100 dage med en Dream kabinescooter.

Her kan du skrive med andre om elektriske kabinescootere.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej Cis.

Det var et godt tilbud. Jeg vil tænke over sagen, da generatoren nok er mest, hvad vi har brug for.

Som du skriver, må der virkelig blive tjent store penge disse oliefyr.

//Jørgen
Brugeravatar
Cis
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 165
Tilmeldt: 4. januar 2022 00:13

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af Cis »

rjskib skrev: 10. februar 2022 11:13 Hej Cis.

Det var et godt tilbud. Jeg vil tænke over sagen, da generatoren nok er mest, hvad vi har brug for.

Som du skriver, må der virkelig blive tjent store penge disse oliefyr.

//Jørgen
Du kan tænke over det lige så længe du ønsker Jørgen, tilbuddet står ved magt så længe man kan købe dem derinde, og du kommer ikke til at betale en krone mere end jeg kommer af med, og du kan vente med at betale mig, til du har modtaget fyret..

Jeg er ret sikker på, at lede varme ned til batterierne, vil give mere power end generatoren på kort sigt kan give...

Mvh Christian
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af Landbo »

Landbo skrev: 9. februar 2022 20:51
Kom sgi til ved et uheld og købe 2 kW udgaven af dieselfyret. :mrgreen: Vil mene folk skal have spændt en god stor campingvogn efter kabinescoteren, hvis man vil udnytte 8 kW udgave. Er ret sikker på den store udgave ikke vil lave andet end stå og tænde/slukke tænde/slukke osv. i så lille en kabine. :scootergris:

Hilsen Leif.
Og omtalte fyr ankom i dag ubeskadiget til ens adresse. Det ser rigtig godt ud med lydpotte til både indsugning og udstødning. Det eneste jeg på nuværende tidspunkt godt kunne tænke mig var anderledes, er ledningen mellem displayet/betjeningsenheden der godt kunne være halvanden meter længere. Der kan dog nemt øges den manglende længde til kablet uden de store problemer.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Så blev der lejlighed til en 100 km køretur. Godt 50 km fra hjemmet, var der tilbud på cowboybukser i byen Wemb.
Så jeg startede kl 0815 med en fuld opladet kabinescooter og en udetemperatur på godt 10 grC. Efter 27 km's kørsel var det 40% tilbage på displayet, og kabinescooteren var træls at køre i (nedsat hastighed ved den mindste stigning).
Generatoren blev startet på en lille parkeringsplads ved Præstbjerg naturcenter. Parkeringspladsen lå et stykke fra centeret, så støjen ikke generede andre. Generatoren kørte i 2 timer, inden batterierne var nogenlunde opladet. Præstbjerg naturcenter er et dejligt område, og der var jo god tid til en længere vandretur.
Der var så strøm nok, til de sidste 23 km's kørsel til Wemb. Generatoren blev tilsluttet endnu en gang, denne gang med ladning i 1 time.
På hjemturen blev der igen ladet 2 timer ved Præstbjerg naturcenter.

Sammenlagt blev det til ca 4 timers kørsel og 5 timers ladning, hjemkomst kl 1715. Vi havde et ønske om at køre på ferie i kabinescooteren, 100 km hver dag frem til et nyt overnatningssted.

Vi synes ikke det hænger sammen for os, med så lange ladepauser. Skal vi investere i lithium batterier til ca 25.000 kr, så vi kan køre 100 km mellem opladningerne? Vi tænker lidt over sagen, jeg tror det bliver et tog/bus kort i stedet. Men det er nu ikke det samme som at køre selv.

En lille Honda motorcykel har også været under overvejelse, da vi startede vores ungdom på sådan en. Det forbliver nu vist en drøm, selvom jeg stadig har kørekortet til motorcykel.

Billede fra opladningen, bemærk wirelåsen mellem generator og baghjul. Det ville være træls, hvis generatoren forsvandt.

Præstbjerg ladning.jpg

//Jørgen
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Køretøjet er en model Dream, købt med en 1500 Watt motor og 80AH batteri (60 volt). Lovet rækkevidde 60-70 km (bemærk at der ikke står "Op til", så rækkevidden burde være 60-70 km).
Rækkevidden er så typisk 37 km med danske temperaturer, kun 19 km i frostvejr ved minus 10 grC.

Lidt underlig rækkevidde med den motor og de batterier, men her er lidt af forklaringen.
Motoren er ikke på 1500 watt, men på godt 3000 watt. Er indregistreret med en 1500 watt's motor, så ??? Forbruget ved start og op af bakker er 55 ampere, hvilket bestemt ikke er godt for et blybatteri af tvivlsom kvalitet. På en kinesisk hjemmesiden, er batteriet betegnet som et billigt batteri til kabinescootere.

Så et 80 AH batteri af dårlig kvalitet, har formentlig kun 40 AH ved meget hård belastning i danske temperaturer (typisk 10-15 grC).

Måling af strømforbruget er lidt tricky, da der stadig er garanti på køretøjet. Så jeg vil helst ikke skrue i køretøjet, men vil dog gerne måle. Jeg har ikke beskrevet målemetoden, da det kræver rigtig meget forsigtighed at tumle rundt med målegrej i et batterirum. Kortslutningsstrømmene er meget høje, og bestemt farlige. Så det har været med pap afdækning og brug af sikkerhedsbriller, høreværn og hansker.

//Jørgen
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Kan ikke huske alt hvad der er blevet skrevet tidligere men det er nu i det varme sommervejr at du har mulighed for at teste rækkevidden.
Laveste fartindstilling, f.eks. 20-25 km/t, 1 person, ingen baggage, fuldt opladt batteri, ingen brug af unødige ting som blæser, korrekt dæktryk, osv. osv. og så kører du rundt på flad vej med få start/stop osv. så alt er optimalt for at få en lang rækkevidde.
Kør indtil den ikke kan køre mere. På min scooter der bliver strømmen bare afbrudt.

Sørg også for at dobbelttjekke på anden måde de km/t or km målinger du laver da speedometer gernve viser lidt forkert så du får korekte tal.

Motorer kan være opgivet med 2 effekter. Nominel f.eks. 1500 watt og maksimal f.eks. 3000 watt.

Din batterikapacitet er høj i forhold til så mange andre kabinescootere med blysyrebatteri men hvis i kører to bliver rækkevidden selvfølgelig lavere.

Var også værd at tjekke hvor fri hjulene drejer ikke at bremserne hele tiden bremser en smule.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Det er alt sammen afprøvet, er beskrevet i det første indlæg.
Det der måske undrer mig, er at en bekendt har kørt meget længere i samme type kabinescooter. Jeg har læst om gamle tyske torpedoer med blybatterier, at de blev opvarmet til 35 grC før afskydning. Så blev rækkevidden næsten fordoblet, som jeg husker artiklen. Jeg har ledt efter artiklen flere gange, men kan ikke finde den igen (var på ing.dk).
Så hvis vores bekendt har været af sted med batterier på 35 grC, er det måske forklaringen. Han har efterfølgende skiftet til lithium (pris 25.000 kr), så blybatterierne var nok ikke så gode i hverdagen.

Jeg har kigget lidt på denne type lithium celler, så det spørger jeg nok om på et senere tidspunkt. Måske er der en med nogen erfaring.
Det kunne være et et vinter projekt for undertegnede.
Skulle kunne erstatte ca 40 stk 18650 celler, er det for godt til at være sandt? Måske burde jeg købe et enkelt, og så teste det.
105AH lithium.jpg
//Jørgen
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvad med at bygge en isoleringskasse ligesom en papkasse omkring batteriet.
Og så læg varmeelementer i eller en varmeblæser.
Isoleringen skal vel helst være tykt men ikke sikkert der er plads til meget.
Jeg købte noget tynd let bøjeligt isoleringsplastik til at lave skærme af. Kan være du kan bruge sådan noget i den tykkelse der er plads til. Der er hulrum i og det er meget let og koster vist ikke så meget.

Den store celler svarer vist til 36 af de celler der findes i mit batteri.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af Landbo »

rjskib skrev: 30. juli 2022 12:47 Hej.

Køretøjet er en model Dream, købt med en 1500 Watt motor og 80AH batteri (60 volt). Lovet rækkevidde 60-70 km (bemærk at der ikke står "Op til", så rækkevidden burde være 60-70 km).
Rækkevidden er så typisk 37 km med danske temperaturer, kun 19 km i frostvejr ved minus 10 grC.

Lidt underlig rækkevidde med den motor og de batterier, men her er lidt af forklaringen.
Motoren er ikke på 1500 watt, men på godt 3000 watt. Er indregistreret med en 1500 watt's motor, så ??? Forbruget ved start og op af bakker er 55 ampere, hvilket bestemt ikke er godt for et blybatteri af tvivlsom kvalitet. På en kinesisk hjemmesiden, er batteriet betegnet som et billigt batteri til kabinescootere.

Så et 80 AH batteri af dårlig kvalitet, har formentlig kun 40 AH ved meget hård belastning i danske temperaturer (typisk 10-15 grC).

Måling af strømforbruget er lidt tricky, da der stadig er garanti på køretøjet. Så jeg vil helst ikke skrue i køretøjet, men vil dog gerne måle. Jeg har ikke beskrevet målemetoden, da det kræver rigtig meget forsigtighed at tumle rundt med målegrej i et batterirum. Kortslutningsstrømmene er meget høje, og bestemt farlige. Så det har været med pap afdækning og brug af sikkerhedsbriller, høreværn og hansker.

//Jørgen
Nååå :yikes: , så burde du rette hvilket køretøj du nu har i profilen, så vi andre kan følge dig.

Normalt burde de såkaldte scooter akkumulatorer kunne klare 5-600 opladninger, når de er kørt ned til 20% effekt tilbage. Problemet med kolde akkumulatorer klare du ved og tage dem ind i varmen når der er koldt eller holde dem opvarmet når de er ude i bilen.

Vrøvl, vi andre mekkere ville have været slået ihjel for mange år siden hvis ........ Men det er rigtigt at en akkumulator har det med at revne/eksploderer hvis der er en torsk der taber et tilstrækkelig stort stykke værktøj ned over polerne. :mrgreen:

Du bruger bare et tangamperemeter til og klipse omkring det positive eller negative kabel på batteripakken, samtidig måler du spændingen over batteripakken og ved brug af Ohms lov har du vupti udregnet forbruget. Det syntes vi andre slet ikke er spor tricky.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af Landbo »

rjskib skrev: 30. juli 2022 15:15 Hej.

Det er alt sammen afprøvet, er beskrevet i det første indlæg.
Det der måske undrer mig, er at en bekendt har kørt meget længere i samme type kabinescooter. Jeg har læst om gamle tyske torpedoer med blybatterier, at de blev opvarmet til 35 grC før afskydning. Så blev rækkevidden næsten fordoblet, som jeg husker artiklen. Jeg har ledt efter artiklen flere gange, men kan ikke finde den igen (var på ing.dk).
Så hvis vores bekendt har været af sted med batterier på 35 grC, er det måske forklaringen. Han har efterfølgende skiftet til lithium (pris 25.000 kr), så blybatterierne var nok ikke så gode i hverdagen.

Jeg har kigget lidt på denne type lithium celler, så det spørger jeg nok om på et senere tidspunkt. Måske er der en med nogen erfaring.
Det kunne være et et vinter projekt for undertegnede.
Skulle kunne erstatte ca 40 stk 18650 celler, er det for godt til at være sandt? Måske burde jeg købe et enkelt, og så teste det.

105AH lithium.jpg

//Jørgen
De er alt alt for dyre de celler du der kigger på. Husk på der skal 20 celler til og lave 60 Volt plus 5 stk 12 Volts BMS'er til.

https://www.aliexpress.com/item/1005004 ... 1659274781

Ikke for at være lyseslukker, men så ødelægges Lifepo4 celler også ved at blive afladet og ladet i kulde på samme måde som almindelige Li-Ion celler.

Hilsen Leif.
Besvar