Hjælp.Bagtøj på ny scooter der har kørt uden olie..

Her kan du skrive med andre om elektriske kabinescootere.
Brugeravatar
Cis
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 165
Tilmeldt: 4. januar 2022 00:13

Hjælp.Bagtøj på ny scooter der har kørt uden olie..

Ulæst indlæg af Cis »

Hejsa. Jeg har et spørgsmål, min eks. har købt en VGA kabinescooter hos Thansen, hvor de netop har haft den til eftersyn i dag, da den hyler pg piver når hun kører i den..

Hun har kørt ca. 500km i den, indtil nu...

De har så fundet ud af, at grunden dertil, er at der ingen olie er i bagtøjet, det har fabrikken glemt at fylde i, siger de ?

De har så givet hende en ny tid, den 30/03, hvor de så vil fylde den manglende olie på.

Hun siger at hun bruger den dagligt frem og tilbage til arbejdet, og ikke kan undvære den, og dertil forklarede medarbejderen hos Thansen, at der ikke sker noget ved at køre uden olie i bagtøjet ??????

Det lyder så langt ude i mine ører, at jeg næsten ikke kan rumme det, og den har også hylet og skreget fra bagtøjet, som begyndte efter få km kørsel.

Hun troede at det kom fra bremserne, og det var jo også den mest plausible forklaring på lydene fra den underste bagerste del af scooteren..

Jeg mener at de ikke kan nøjes med at skifte olie, men skal skifte bagtøjet, og at de har pligt til at gøre det under garantien..

Hvad mener i ?
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Bagtøj på ny scooter der har kørt uden olie.. HJÆLP

Ulæst indlæg af Jps »

Bagtøjet skal tjekkes for slid, idet der jo er diverse tandhjul til at drive køretøjet frem/tilbage. Og da der er garanti på køretøjet, SKAL det ordnes (Hold dem fast på det). De skal ikke bare hælde olie i og tro at så går det nok. Jeg er ret sikker på den hyler videre, trods olien. Forlang at få skiftet bagtøjet og evt selv se om der er slid på delene (går de dog næppe med til).

Jeg havde mistanke til, at min var løbet tør for olie, da den også af og til hylede som en stukket gris (dog ikke nær så højt ;) ) Men til servicetjekket som inkluderede nye batterier, ja så var der olie på. Men det blev så skiftet ud, med noget nyt. Hyleriet stammede så i mit tilfælde fra bremserne, som så blev fikset.
Brugeravatar
Ole N 84
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 19
Tilmeldt: 2. marts 2022 20:23
Scootere: Vga Coopop rugged
Romet Ogar 202 50 4T

Re: Hjælp.Bagtøj på ny scooter der har kørt uden olie..

Ulæst indlæg af Ole N 84 »

Hej

Jeg ville ikke køre en meter i den cabinescooter før at den er blevet lavet.

Olien i bagtøjet er der jo af en grund og nu er bagtøjet jo blevet meget slidt af ikke at køre med olie, så kan man ikke bare hælde olie i igen, for nu er det jo blevet slidt og det hjælper olien ikke på.

Jeg vil bede dem om at skifte hele bagtøjet, da det er dem der har glemt olien, der er jo garanti på den.

Hilsen Ole N 84
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Hjælp.Bagtøj på ny scooter der har kørt uden olie..

Ulæst indlæg af Landbo »

Cis skrev: 23. marts 2022 18:10 Hejsa. Jeg har et spørgsmål, min eks. har købt en VGA kabinescooter hos Thansen, hvor de netop har haft den til eftersyn i dag, da den hyler pg piver når hun kører i den..

Hun har kørt ca. 500km i den, indtil nu...

De har så fundet ud af, at grunden dertil, er at der ingen olie er i bagtøjet, det har fabrikken glemt at fylde i, siger de ?

De har så givet hende en ny tid, den 30/03, hvor de så vil fylde den manglende olie på.

Hun siger at hun bruger den dagligt frem og tilbage til arbejdet, og ikke kan undvære den, og dertil forklarede medarbejderen hos Thansen, at der ikke sker noget ved at køre uden olie i bagtøjet ??????

Det lyder så langt ude i mine ører, at jeg næsten ikke kan rumme det, og den har også hylet og skreget fra bagtøjet, som begyndte efter få km kørsel.

Hun troede at det kom fra bremserne, og det var jo også den mest plausible forklaring på lydene fra den underste bagerste del af scooteren..

Jeg mener at de ikke kan nøjes med at skifte olie, men skal skifte bagtøjet, og at de har pligt til at gøre det under garantien..

Hvad mener i ?
Jeg mener faktisk det er ret normalt man afsender småkøretøjer fra østen uden olie i motorer, gearkasser og bagtøj. Sådan har det været med de meget få knallerter og ATV'er, jeg har været med til at samle fra kassen gennem årene. Dog er det normalt at køretøjerne leveres med bremsevæske påfyldt.

Det at kontrollere om der er væske på et køretøj ved levering fra sælger høre til det man kalder klargøring og som sælger også tager sig betalt for, så det er meget forkert og klantre fabrikanten for forglemmelsen, omend de nok ikke protestere mod beskyldningen.

Når et bagtøj kører uden olie bliver alle lejer, tandhjul og simmerringe mere eller mindre ødelagt, så der er slet ingen tvivl fra min side at T. Hansen naturligvis "bare" skal montere et flunkende nyt bagtøj med olie påfyldt, når de engang endelig mener de har tid til og betjene deres kunde. Dertil vil jeg også mene, det vil pynte på T. Hansens noget blakkede renommé, at de allerede nu lader deres kunde låne et erstatningskøretøj.

Husk lige og mærke bagtøj og motor på en måde, så i kan se de virkelig har skiftet alle dele til nye. Det gør man normalt ved og ridse nogle hiroglyffer i malingen og aluminiumen. Husk også at dokumentere mærkningen fotografisk så det sidenhen kan bevises, hvis de forglemmer og gøre det de burde gøre.

PS. Jeg kunne til nød forstå, hvis man straks påfyldte olie samt kontrollerede for utætheder og så bad kunden komme tilbage den 30/3 for og få skiftet motor og bagtøj.

Pøj pøj, Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Hjælp.Bagtøj på ny scooter der har kørt uden olie..

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det lyder skrækkeligt hvis alt det er rigtigt :yikes:

Kender ikke meget til bagtøjet men lyder som om den korrekte løsningen må være at skifte de dele der skulle have været smurt af olie og derefter fylde korrekt mængde olie i.
Ser udmiddelbart ud til at det er disse dele:
https://www.thansen.dk/scooter-mc/kabin ... -233887753
https://www.thansen.dk/scooter-mc/kabin ... -233887751

Kig om der er skrevet noget ved klargøring i servicehæftet.

I brugermanualen (https://cdn.thg.dk/DAT/Files/73920100000.pdf) til VGA CabEasy Sport står følgende:
12.5 > KLARGØRING INDEHOLDER
FØLGENDE PUNKTER ER KONTROLLERET I
FORBINDELSE MED KLARGØRING AF DIN SCOOTER:
[...]
• Smøring af bevægelige dele
Det vil være frækt hvis de bare nøjes med at fylde olie på.
Kunne være interessant at se olien når den engang bliver skiftet.

Det værste er at det lyder som om de fandt problemet og alligevel siger hun kan køre videre.

Så mangler de bare at sige hun skal betale for olien.

Hør om det med lejescooter mens den er til reparation så har hun da noget at køre på.
Brugeravatar
Cis
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 165
Tilmeldt: 4. januar 2022 00:13

Re: Hjælp.Bagtøj på ny scooter der har kørt uden olie..

Ulæst indlæg af Cis »

Det er en kedlig sag, hun har netop været i en anden sag, med Scooterworld i Låsby, hvor hun blev snydt så vandet drev.

Der er alt for mange firmaer indenfor mekanik, som betragter kvinder som et lovligt bytte til at blive flået økonomisk, da de fleste sælgere og mekanikere ved, at de færreste kvinder ved en dyt om mekanik..

Hvis de ikke skifter drevet på garantien, overtager jeg sagen.

Jeg holder jer orienteret om hvad det sker, når der er nyt i sagen..
Brugeravatar
Cis
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 165
Tilmeldt: 4. januar 2022 00:13

Re: Hjælp.Bagtøj på ny scooter der har kørt uden olie..

Ulæst indlæg af Cis »

Der er allerede nyt i sagen..

Hun har skrevet til Thansen, og fået svar tilbage, om at de påtager sig ansvaret og skylden i sagen, og at de udskifter bagtøjet under garantien, så indtil videre er det positive meldinger på den mail hun sendte til dem, og den medarbejder der har sagt at hun sagtens kunne køre videre, uden at den tager skade af det, var blot en medarbejder, uden dybere forstand på de ting, han vejledte kunderne om..

Thansen siger at det er en fejl fra fabrikanten, at der ikke var olie på, men jeg er helt overbevist om, at Landbo har ret i, at de bliver leveret uden væsker, da det er et krav fra fragtfirmaerne, for at holde skadeniveuet nede, hvis der opstår band m.m undervej..

Der må være en klargøringsmand hos Thansen, med meget røde ører...
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Hjælp.Bagtøj på ny scooter der har kørt uden olie..

Ulæst indlæg af Landbo »

Cis skrev: 24. marts 2022 19:00 Der er allerede nyt i sagen..

Hun har skrevet til Thansen, og fået svar tilbage, om at de påtager sig ansvaret og skylden i sagen, og at de udskifter bagtøjet under garantien, så indtil videre er det positive meldinger på den mail hun sendte til dem, og den medarbejder der har sagt at hun sagtens kunne køre videre, uden at den tager skade af det, var blot en medarbejder, uden dybere forstand på de ting, han vejledte kunderne om..

Thansen siger at det er en fejl fra fabrikanten, at der ikke var olie på, men jeg er helt overbevist om, at Landbo har ret i, at de bliver leveret uden væsker, da det er et krav fra fragtfirmaerne, for at holde skadeniveuet nede, hvis der opstår band m.m undervej..

Der må være en klargøringsmand hos Thansen, med meget røde ører...
Det er ikke nok de bare udskifter bagtøjet, de skal også udskifte motoren da både simmerring og tandhjulet har taget skade af tørkøringen. Husk endelig og minde dem om det!

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Hjælp.Bagtøj på ny scooter der har kørt uden olie..

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hurra :party: så gik det alligevel.
Hør om hun kan få en lånescooter mens de skifter delene uden betaling så er det vel ikke så slemt lige pludseligt.
Ellers må hun cykle. Det er jo lige vejret til det nu. Husk olie på kæden.
Hvis de skifter både bagtøj og motor og fylder olie i så er alt vist godt.
Så mangler hun bare en sæt gratis plysterninger til at hænge i forruden som undskyldning.
https://www.thansen.dk/bil/udstyr/indve ... 222841056/
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Hjælp.Bagtøj på ny scooter der har kørt uden olie..

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 24. marts 2022 19:50
Så mangler hun bare en sæt gratis plysterninger til at hænge i forruden som undskyldning.
https://www.thansen.dk/bil/udstyr/indve ... 222841056/
:crazy: Sådan noget hænger man ikke ind i en kvindes køretøj, i mine unge dage ville det helt sikkert have givet en kontant afregning i form af et par syngende lussinger. :yikes:

Hilsen Leif.
Besvar