100 dage med en Dream kabinescooter.

Her kan du skrive med andre om elektriske kabinescootere.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Jeg havde forståelsen af, at Bilka selv importerede (eller selv købte ved importøren), og Dream-Bikes var hyret til servicen.

De to udstillingsmodeller i Bilka Herning, er også fjernet i flg en bekendt.

Så prisen stiger nok på kabinescootere, nu kan vi nok ikke klare os med 45.000 kr for en tilsvarende model.

//Jørgen
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af Landbo »

rjskib skrev: 8. november 2022 10:49 Hej.

Jeg havde forståelsen af, at Bilka selv importerede (eller selv købte ved importøren), og Dream-Bikes var hyret til servicen.

De to udstillingsmodeller i Bilka Herning, er også fjernet i flg en bekendt.

Så prisen stiger nok på kabinescootere, nu kan vi nok ikke klare os med 45.000 kr for en tilsvarende model.

//Jørgen
Hmm, tvivler godt nok stærkt på at Bilka (Salling gruppen) selv kunne finde på og importere en vare hvor de de efterfølgende kan komme til at stå selv med garantireparationer, nej der laver de en fræk aftale om at købe varen ved en dansk importør som så efterfølgende skal stå for deres garantiforpligtelser. Det samme gør sig gældende for de SCO cykler de sælger. På helt samme måde gør Harald Nyborg også samt andre lignende kæder.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Manjassen
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 9
Tilmeldt: 5. november 2022 07:07

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af Manjassen »

Dream-bikes har hele tiden været importør og gået til bilka eller omvendt og lavet aftale med at få dem til at formidle handelen, mod et beløb pr solgte scooter, jeg har I dag talt med en dame, hvor jeg skal finde fejlen på hendes Bilka model, fik en snak med hende ´, hvor hun fortæller hun haft fat i Advokatrådet, da bilka fralagde sig ansvaret med garanti, de mener hun står godt da garantien er gennem Salling group, hun vil også gå til forbruger rådet. Nu skal jeg bare finde fejlen men må ikke udbedre den, pga hvis der bliver en sag, men skal skrive rapport om hvad der skal til for at den køre igen. Og de vil stige i pris, Ja, da der ikke har været den store fortjeneste på dem og måske næsten ingen for Dream-bikes, men mange bække små som man siger, bare de så kørte uden problemer, der er lige der jeg tror de har knækket halsen,
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Jeg tror at vi bliver rigtig glade ved disse kvitteringer.
Vi synes godtnok, at det var træls med mekanikerbesøg hvert 1/2 år. Der gik næsten en hel dag med at vente hver gang, men nu er det måske guld værd.

Garanti.jpg

Kvittering udklip.jpg


Der står på kvitteringen "Leveringsvarer", kan Bilka bruge det til at undslå sig? Det bliver spændende.
En bekendt har fået skiftet forhjulslejer, og har været ved Bilka for at få betalt regningen. Jeg har ikke hørt hvordan det er gået, jeg skal nok skrive om forløbet.

//Jørgen
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af Landbo »

Manjassen skrev: 8. november 2022 19:06 Dream-bikes har hele tiden været importør og gået til bilka eller omvendt og lavet aftale med at få dem til at formidle handelen, mod et beløb pr solgte scooter, jeg har I dag talt med en dame, hvor jeg skal finde fejlen på hendes Bilka model, fik en snak med hende ´, hvor hun fortæller hun haft fat i Advokatrådet, da bilka fralagde sig ansvaret med garanti, de mener hun står godt da garantien er gennem Salling group, hun vil også gå til forbruger rådet. Nu skal jeg bare finde fejlen men må ikke udbedre den, pga hvis der bliver en sag, men skal skrive rapport om hvad der skal til for at den køre igen. Og de vil stige i pris, Ja, da der ikke har været den store fortjeneste på dem og måske næsten ingen for Dream-bikes, men mange bække små som man siger, bare de så kørte uden problemer, der er lige der jeg tror de har knækket halsen,
Ja det kan godt være Bilka kvier sig for at opfylde deres garantiforpliktelser over for deres kunder, men som Advokatrådet også mener er det sælger der står med "håret i postkassen" når importøren går konkurs.

Hvis Bilka skulle kunne slippe fra deres ansvar, skulle de have solgt varen som en kommission handel, hvilket er en bemyndigelse til i eget navn at handle med varer eller tjenesteydelse for en andens regning. Det skal så klart fremgå af kvitteringen på varen.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af Landbo »

rjskib skrev: 8. november 2022 20:03 Hej.

Jeg tror at vi bliver rigtig glade ved disse kvitteringer.
Vi synes godtnok, at det var træls med mekanikerbesøg hvert 1/2 år. Der gik næsten en hel dag med at vente hver gang, men nu er det måske guld værd.


Garanti.jpg



Kvittering udklip.jpg



Der står på kvitteringen "Leveringsvarer", kan Bilka bruge det til at undslå sig? Det bliver spændende.
En bekendt har fået skiftet forhjulslejer, og har været ved Bilka for at få betalt regningen. Jeg har ikke hørt hvordan det er gået, jeg skal nok skrive om forløbet.

//Jørgen
Ja hvem ka, Bilka ka ik slippe for deres forpligtelser over for dig, efter hvad jeg kender til Dansk lovgivning på området. :mrgreen:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Når håndbremsen aktiveres lidt kraftigt, så går den helt i "bund". Dvs den rammer et mekanisk stop, og bremseevnen er ikke helt til at stole på.
Det er ikke så godt, da håndbremsen også er nødbremsen og der er 3 måneder til næste eftersyn.
Jeg var en tur under bagenden, hvor håndbremsekablerne mekanisk påvirker bremseklodserne. Der var tilsyneladende ingen justeringsmulighed, så måske var der en chance i kabinen.

Håndbremse 1.jpg

Håndbremse 2.jpg

Som det ses på billedet, er justeringsmuligheden her. Jeg løsnede kontramøtrikken og fik trukket kablet ca 5 mm ekstra. Efter at have spændt kontramøtrikken igen, kontrollerede jeg at der var rigelig med slup ved "ikke aktiveret håndbremse". Er nemt at se ude ved bremseklodserne. Måske skal jeg spænde kablet ekstra 5 mm ved næste eftersyn, hvis der ikke skal skiftes bremseklodser.

For en gangs skyld, var det en nem operation.

Møtrikkerne er lidt underlige, målte kun 12,6 mm i bredden. Det passer ikke så godt til en 13 mm nøgle. Er det amerikanske mål på møtrikker?

//Jørgen
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 405
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af GYS »

Har nogen prøvet at kontakte forbrugerstyrelsen (forbrug.dk, Telefon: 4171 5000)? Måske kan de hjælpe.

Det lyder lidt som om at Bilka forsøger at prakke kunden på, at de sælger kabinescooteren som kommissionssalg.

Er man medlem af FDM kan man også prøve at spørge FDM.

https://fdm.dk/nyheder/bilist/2019-11-v ... ber-bil-af

Hvis en kommissionær siger, at du ikke kan klage til ham, fordi bilen er solgt i kommission, er det ikke korrekt. Du er forbruger og har derfor altid to års reklamationsret over for kommissionæren. Det samme gælder, hvis en erhvervsdrivende fremstår som formidler, men ikke har givet oplysninger om, hvem han formidler salget af bilen for. Men bliver din klage uberettiget afvist, risikerer du dyre reparationer og i værste fald en ubrugelig bil”, siger Sasa Vujovic.

Så et af de første spørgsmål, du skal finde svar på, er derfor: „Hvem handler jeg med?“

Står der ikke på fakturaen, eller en evt. slutseddel, en anden virksomhed end Bilka, så kan handlen kun være indgået med Bilka. Jeg har svært ved at se andet. Står Dream bike el-bil, må forventes at dream bike er bilens navn, hvis det ikke fremgår direkte at bilen er solgt af dream bike ApS. Står Bilka's navn på fakturaen med CVR nummer, vil der skulle meget til, for at det kan være en anden virksomhed end Bilka der har solgt bilen.
Senest rettet af GYS 31. januar 2023 09:10, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af Landbo »

Ja klodserne bliver jo slidt ved brug og der er åbenbart ikke lavet noget selvspændende i forbindelse med kablet på håndbremsen. Ja det ligner en alm. 1/2" møtrik set ud fra gevindets stigning, derfor passer en 1/2" fastnøgle bedst omend det er tilladt og bruge en svensknøgle eller papegøjetang på den type i mangel af bedre. :mrgreen:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 405
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af GYS »

Landbo skrev: 8. november 2022 20:46 Hvis Bilka skulle kunne slippe fra deres ansvar, skulle de have solgt varen som en kommission handel, hvilket er en bemyndigelse til i eget navn at handle med varer eller tjenesteydelse for en andens regning. Det skal så klart fremgå af kvitteringen på varen.
Hilsen Leif.
Der gælder samme regler ved kommission handel - her er det også sælger der giver garanti og reklamationsret jfr. FDM.
Kun hvis der direkte står på slutseddel, at handlen er gjort for en anden kunde, og dennes navn, adresse, oplysninger, så er det virksomheden der er sælger og som man har handlet med. Derudover mener jeg altid, at det er den underskrivende sælger som man har handlet med. At en forhandler skriver kommissionssalg hjælper ham ikke. Kunden skal vide, hvem han handler med. Ellers kunne de jo sælge hvad som helst som kommissionssalg uden garanti og reklamationsret, uden at oplyse at den virkelige sælger er en søster, eller deres 15 årige søn.
Besvar