Benzin generator

Her kan du skrive med andre om elektriske kabinescootere.
Brugeravatar
Messifan20
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 21
Tilmeldt: 22. december 2020 16:38
Scootere: Jinma j1

Benzin generator

Ulæst indlæg af Messifan20 »

Hejsa.
På facebook er vi nogen der har en side for elektriske kabinescootere, vi har i øjeblikket en diskution om hvorvidt det er lovligt/ulovligt at have en benzin generator med
og oplade mens man køre (hvis scooteren kan ? min Jinma kan)en fyr blev stoppet og fik en bøde på 1000 kr fordi politiet mente det var en konstruktiv ændring, men han måtte gerne have
den bagpå og lade mens han holdt stille, virker ikke særlig logisk.Er der nogen af jer herinde der har nogen erfaring med dette, og som kender loven på dette punkt, vi er nogle stykker der mener, det
er et fortolkningsspørgsmål !! man må jo gerne sætte et oilefyr i og skifte batterier fra bly til litium, og det er vel også en konstruktiv ændring.Ser frem til jeres mening, rigtig god dag. :thumbup:
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Benzin generator

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Spørg dem der render og deler bøder ud.
Hvis en person har fået en bøde for det så må det vel som minimum kunne lade sig gøre at blive oplyst om hvilken paragraf der er overtrådt.
Hvis du har kontakt til den person der har fået bøden se om personen vil skanne papieret så vi kan se hvad der står.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Benzin generator

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Til vores kabinescooter fulgte der et dokument med, der hedder noget med "EC CERTIFICATE OF CONFORMITY".

Her er et udklip af bagsiden, der beskriver om der må køres med hybrid:
-
EC Certicate.jpg
-
Jeg har også overvejet, om vi skulle have en generator på bagsmækken. Vore køretøj kan ikke bære vægten på den nuværende bagagebærer, så vi skal have generatoren inde i kabinen under kørsel. Vi kan så kun lade ved stop, og dermed er transporten reduceret til en udflugtstur (ladning under kaffepause mm).

Hvis man investerer i 2 ekstra lithium pakker, kan man jo lade på dem skiftevis. Generator, lader og den ene batteripakke på bagsmækken og ingen elektrisk forbindelse til køretøjet. Den anden batteripakke placeres inde i køretøjet, som så leverer strøm til fremdriften. Når der så er behov, skifter man rundt på batteripakkerne. Burde kunne holde over for lovgivningen. Det er så ikke gratis, batteripakkerne løber vil op i ca 10.000 kr (2 stk 20Ah pakker).

//Jørgen
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Benzin generator

Ulæst indlæg af Landbo »

Messifan20 skrev: 10. maj 2021 04:53 Hejsa.
På facebook er vi nogen der har en side for elektriske kabinescootere, vi har i øjeblikket en diskution om hvorvidt det er lovligt/ulovligt at have en benzin generator med
og oplade mens man køre (hvis scooteren kan ? min Jinma kan)en fyr blev stoppet og fik en bøde på 1000 kr fordi politiet mente det var en konstruktiv ændring, men han måtte gerne have
den bagpå og lade mens han holdt stille, virker ikke særlig logisk.Er der nogen af jer herinde der har nogen erfaring med dette, og som kender loven på dette punkt, vi er nogle stykker der mener, det
er et fortolkningsspørgsmål !! man må jo gerne sætte et oilefyr i og skifte batterier fra bly til litium, og det er vel også en konstruktiv ændring.Ser frem til jeres mening, rigtig god dag. :thumbup:
Det er noget af en gættekonkurrence du her har sluppet løs, når man ikke direkte ved hvad det er for en konstruktiv ændring som bøden er givet for. Underligt er det også at bøden "kun" var på 1000 kr, når det og blive "nappet" med konstruktive ændringer på et sådanne køretøj normalt er i en helt anden prisklasse for både 30 og 45 km's udgaver.

Kort og godt er der alt for mange løse ender til man kan konkludere noget som helst.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Benzin generator

Ulæst indlæg af Jps »

Der kan da på ingen måde være tale om konstruktiv ændring, når den kun bruges til opladning med mindre det skal stå i typegodkendelsen, at den er monteret. Oliefyret kræver ikke nogen form for godkendelse, mig bekendt.

Det er til gengæld en konstruktiv ændring, hvis man bytter boksen der bestemmer farten fra 30 til 45 km/t (kan man i City Elf'en).

Der forefindes(så vidt jeg husker) hybridkøretøjer med benzin/dieselmotor. Og det er bl.a. Bach 26/27 modellen.

https://kyle.dk/bach-25-lille-knallert- ... grey-p2418

Her lidt links til regler for Kabinescootere:
Regler.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Benzin generator

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det var da en mulighed at tage kontakt til kabinescooter.dk hvis de monterer sådan noget.
De skriver "Bach 25 Hybrid" og " ... montere Hybrid Plug-in kit så man har benzin motor".
Men jeg har aldrig set billeder af det.
Brugeravatar
Messifan20
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 21
Tilmeldt: 22. december 2020 16:38
Scootere: Jinma j1

Re: Benzin generator

Ulæst indlæg af Messifan20 »

Det med hybrid motor fra Bach er de gået væk fra igen, det var Rene Sørensen fra rs batteri
de stod for det, men de droppede det igen da han stoppede hos Bach kabinescooter, men hele spørgsmålet er jo om hvordan loven skal fortolkes
jeg har en god ved der er ved at skrive til politiet for at få nogle klare retningslinjer på området.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Benzin generator

Ulæst indlæg af Landbo »

Jps skrev: 11. maj 2021 15:11 Der kan da på ingen måde være tale om konstruktiv ændring, når den kun bruges til opladning med mindre det skal stå i typegodkendelsen, at den er monteret. Oliefyret kræver ikke nogen form for godkendelse, mig bekendt.
Hvis man får montere et oliefyr i et synspligtigt køretøj, kræves der mig bekendt at køretøjet skal godkendes af bilinspektionen før det må færdes "på egne nummerplader" efter installeringen igen. :detective:
Besvar