. :thumbup:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Så gik hornet sig en tur/gaffelben utæt

Ulæst indlæg af Landbo »

rjskib skrev: 27. april 2022 10:55 Tak for svaret ang silikonefedt.

Jeg vil prøve at bruge det til gaffelrørene, da det åbenbart er bedre til at klare det danske vejr. Er nu også noget fedtet stads, lidt ligesom ydersiden af vores marmeladeglas ;) ;) .

//Jørgen
:clap: Der må være forskel på folk når vores sylteglas kun er fedtede på indersiden. :mrgreen:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Så gik hornet sig en tur/gaffelben utæt

Ulæst indlæg af Jps »

Så er der blevet snakket med mekanikeren. Og vi blev enige om, at der kommer nyt olie i gaffelbenet, plus at begge simmerringe, bliver skiftet ud med nogle japanske i stedet for det kinalort, der sidder i pt.

Og så bliver den højre bremse fikset, idet håndtaget skal næsten i bund, før klodserne tager fat. Og det famøse horn, bliver selvfølgelig også skiftet. Men der er så et men, og det er at det nok først bliver fikset, sidst i næste uge.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Så gik hornet sig en tur/gaffelben utæt

Ulæst indlæg af Jps »

Nå, nu er forgaflen faldet sammen. Dvs. at når forgaflen går i bund, ja så bliver den der. :( Men jeg er desværre nødt til at køre i den, indtil der er aftalt afhentning af "bilen".
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Så gik hornet sig en tur/gaffelben utæt

Ulæst indlæg af Landbo »

Jps skrev: 30. april 2022 16:07 Nå, nu er forgaflen faldet sammen. Dvs. at når forgaflen går i bund, ja så bliver den der. :( Men jeg er desværre nødt til at køre i den, indtil der er aftalt afhentning af "bilen".
Uf, det lyder som om der er sket mere end bare en utæt simmerring. Gætter på der er knækket en fjeder i fjederbenet.

Hilsen Leif.
Besvar