100 dage med en Dream kabinescooter.

Her kan du skrive med andre om elektriske kabinescootere.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af Landbo »

Landbo skrev: 31. juli 2022 15:59
De er alt alt for dyre de celler du der kigger på. Husk på der skal 20 celler til og lave 60 Volt plus 5 stk 12 Volts BMS'er til.

https://www.aliexpress.com/item/1005004 ... 1659274781

Ikke for at være lyseslukker, men så ødelægges Lifepo4 celler også ved at blive afladet og ladet i kulde på samme måde som almindelige Li-Ion celler.

Hilsen Leif.
Åh ja, glemte helt nu du absolut vil hive muldvarpen frem i lyset, at det ikke koster ret mange ekstra kronjer og købe et sæt 200 AmpH eller større i stedet for.

https://www.aliexpress.com/item/1005004 ... 1659274781

https://campaign.aliexpress.com/wow/gcp ... 1083300108

Hilsen Leif.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Først svar til Scootergrisen.
Opvarmning af batterierne vil bestemt give forøget rækkevidde, men isolering af bestående batterier er ikke nem. Vejer 25 kg stykket. Så der skal lavet understøttelse, for at batterierne ikke klemmer isoleringen flad på undersiden. Der skal så også laves temperaturovervågning og køling, for eller går det galt som hos min genbo.
Hans batterierne var voldsomt varmeskadet, efter opladning i sommervarmen. Laderen lader såmænd kun med 3 ampere, men formentlig i mange dage. Køretøjet er en 3 hjulet T-hansen model, jeg husker ikke model betegnelsen.
Første billede ser egentlig ikke så alvorlig ud:

Ole 1.jpg

Der skulle bruges mejsel (en stor en) for at adskille batterierne (kunne ikke udtages samlet):
Ole 11.jpg

Ole 12.jpg

Batterierne var tørre indvendig, al væske var fordampet.
Vi har sænket ladespændingen med 3 volt, fra 72 volt til 69 volt. Giver knap så god en opladning, men batterierne holder længere.

//Jørgen.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej Landbo.

Jeg havde desværre ikke været opmærksom på profilen, er skyndsomt rettet.

Jeg har i en halv menneskealder arbejdet med 48 volt og rigtig mange ampere. Jeg har heldigvis ikke set personskader, men vi var også meget forsigtige. Når strøm og spænding er så høj, er lysbuer en alvorlig ting (nogle af sikringerne var på 1000 ampere). Hvis jeg skal gætte på en kortslutningsstrøm på mine 80Ah batterier, så er den nok over 500 ampere. Så på med briller, høreværn og handsker.

Ang måling af strømforbrug, så var DC tangamperemetre ikke moderne i min tid på arbejdsmarkedet. Jeg overvejede at købe et til denne måling, men læste at jordens magnetfelt kunne forstyrre målingerne. Hvis det passer, så viser instrument forkert, når man har drejet om første hjørne. Instrumentet kan så ikke ses fra førersædet, så der skulle også laves noget videooptagelse med GoPro kameraet.

Næste tanke var at købe en shunt til strømmåling. Jeg har endnu ikke fået anskaffet mig en passende momentnøgle, så jeg kan spænde boltene korrekt på akkumulatorerne.

Så løsningen blev, at jeg brugte et af batterikablerne som shunt. Måletilslutningerne skal helst være direkte på selve kobberkablet, da skrueforbindelse mm gør målingen usikker. Det nærmeste jeg kunne få foranstaltet, var kontakt til ydersiden af kabelskoen (selvfølgelig startende med en lille sikring i begge målesnører). Kalibreringen skal fortages med en kendt strøm, jeg brugte en forlygtepære og et ekstra måleinstrument.
1 ampere gav en spænding på 0,45 mV, så alle målinger skal efterfølgende omregnes. Jeg dobbelttjekkede om laderens forbrug på AC siden, svarede nogenlunde til det målte på batterikablet.
Jeg havde lidt bekymring om kobber kablets temperaturkoefficient ville drille, men jeg målte ingen forskel under kalibreringen (prøvede at køre en tur og så kalibrere igen).

Så jo, jeg synes at det var en bøvlet omgang.

Jeg skriver senere om lithium batterierne.

//jørgen
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

:yikes: Det ser skrækkeligt ud med de batteriet.
Måske det er en VGA Tres.
Kom gerne med mere info hvis du finder ud af hvilken oplader det er, om der er noget i vejen med opladeren og hvordan det skete osv. så kan andre måke bruge det.
Ville ellers havde troede det var en fuld automatisk oplader der fulgte med men T. Hansen har det vist også med at ændre opladerne efterfølgende.
Vi skulle jo gerne havde noget hvor man ikke selv skal huske på at slukke for strømmen.
Måske din genbo vil tilmelde sig herinde og skrive om det selv.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af Landbo »

rjskib skrev: 31. juli 2022 17:45 Hej Landbo.

Jeg havde desværre ikke været opmærksom på profilen, er skyndsomt rettet.

Ang måling af strømforbrug, så var DC tangamperemetre ikke moderne i min tid på arbejdsmarkedet. Jeg overvejede at købe et til denne måling, men læste at jordens magnetfelt kunne forstyrre målingerne. Hvis det passer, så viser instrument forkert, når man har drejet om første hjørne. Instrumentet kan så ikke ses fra førersædet, så der skulle også laves noget videooptagelse med GoPro kameraet.

Næste tanke var at købe en shunt til strømmåling. Jeg har endnu ikke fået anskaffet mig en passende momentnøgle, så jeg kan spænde boltene korrekt på akkumulatorerne.

Så løsningen blev, at jeg brugte et af batterikablerne som shunt. Måletilslutningerne skal helst være direkte på selve kobberkablet, da skrueforbindelse mm gør målingen usikker. Det nærmeste jeg kunne få foranstaltet, var kontakt til ydersiden af kabelskoen (selvfølgelig startende med en lille sikring i begge målesnører). Kalibreringen skal fortages med en kendt strøm, jeg brugte en forlygtepære og et ekstra måleinstrument.
1 ampere gav en spænding på 0,45 mV, så alle målinger skal efterfølgende omregnes. Jeg dobbelttjekkede om laderens forbrug på AC siden, svarede nogenlunde til det målte på batterikablet.
Jeg havde lidt bekymring om kobber kablets temperaturkoefficient ville drille, men jeg målte ingen forskel under kalibreringen (prøvede at køre en tur og så kalibrere igen).

Så jo, jeg synes at det var en bøvlet omgang.

Jeg skriver senere om lithium batterierne.

//jørgen
Ja så undgås det at vi snakker forbi hverandre. :D

Nej, det med tangamperemeteret er en and du der har slugt råt. Selv når du måler svage strømme med et tangamperemeter, udgør jordens magnetfelt ingenting i forhold til det magnetfelt som ledningen genererer når der går strøm gennem den. Kan du ikke huske hvordan læren i fysik stod med et 4,5 Volts lommelampebatteri og et stykke ledning der var koblet i serie med en lommelampepære og flyttede ledningen hen over et kompas, der så flyttede sig efter magnetfeltet som ledningen genererede. Hvis ikke, kan du nå og få den viden endnu. :mrgreen:

Iøvrigt skal du lige huske og tjekke om det tangamperemeter, du eventuelt vil investere i, også kan måle DC, der er desværre stadig nogle få tilbage der kun vil AC.

Skal du til og jonglere med shunte i den Amp klasse, skal du nok regne med en ret stor måleunøjagtighed i forhold til et tangamperemeter.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Så fik endnu en gang kigget på lithium batterier. Synes ikke rigtig det hænger sammen med vores behov, er noget for dyrt og for besværligt. Men lad det nu blive vinter, hvor jeg måske mangler noget at lege med.

Ang antal BMS'er, så findes de i en udgave til 60 volt. Så det er ikke nødvendigt med 5 stk 12 volts. Prisen er så godt 1500 kr, men den kan så programmeres fra mobiltelefonen.

Jeg er meget betænkelig ved at købe så mange batterier på de forslåede hjemmesider. Prøv evt at se, hvor der svindles med 18650 celler. Er desværre en lang youtube video, hvor der bliver snakket meget hurtigt. Brug undertekstning og pauseknappen:

https://www.youtube.com/watch?v=qMZuHMlRw_0

Et af billederne fra video'en, er om den lovede kapacitet:
18650 test.jpg
De dårligste celler, er dem hvor der loves rigtig mange milliampere.

Jeg har undret mig over, hvorfor der bruges 17stk 18650 celler til vores 60 volts kabinescooter. Hvis der bruges de LiFePo4 celler som jeg har kigget på, så skal der bruges 19 til 20 stk. Så endelig gik det op for mig, at der er forskel på spændingen fra li-ion celler og fra LiFePo4 celler. Man skal så huske at købe den rigtige BMS, der passer til celletypen.

//Jørgen
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af Landbo »

rjskib skrev: 2. august 2022 14:53 Hej.

Så fik endnu en gang kigget på lithium batterier. Synes ikke rigtig det hænger sammen med vores behov, er noget for dyrt og for besværligt. Men lad det nu blive vinter, hvor jeg måske mangler noget at lege med.
Nå! Det er åbenbart meget nemmere og køre rundt med en generator på benzin samt sidde og vente på man får ladet så meget strøm på ens batterier at man lige kan liste hjem igen. Der tillader jeg mig nu og mene det modsatte, altså i mangler nogle batterier med med noget mere power på.

Hvis det er muligt og bygge et Lifepo4 batteri med mere effekt der holder 3-6 gange længere til under samme pris som et sæt blybatterier, synes jeg bestemt det er drønbilligt.

rjskib skrev: 2. august 2022 14:53
Ang antal BMS'er, så findes de i en udgave til 60 volt. Så det er ikke nødvendigt med 5 stk 12 volts. Prisen er så godt 1500 kr, men den kan så programmeres fra mobiltelefonen.
Ja det er også muligt, tror dog en sådan stak bliver noget uhandelig og arbejde på.
rjskib skrev: 2. august 2022 14:53
Jeg er meget betænkelig ved at købe så mange batterier på de forslåede hjemmesider. Prøv evt at se, hvor der svindles med 18650 celler. Er desværre en lang youtube video, hvor der bliver snakket meget hurtigt. Brug undertekstning og pauseknappen:

https://www.youtube.com/watch?v=qMZuHMlRw_0

Et af billederne fra video'en, er om den lovede kapacitet:
18650 test.jpg
De dårligste celler, er dem hvor der loves rigtig mange milliampere.
Det kan man så altid tænke på den måde. Spørgsmålet er så om du overhovedet har råd til et stort batteri. Problemet er ikke så stort som mange vil gøre det til med de Kinesiske hjemmesider. Jeg har handlet der mange gange og har fået pengene tilbage uden vrøvl de to gange varen har været defekt eller ikke er kommet frem i ens postkasse til den lovede tid. Det er en noget anden måde man handler på i Kinaland og iøvrigt også på eBay/Amazon end herhjemme i trygheds Dannark/EU, da der sjældent er ret lang garanti på en vare, men prisen er så til gengæld meget lav. Derfor skal man altid huske og tjekke om varen er i orden ved modtagelsen og følge med om den kommer til tiden., det vil sige oplade og aflade de modtagende celler, så man ved de holder specs.

Du kan jo også prøve og tjekke hvad prisen for samme/tilsvarende vare er herhjemme.
rjskib skrev: 2. august 2022 14:53
Jeg har undret mig over, hvorfor der bruges 17stk 18650 celler til vores 60 volts kabinescooter. Hvis der bruges de LiFePo4 celler som jeg har kigget på, så skal der bruges 19 til 20 stk. Så endelig gik det op for mig, at der er forskel på spændingen fra li-ion celler og fra LiFePo4 celler. Man skal så huske at købe den rigtige BMS, der passer til celletypen.
Normalt bruges der 16 stakke Li-Ion celler til og lave 60 Volt og 20 LiFePo4 celler til samme spænding. Ja nominel spænding over en LiFePo4 celle er 3,2 Volt mens den er 3,6 eller 3,7 Volt over en Li-Ion ditto.

Ja en forkert BMS på en batteripakke, vil formodentlig gøre en eller anden ting øg. ;)

Hilsen Leif.
Senest rettet af Landbo 3. august 2022 20:02, rettet i alt 1 gang.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Landbo skrev: 3. august 2022 14:14 Hvis det er muligt og bygge et Lifepo4 batteri med mere effekt der holder 3-6 gange længere til under samme pris som et sæt blybatterier, synes jeg bestemt det er drønbilligt.
Det kan man vel heller ikke.
Ellers opret gerne et nyt emne om det og vis det.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 3. august 2022 14:42
Landbo skrev: 3. august 2022 14:14 Hvis det er muligt og bygge et Lifepo4 batteri med mere effekt der holder 3-6 gange længere til under samme pris som et sæt blybatterier, synes jeg bestemt det er drønbilligt.
Det kan man vel heller ikke.
Ellers opret gerne et nyt emne om det og vis det.
Undersøg selv sagen, har givet nogle links i en anden tråd den anden dag da som jeg ikke engang kan finde nu. Er mit besvær blevet slettet ?

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg påstår ikke at prisen er mindre for LiFePo4-batteri end blysyrebatteri.
Hvis det er tilfældet vil jeg og sikkert mange gerne vide det.
Så vidt jeg ved er den eneste grund til at blysyrebatterier bruges i elekttriske scootere fordi prisen umiddelbart er lavere end f.eks. litiumbatteri. Altså at køretøjet kan købes for en lavere pris.
Du kan se i din profil hvad indlæg du har skrevet hvis du f.eks. ikke kan finde noget de skrev for nyligt.
Besvar