Så gik hornet sig en tur/gaffelben utæt

Her kan du skrive med andre om elektriske kabinescootere.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Så gik hornet sig en tur/gaffelben utæt

Ulæst indlæg af Jps »

Så kom "bilen", omsider hjem. Prisen landede på 1893 kr. Heraf 319 kr, til det specialfremstillede styrfittingssjov. Der blev så også fikset bremsekaliber på det ene baghjul, da klodserne hang.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Så gik hornet sig en tur/gaffelben utæt

Ulæst indlæg af Landbo »

Jps skrev: 27. juni 2022 18:16 Så kom "bilen", omsider hjem. Prisen landede på 1893 kr. Heraf 319 kr, til det specialfremstillede styrfittingssjov. Der blev så også fikset bremsekaliber på det ene baghjul, da klodserne hang.
Så bør du være godt men dyrt kørende.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Så gik hornet sig en tur/gaffelben utæt

Ulæst indlæg af Jps »

Landbo skrev: 27. juni 2022 19:59
Jps skrev: 27. juni 2022 18:16 Så kom "bilen", omsider hjem. Prisen landede på 1893 kr. Heraf 319 kr, til det specialfremstillede styrfittingssjov. Der blev så også fikset bremsekaliber på det ene baghjul, da klodserne hang.
Så bør du være godt men dyrt kørende.

Hilsen Leif.
Ja der er (desværre) brugt en del penge på "bilen" i år :(
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Så gik hornet sig en tur/gaffelben utæt

Ulæst indlæg af Jps »

Så har jeg været ude og køre en tur i "bilen". Og det er næsten, som da den var ny :) Desuden er farten steget med 1 km/t, hvilket jo er lidt mystisk. Optrækket er også blevet bedre, så den hængende bremse, har vist hængt i meget lang tid.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Så gik hornet sig en tur/gaffelben utæt

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ville i hvert fald være godt hvis man kan få hjulene til at dreje uden at bremse men kan være svært hvis det ikke er lavet præcist fra producenten.
På min var bremseskiven lidt skæv så den ramte bremseklodserne for hver omgang. Det kunne også mærkes i bremsegrebet.
Jeg har så prøvet at rette det så godt jeg kan og det har hjulpet men synes det var svært at få helt præcist.

Gad også godt havde lejer med endnu mindre modstand end de originale hvis man kan få det sådan at køretøjet triller lettere med mindre modstand og dermed bedre rækkevidde osv.

På en cykel der kan man jo få hjulet til at dreje rundt i lang tid men på en scooter der stopper det jo hurtigt.
Brugeravatar
JensOChris
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 11
Tilmeldt: 23. juni 2022 09:13

Re: Så gik hornet sig en tur/gaffelben utæt

Ulæst indlæg af JensOChris »

Kondensatoren sidder for at dæmpe støj fra hornet på 12V forsyningen kan være 100V eller mere,
vi der har rodet elting fra barnsben har prøvet at få et rap over fingrene, ved et gammeldags ringe
apparat der kørte på 4,5V.
Hornet uden kondensator kan nemt slå 12V regulatoren ihjel.
Jens
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Så gik hornet sig en tur/gaffelben utæt

Ulæst indlæg af Jps »

JensOChris skrev: 1. juli 2022 13:24 Kondensatoren sidder for at dæmpe støj fra hornet på 12V forsyningen kan være 100V eller mere,
vi der har rodet elting fra barnsben har prøvet at få et rap over fingrene, ved et gammeldags ringe
apparat der kørte på 4,5V.
Hornet uden kondensator kan nemt slå 12V regulatoren ihjel.
Jens

Så det jo godt jeg ikke satte et Thansen horn i :)
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Så gik hornet sig en tur/gaffelben utæt

Ulæst indlæg af Jps »

Ja, så den sgu desværre gal igen. Den bremser ikke 100%. Dvs., at man skal presse håndtagene næsten i bund, før den tager ved. Og det dur jo ikke. Men gider ikke undvære den i flere dage igen. Så må se om jeg selv kan stramme dem op. Der er ingen justérings muligheder, på håndtagene. Det er hydrauliske bremsere med kabel, det sidste stykke.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Så gik hornet sig en tur/gaffelben utæt

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Gætter på det er hydraulisk hele vejen.

Kig om bremseklodserne sidder korrekt.
Men 2 skivebremser bag på burde det jo bremse godt så måske der er noget som sidder forkert.

Måske bremsesystemet skal udluftes hvis de lige har lavet noget med det så der er kommet luft i.
Tjek bremsevæskeniveauet er korrekt.
Så spænd bremsegrebet ind så der er tryk i slangen.
Sæt et stykke gennemsigtigt slange på udluftningsbolten og løsn udluftningsbolten langsomt indtil der kommer bremsevæske ud uden luftbobler i.
På hver bremsekaliber.
Afprøv om det har hjulpet.

Du kan også spænde bremsegrebet ind og lade det stå en dags tid så er der vist noget med de små luftbobler samler sig. Tror jeg nok jeg læste noget om.

Så efter du har kørt noget mere så gør udluft igen. Måske efter en måned.

Så om det så er godt.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Så gik hornet sig en tur/gaffelben utæt

Ulæst indlæg af Jps »

Må se på det når jeg er ovre hos min far. Gider ikke ligge og rode her, hvor jeg bor. Noget andet er så, at jeg ikke kan se bremsevæskeniveau'et, da styret er lukket af med plastikoverdækning. Ja jeg kan jo skrue det af, men ville være mere tryg ved adskillelse, hvis jeg havde en tegning over delene.
Besvar