100 dage med en Dream kabinescooter.

Her kan du skrive med andre om elektriske kabinescootere.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Igen, en ny regering plejer at blive bedømt efter 100 dage. Vi har nu ikke haft Dream kabinescooteren i 100 dage, kun haft den betalt i 78 dage. Der er efterhånden en del at skrive om, så derfor dette tidlige indlæg.

Forhistorien er, at vores Fønix City-Cabino2 trængte til en afløser. Vi har haft Cabinoen for at prøve, om vi kunne forliges med sådant et ”lille” køretøj. Cabinoen har i 2 år leveret ”Dør til Dør” transport, dog er køreglæden ikke værd at skrive hjem om.

Bilka havde tilbud på en Dream kabinescooteren til kun 39.995 kr. Det var med indregistrering/levering og 11 måneders Falck vejhjælp. Prisen er ca 20.000 kr lavere end andre forhandlere. Så vi stod først i køen ved Bilka, klar med Dankortet.

Gl Ny billed4.jpg

Prøvekørslen var positiv, det ligner en rigtig bil indvendig. God plads, bakspejl, solskærm, rigtige håndtag til døråbning, elektrisk rudehejs, sikkerhedsseler osv. Hastigheden under prøvekørslen var lidt over 32 km/t, målt med en medbragt GPS.
Da jeg har brugt temmelig meget tid på vedligeholdelse af Cabinoen, valgt vi at købe 3 års garanti/service til Dream kabinescooteren. Pris 5495 kr.

Kabinescooteren ankom et par uger efter betalingen. Vi nåede at køre ca 800 meter i køretøjet, før vi opdagede at der lækkede bremsevæske fra området ved fodbremsen. Bremsevæsken løb ud på undersiden af kørestøjet, og opløste lakken (der bulede op). Så køretøjet blev afhentet igen, og kom først tilbage efter 2 ½ uge.
Lidt træls ventetid, på et nyt køretøj.

Undervogn bremsevæske.jpg

Det var positivt at komme over i et nyt køretøj, dog krævede det lidt tilvænning med fodbremsen. Jeg har løftet venstre fod mange gange for at ”koble ud”, når der skulle bremses.
Ved sammenligning med Cabinoen, er der kun få dårlige ting ved Dream kabinescooteren. Der er meget dårligt udsyn bagud, og så fylder den så meget, at vi ikke kan passere chikane bommene på cykelstierne. Men det var tydeligt under prøvekørslen.

Vores første lidt længere tur på 25 km, gik næsten galt. På den sidste lille bakke op til hjemmet, var der stort set ikke mere strøm tilbage på batteriet. I flg vejledning, skulle batteriet ”motioneres” lidt ekstra den første måned (skulle lades op efter hver køretur). Vores næste lidt længere tur på 35 km, gik ligeså. Vi kom kun lige akkurat hjem. Jeg skrev til service firmaet (Dream-Bikes), om dette var normalt. Aftalen blev, at når den første måned var gået, kunne vi forvente en normal rækkevidde. Dream-Bikes mente også at rækkevidden var reduceret, når vi var 2 i køretøjet.

Resultatet fra de efterfølgende prøvekørsler var lidt mudret. Jeg prøvede at køre landevejskørsel, kun med det absolut nødvendige lys. Intet andet var tændt. Rækkevidde 52 km og en gennemsnitshastighed på 29,5 km/t.

Måske kunne nedsat hastighed hjælpe, så næste tur blev med en gennemsnitshastighed på 23,4 km/t. Jeg nåede ud på 54 km, så det var ikke der problemet var.

Tjaee, vi var lovet en rækkevidde på 60-70 km, og 54 km var jo i nærheden. Så jeg var ved at give op, selvom vi så ikke kunne bruge køretøjet til andet end småture.

Tilfældigt var der parkeret et tilsvarende køretøj ved Bilka. Jeg ventede til ejeren var færdig med at handle, og jeg spurgte bla.a til rækkevidden. Han havde lige testet køretøjets rækkevidde med 2 personer, da en sælger pressede på for skift til lithium. Ejeren nåede ud på godt 85 km og 30% tilbage på batteriet, før han var træt af at køre. Så der var ingen grund til at skifte til lithium. Ejeren havde fotograferet displayet, og fik jeg lov til at affotografere billedet.

Lang kørsel Tjørring ejer.jpg

Jeg skrev en reklamation til Dream-Bikes, behørigt med billeder osv. Intet svar, det var så også efterårsferie.

Den anden ejer var flink efterfølgende at sende et billede fra en 20 km tur (blandet by/landevejskørsel), hvor der kun var brugt 10% af strømmen (displayet viste 90 % tilbage).
Så endnu en gang kørte jeg en prøvetur, denne gang by/landevejskørsel og med normalt lygteføring samt brug af blæser/vinduesvisker. Rækkevidde 23,7 km.

20 procent stoppet m markering.jpg

Jeg fotograferede displayet hver gang batteriet mistede 10%, første gang ved 2,9 km. Billedet blev taget under kørsel, så jeg stoppede og fik taget et ordentlig foto. Det viste sig at være de vigtigste billeder, da batterispændingen sprang 4 volt.
Ved kørsel var spændingen 59 volt og ved stop 63 volt. Der var kun få sekunder mellem de 2 målte spændinger.

90 procent under kørsel m markering.jpg
90 procent stoppet m markering.jpg

Så konklusionen er, at der er en battericelle der poler omvendt ved belastning. Bidrager normalt med 2 volt og under belastning vender cellen og ”lades omvendt” med 2 volt fra motorstrømmen. Samlet giver det en reduceret spænding på 4 volt.

Jeg sendte endnu en reklamation til Dream-Bikes, med tilhørende billeder. Jeg foreslog, at mekanikeren til det forestående 2 måneders eftersyn, kunne tage et ekstra batteri med. Det kom der hurtig svar på, og eftersynet er planlagt til 2 november. Så vi ventet spændt.

Hvis jeg kan få held af det, vil jeg fotografere batterierne ved eftersynet. Normalt kan man se på defekte blybatterier, hvor problemet er. Buler ofte ud, eller der er synlige varmeskader på plastkassen. Det nemmeste er selvfølgelig at måle spændingen, på de enkelte batterier under belastning.

En lang smøre, håber det er nogenlunde læsbart (skriftlig dansk var ikke mit bedste fag i skolen).

//Jørgen
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Tillykke med den nye scooter :party:

Det er vist korrekt at nye batterier lige skal have nogle opladninger/afladninger før de når fuld kapacitet.
Tror måske 10-20 gange.

Det var noget ged med bremsevæsken.
Kunne være interessant at vide hvorfor det skete.

Lavere strømforbrug (lavere fart) giver længere rækkevidde.
Så kør f.eks. 20-25 km/t så skulle det gerne give lidt ekstra rækkevidde i forhold til hvis du kørte 30-35 km/t.
Og sådan noget med sætte farten yderligere ned jo mere det går op ad bakke.

Ved ikke hvad du er blevet lovet men det kan du jo vise her præcist hvad der står.
Nogen skriver "op til". Og så kan man jo skrive hvad som helst efter. F.eks. "Op til 60 km".
Det er jo nok gerne tal der kan opnås under optimale forhold med nye batterier, 1 person på 60 kg, fald vej, ingen vind, 20-25 grader celsius, uden brug af elvarmer, få stop/start osv.
Hvis du så har 2 personer der vejer mere og der er bakker og vind og koldere og mange stop/start osv. så trækker det altsammen ned.
Men er du blevet lovet 60-70 km rækkevidde og du får 54 km med 2 personer så lyder det da fint nok.

Jeg tror ikke der er nogen fremtid for blysyrebatterier til fremdrift.
Så hvis du skal have længere rækkevidde end de 60-70 km så skal du nok have litiumbatteri.
Eneste problem er prisen.

Battericelle der poler omvendt?
Det er vel normal at spændingen falder ved strømforbrug og stiger når bremsekontakten aktiveres (hvis den er regenerativ) og stabilisere sig ved stop.
Ved dog ikke hvor meget den skal svinge med.
Visningen der ligner et batteri i displayet er muligvis bare et voltmeter.
Så hvis du f.eks. kører op ad bakke og batteriindikatoren går ned og du så kører ned af bakke og bremser og batteriindikatoren går op så er det lidt begrænset hvad man kan bruge den indikator til.
Men bare kør og skriv ned hvor langt du kan køre hver gang.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Nej der er ikke regenerativ ladning. Jeg har filmet displayet under de to første testture, og batterispændingen kommer ikke op over 65 volt ved nedkørsel/bremsning (ladning starter ved ca 67,5 volt). Vi har en lille bakke tæt på boligen, hvor der skal bremses noget op ved bunden, pga meget ujævnt underlag.

Ang rækkevidde, så var jeg ved at give op indtil vi kunne sammenligne med den anden køber. Han havde købt samme model samtidig med os, så køretøjerne er lige gamle. De to første fotos af displayerne i mit første indlæg, er kørt under nogenlunde samme forhold. Dvs 2 personer i køretøjet og blandet by/landevejskørsel. Der er meget stor forskel på hans rækkevidde på 85,2 km og så vores på 23,7 km.

Min test kørsel på 54 km var med kun en person i køretøjet, reduceret hastighed og næsten kun landevejskørsel. I forhold til den første testkørsel på 52 km, gav det kun 2 km mere.
Gennemsnitshastigheden er målt med en Garmin GPS, smart at man se hastigheden i bevægelse (stop pga trafikken er pillet ud).

Gennemsnits hastighed 29 kmt.jpg
Gennemsnits hastighed 29 kmt.jpg (20.16 KiB) Vist 11928 gange
Gennemsnits hastighed 23 kmt.jpg
Gennemsnits hastighed 23 kmt.jpg (20.49 KiB) Vist 11928 gange

Jeg er forbavset over, hvor meget det koster på energiregnskabet ved bykørsel med to personer. De oplevelser vi har haft, er måske ikke helt pålidelige pga mindst et defekt batteri.

Hvis man regner lidt på rækkevidden, så skulle der være til ca 90 km. Motoren er på 1500 Watt, dvs den kan kun forbruge max 25 ampere (25 ampere x 60 volt = 1500 Watt). Med 80 AH batterier er der til 3 timer kørsel med max motorkraft, hvilket også passer med den andens køber erfaring.

I mit tidligere job, skiftede jeg også batterier på de mindre telefoncentraler. De var altid meget varme skadet, så det bliver spændende at få åbnet indtil batterierne i vores køretøj. Vores batterier har så ikke stået med laderen tændt unødvendigt, så eventuelle varmeskader er nok mindre.

//Jørgen
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg vil anbefale at indsamle alt det du kan om køretøjet og skrive/vise det her så vi hved hvad det er vi snakker om.
Ellers bliver det for meget med at gætte.
Hvis det var mig vil jeg vente 20 afladninger/opladninger før jeg regner for meget på rækkevidden.
Hvis ham med den anden scooter kan køre væsentligt længere end de lovede 60-70 km så gætter jeg på i ikke har de samme batterier.
Det lyder som om hans kan køre 120 km.
Så måske har han dobbelt batteripakke.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Så har vi brugt kabinescooteren lidt mere.
Først svar på spørgsmålene. Vi er formentlig et godt stykke over 20 op/afladninger. Km stand er 410 km, og den første måned anbefales der ladning efter hver kørsel, uanset længde.

Den anden køber har ikke fået en dobbelt batteripakke (blybatterier). 5 stk 80AH batterier fylder og vejer temmelig meget, så det bliver noget med hele bagsædet. Der bliver også problemer med vægten, max passagervægt + bagage er 170 kg. Så hvis man monterer 125 kg batterier ekstra, så skal jeg på en voldsom slankekur :) .
Vores erfaring er, at hvis batterierne er nede på 30%, så er der op til 10 km tilbage. Så den anden køber har formentlig 85 km + 10 km ekstra.

Fredag kørte vi en tur på 40 km. 2 personer og meget forsigtig landevejskørsel, vi nåede hjem med 30% tilbage på batteriet. Der var ikke meget at gøre godt med til sidst.
I dag prøvede vi bykørsel, kørestil "frisk". Det kostede på rækkevidden, ganske som tidligere konstateret. Vi nåede hjem med 30% på batteriet, hvor vi kravlede op af sidste lille bakke med 8 km/t.

21km2 8kmt.jpg
21km2 8kmt.jpg (48.06 KiB) Vist 11747 gange

Rækkevidden ved bykørsel var kun 21,6 km, og ved forsigtig landevejs kørsel var rækkevidden 40 km. I øvrigt skruer kabinescooteren ned for hastigheden, når batterispændingen når ned på 55 volt. Sikkert for at man skal have en chance for at liste hjem.

På tirsdag kommer servicemanden, det bliver spændende at måle lidt på batterierne. Måske er det ikke 80AH batterier der er monteret. Tidligere blev kabinescooteren vist også solgt med 58AH batterier.
Vores Cabino er med 2 batteribanker. Måske er Dream kabinescooteren monteret på samme måde, og så måske med en defekt batteripakke. Det vil give brugbare 40 AH, som godt kunne stemme med rækkevidden.

//Jørgen
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvad rækkevidde vil du gerne have med 2 personer i?

Du må undersøge batterierne. Der står Ah på.
Ellers bliver det for meget gætteri.

Hvis du har mulighed for det så opbevar køretøjet opvarmet så du giver batterierne gode betingelser specielt her om vinteren.
Så starter du med "varme" batterier.

Men ja som du selv skriver løber man hurtigt ind i en vægtgrænse ved montering af større/flere blysyrebatteri med flere Ah så det er der vist ikke nogen fremtid i.

Prøv at test rækkevidden med 1 person ved 20-25 km/t og kør indtil den ikke kan mere.

Tjek at dæktrykket er korrekt.
Højere dæktryk giver mindre rullemodstand.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Så havde vi besøg af mekanikeren. Det var spændende, at få åbnet til batterikassen:

Batterikasse 021121.jpg

Det er kun de første 4 batterier, der er på billedet. Det sidste er under førersædet. Jeg havde kørt godt 21 km, så en eventuel spændingsforskel ville være synlig. Det var den så også, batterierne målte 12 volt bortset fra et. Det målte kun 10 volt. Jeg har ikke de præcise spændinger, da det var mekanikeren der målte. Så der var en defekt battericelle, som spændingsspringene tidligere antydede. Jeg ledte efter varmeskader på det defekte batteri, og de var der også. Bemærk den lidt nedsunkne kant, og det revnede plastic. Det ser ud som om, der er dampet noget op fra cellen (den hvide aflejring).

Varmeskadet batteri 021121.jpg

Desværre havde mekanikeren ikke som lovet, taget et nyt batteri med. Så vi får besøg igen en af de nærmeste dage.

Vi har haft et "!" udråbstegn i displayet, siden køretøjet var til reparation for lækkende bremsevæske. Det var låget med væskemåleren, der ikke var sat på beholderen. Bremsevæsken har så været i kontakt med udeluften i et par måneder. Bremsevæske suger fugt, og nu skal den skiftet. Lidt uheldigt, da jeg har skrevet til servicefirmaet 3 gange om udråbstegnet (udråbstegnet er ikke beskrevet i vejledning, så jeg var ikke klar over funktionen).

Her er hvad Bilka lovede ved salget, bemærk at der ikke står "op til" ved hastighed og rækkevidde. Hastigheden er rigtig fin, og jeg tror også rækkevidden kommer på plads med et nyt batteri.

Salgs data 2.jpg

//Jørgen
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det var da godt du selv kan hjælpe med at finde fejlen.
10 volt lyder i hvertfald forkert hvad enten det skulle være opladt eller afladt.
Kan ikke helt se så meget på billedet men det kunne da tænkes at hvis plastikken der er defekt at der så kan komme gas ud.
Det er vist noget med at vanddampen bliver genanvendt der øverst under plastikken i batteriet.
Så måske det har været tabt eller fået sat noget tungt oven på hårdt hvis plastikken er revnet i kanten.
Tag gerne flere billeder af det.
Og på siden af nyt og gammelt batteri hvor informationen står.
Og mål hver celle hvis du får mulighed for det på det defekte. Måske det kun er den yderste celle der er problem med.
Håber du får et batteri der er identisk med de andre.
Brugeravatar
ole vestergaard
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 6
Tilmeldt: 9. november 2021 08:58

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af ole vestergaard »

Hej, jeg har også købt dette tilbud, dog har jeg haft problemer med at batteriet ikke køre langt nok.
Jeg har derfor sat mig i kø til dette batteri fra
https://probatrep.dk/kabinescooter-batterier/
Da de giver 4 års batteri garanti, og har hørt godt om deres batterier.

ProBatteriRep i Fredericia
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Husk at et 60AH batteri giver en reduceret rækkevidde, du mister vel noget der ligner 25%.
80AH på ok blybatterier sammenlignet med 60AH på lithium, giver en mangel på 20AH. Jeg ved godt, at nogle sælgere giver udtryk for noget andet.

Hvis du læser lidt længere oppe i tråden, så er rækkevidden ved blandet kørsel over 85 km (se evt den anden ejers foto). Men der kræver selvfølgelig ok batterier, som der ikke er i vores kabinescooter.

Der kan købes 75AH bly batterier til vores kabinescooter for 6000kr. Indtil videre, er det nok det billigste til vores kørselsbehov. De nuværende batterier kan nok holde i 3 år, og næste sæt måske 3 år mere. Efter 6 år er der nok kommet mange flere tilbud på markedet. Men spændende ser det ud med den nye type batterier. Jeg har også savnet skriftlig garanti, nogle firmaer skriver at lithiumbatterier holder i køretøjets levetid. Men jeg har ikke set nogen garanti ud over 2 år. Men der ser ud til at være på plads med den nye type batterier, med 4 års garanti.

//Jørgen
Besvar