Så gik hornet sig en tur/gaffelben utæt

Her kan du skrive med andre om elektriske kabinescootere.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Så gik hornet sig en tur/gaffelben utæt

Ulæst indlæg af Landbo »

Jps skrev: 12. juli 2022 07:31 Må se på det når jeg er ovre hos min far. Gider ikke ligge og rode her, hvor jeg bor. Noget andet er så, at jeg ikke kan se bremsevæskeniveau'et, da styret er lukket af med plastikoverdækning. Ja jeg kan jo skrue det af, men ville være mere tryg ved adskillelse, hvis jeg havde en tegning over delene.
Det duer ikke at forsøge at lufte bremsen ud, hvis du ikke løbende kan fylde noget nyt på.

Når jeg står med en væskebremse på en knallert eller cykel hvor der er luft i, lader jeg normalt luften stige op til håndtaget af sig selv, hvilket godt kan tage et par timer. Er det bagbremserne på en minnibil skal man bare huske at stille køretøjet sådan at der ingen af slangerne der peger ned, så luften ikke kan komme op i beholderen af sig selv. Når køretøjet har stået et lille stykke tid trækker man langsomt i bremsehåndtaget så luften ikke bliver ført tilbage i systemet igen, eventuelt skal det gøres af flere gange hvis der er meget luft i systemet.

Du skal formodentlig bruge en bremsevæske der hedder DOT 4 til dit køretøj, men tjek lige først om manualen er uenig med mig. :)

Knæk og bræk, Leif.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Så gik hornet sig en tur/gaffelben utæt

Ulæst indlæg af Jps »

Landbo skrev: 12. juli 2022 21:02
Jps skrev: 12. juli 2022 07:31 Må se på det når jeg er ovre hos min far. Gider ikke ligge og rode her, hvor jeg bor. Noget andet er så, at jeg ikke kan se bremsevæskeniveau'et, da styret er lukket af med plastikoverdækning. Ja jeg kan jo skrue det af, men ville være mere tryg ved adskillelse, hvis jeg havde en tegning over delene.
Det duer ikke at forsøge at lufte bremsen ud, hvis du ikke løbende kan fylde noget nyt på.

Når jeg står med en væskebremse på en knallert eller cykel hvor der er luft i, lader jeg normalt luften stige op til håndtaget af sig selv, hvilket godt kan tage et par timer. Er det bagbremserne på en minnibil skal man bare huske at stille køretøjet sådan at der ingen af slangerne der peger ned, så luften ikke kan komme op i beholderen af sig selv. Når køretøjet har stået et lille stykke tid trækker man langsomt i bremsehåndtaget så luften ikke bliver ført tilbage i systemet igen, eventuelt skal det gøres af flere gange hvis der er meget luft i systemet.

Du skal formodentlig bruge en bremsevæske der hedder DOT 4 til dit køretøj, men tjek lige først om manualen er uenig med mig. :)

Knæk og bræk, Leif.
Jeg har udluftet bremsekalibre på flere knallerter, uden alt for megen bøvl, men at gøre det på "bilen" er jeg ikke meget for, lige pt ihvertfald. Og hvis jeg skal til bremsekalibrene på baghjulene, skal de pilles af, og jeg har ikke nogen lift til det. Har heller ikke nogen manual, der fortæller om "bilens" dele.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Så gik hornet sig en tur/gaffelben utæt

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Tror du tænker for meget over det i stedet for bare at gøre det.
Kig på bremsekaliberne og bremseklodserne og se om der eventuelt er noget der sidder forkert/skævt.
Kig øverst på bremsekaliberen og find en ringnøgle der passer. Måske 7, 8 eller 9 mm.
Pr'v om der er plads nok til at dreje bolten lidt.
Tror ikke det er nødvendigt at tage noget som helst af.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Så gik hornet sig en tur/gaffelben utæt

Ulæst indlæg af Landbo »

Jps skrev: 14. juli 2022 15:11
Jeg har udluftet bremsekalibre på flere knallerter, uden alt for megen bøvl, men at gøre det på "bilen" er jeg ikke meget for, lige pt ihvertfald. Og hvis jeg skal til bremsekalibrene på baghjulene, skal de pilles af, og jeg har ikke nogen lift til det. Har heller ikke nogen manual, der fortæller om "bilens" dele.
Kaliberne på din "bil" tør jeg godt vove et ywe, og love er lavet på helt samme måde som på de knallerter du har rodet med. Jeg vil faktisk råde dig til og kigge efter bremsevæske først og så parkere "bilen" på en god stejl bakke/knold med forhjulet højst, så luften kan løbe op i væskebeholderen ved håndtaget helt af sig selv.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Så gik hornet sig en tur/gaffelben utæt

Ulæst indlæg af Jps »

scootergrisen skrev: 14. juli 2022 19:05 Tror du tænker for meget over det i stedet for bare at gøre det.
Kig på bremsekaliberne og bremseklodserne og se om der eventuelt er noget der sidder forkert/skævt.
Kig øverst på bremsekaliberen og find en ringnøgle der passer. Måske 7, 8 eller 9 mm.
Pr'v om der er plads nok til at dreje bolten lidt.
Tror ikke det er nødvendigt at tage noget som helst af.
Eftersom bremsekalibrene sidder bag baghjulene, er der ikke noget plads at gøre godt med. Begge baghjul skal af, før der kan tjekkes om der er noget der skal justeres.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Så gik hornet sig en tur/gaffelben utæt

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Tror ikke det er nødvendigt at afmontere hjulene.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Så gik hornet sig en tur/gaffelben utæt

Ulæst indlæg af Jps »

Landbo skrev: 14. juli 2022 19:13
Jps skrev: 14. juli 2022 15:11
Jeg har udluftet bremsekalibre på flere knallerter, uden alt for megen bøvl, men at gøre det på "bilen" er jeg ikke meget for, lige pt ihvertfald. Og hvis jeg skal til bremsekalibrene på baghjulene, skal de pilles af, og jeg har ikke nogen lift til det. Har heller ikke nogen manual, der fortæller om "bilens" dele.
Kaliberne på din "bil" tør jeg godt vove et ywe, og love er lavet på helt samme måde som på de knallerter du har rodet med. Jeg vil faktisk råde dig til og kigge efter bremsevæske først og så parkere "bilen" på en god stejl bakke/knold med forhjulet højst, så luften kan løbe op i væskebeholderen ved håndtaget helt af sig selv.

Hilsen Leif.
Ja bremserne er magen til dem på knallerter, Og forbremsen er faktisk den eneste, jeg kan komme til uden problemer.
Vedhæftede filer
Kaliber.JPG
Kaliber.JPG (215.55 KiB) Vist 2819 gange
Kaliber 4.JPG
Kaliber 4.JPG (191.41 KiB) Vist 2819 gange
Forkaliber.JPG
Forkaliber.JPG (246.3 KiB) Vist 2819 gange
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Så gik hornet sig en tur/gaffelben utæt

Ulæst indlæg af Landbo »

Jps skrev: 14. juli 2022 19:15
scootergrisen skrev: 14. juli 2022 19:05 Tror du tænker for meget over det i stedet for bare at gøre det.
Kig på bremsekaliberne og bremseklodserne og se om der eventuelt er noget der sidder forkert/skævt.
Kig øverst på bremsekaliberen og find en ringnøgle der passer. Måske 7, 8 eller 9 mm.
Pr'v om der er plads nok til at dreje bolten lidt.
Tror ikke det er nødvendigt at tage noget som helst af.
Eftersom bremsekalibrene sidder bag baghjulene, er der ikke noget plads at gøre godt med. Begge baghjul skal af, før der kan tjekkes om der er noget der skal justeres.
Absolut ingen af de hydrauliske skivebremsere, jeg endnu har set indtil dags dato, har haft nogen form for justeringsmuligheder. Det eneste der er kritisk på skivebremsere, er at gliderne, hvorpå stempel og klodserne er monteret, kan frit bevæges sidevæets når du skruer de to bolte af der holder kaliberen og sidder med den i hånden. Husk ikke og løsne bremseslangen, idet du så virkelig trænger til og få luftet systemet ud. Og når kaliberen er afmonteret er det en dødssynd og betjene bremsegrebet før det hele er monteret igen på sin plads igen.

Menn, det er slet ikke nødvendigt og afmontere kaliberen for og udlufte bremsesystemet, hvis du gør som jeg har beskrevet førhen. ;)

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Så gik hornet sig en tur/gaffelben utæt

Ulæst indlæg af Landbo »

Jps skrev: 14. juli 2022 19:30
Landbo skrev: 14. juli 2022 19:13
Jps skrev: 14. juli 2022 15:11
Jeg har udluftet bremsekalibre på flere knallerter, uden alt for megen bøvl, men at gøre det på "bilen" er jeg ikke meget for, lige pt ihvertfald. Og hvis jeg skal til bremsekalibrene på baghjulene, skal de pilles af, og jeg har ikke nogen lift til det. Har heller ikke nogen manual, der fortæller om "bilens" dele.
Kaliberne på din "bil" tør jeg godt vove et ywe, og love er lavet på helt samme måde som på de knallerter du har rodet med. Jeg vil faktisk råde dig til og kigge efter bremsevæske først og så parkere "bilen" på en god stejl bakke/knold med forhjulet højst, så luften kan løbe op i væskebeholderen ved håndtaget helt af sig selv.

Hilsen Leif.
Ja bremserne er magen til dem på knallerter, Og forbremsen er faktisk den eneste, jeg kan komme til uden problemer.
Uha, det er da ikke noget pronlem og komme til bagkaliberne på din "bil". Du løsner bare hjulmødtrikkerne i den side du vil arbejde på og løfter i hjulet, mens du får en bekendt til og placere en klods under akslen. Derefter skruer du bare hjulet af og har masser af arbejdsplads. Såre nemt.

Men du skal slet ikke røre kaliberne for og lufte baghjuls bremserne ud, hvis du gør det på den måde jeg førhen har beskrevet for dig. ;)

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Cis
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 165
Tilmeldt: 4. januar 2022 00:13

Re: Så gik hornet sig en tur/gaffelben utæt

Ulæst indlæg af Cis »

En lille garagedonkraft kan fåes for et par hundrede, feks. hos Jem og Fix, og en sådan kan nemt klare opgaven med at løfte en kabinescooter.

Jeg brugte en sådan, da jeg skulle reparere/servicere en bekendts kabinescooter, den blev placeret under "Klumpen" på bagakslen, og det var meget let at løfte den, og vil man være på den sikre side, kan man placere en træblok eller endnu bedre, en støttebuk under akslen eller rammen, så man ikke skal frygte for at den ramler ned, når man begynder at skrue og reagere på scooteren...
Besvar