Frostvejr og rækkevidde

Her kan du skrive med andre om elektriske kabinescootere.
Brugeravatar
Lindgren
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 59
Tilmeldt: 22. oktober 2020 08:39

Frostvejr og rækkevidde

Ulæst indlæg af Lindgren »

Er der andre herinde som mærker en kæmpe forskel på rækkevidden?

Mine batterier er spritnye og på 45ah x 6 og jeg kan kører 14km ved 38-40km/t så går den ned og kører 26-28km/t 5km derfra kører den 12-15km/t de sidste 4km til min job..

Syns det lyder ret vildt de ikke kan holde længere.. Min ladning tager sjældent mere end 3timer så der der stadig rigeligt med strøm på. :-/

Scooteren er en City Elf
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Frostvejr og rækkevidde

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvis du har mulighed for at opbevare køretøjet (med batteri) opvarmet så gør det og se forskellen i forhold til hvis den står ude.
Så kan du starte på varme batterier i stedet for kolde og se forskellen.
De bliver vist nok varme når de aflades så de holder sig nok varme så længe du kører.

Du skriver du lægger ud med 40 km/t.
Hvis du vil have længere rækkevidde så sænk hastigheden (strømforbruget).
Jo langsommere du kører jo længere kan du køre.
Ud fra det du skriver tror jeg du kan køre 30 km/t hele vejen (23 km).

Svært at svare på det med de 3 timers opladning uden at have information om opladeren.
Så vil opfordre dig til at oprette et nyt emne kun om den oplader så kan vi samle alt der.

Du kunne prøve at køre det den nu kan køre og så sætter den med hjulene over jorden og farthåndtaget drejet så den kan bruge resten af opladningen indtil den måske på et tidspunkt slukker helt for strømmen.
Så prøv at starte opladningen derfra og tag tid og eventuelt overvåg strømforbruget ved stikkontakten og tjek det engang i mellem og skriv ned.
Jeg ved ikke om det skulle have nogle betydning at den type batterier får en fuld afladning engang i mellem men du kan da prøve hvis ikke det er til at finde information omkring og se om det gør nogle forskel.

Kører ikke meget på min VGA Vax for tiden men jo den har kortere rækkevidde om vinteren i forhold til sommeren (specielt hvis jeg starter med koldt batteri) men det er en anden batterikemi og vægt så giver måske ikke så meget mening at sammenligne de to køretøjer. Men tror omkring 1/4 kortere rækkevidde om vinteren i forhold til sommeren hvis ikke mere (måske 1/3 kortere hvis jeg starter med koldt batteri). Jeg har jo så 2 batterier. Havde jeg kun 1 batteri så kunne jeg jo dårligt kører nogle steder. Den har 48 volt 25 (1200 Wh). Din har vist nok 72 volt 45 Ah (3240 Wh). Så stor forskel i batterikapacitet men også i vægt.
Tror måske jeg kunne køre det dobbelte af 23 km hvis jeg kørte 20 km/t på 1 batteri på min om vinteren.
Jeg prøver jo at passe godt på mine batterier ved at tage dem ind i varmen og først sætte batteriet i køretøjet når jeg skal kører så jeg starter med varmt batteri og når jeg tage dem ind fra kulden så venter jeg lidt så de kan blive varme inde jeg begynder opladningen.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Frostvejr og rækkevidde

Ulæst indlæg af Jps »

Min City Elf kører max 37 km på en opladning ved 27 km/t, i denne tid. Sidste vinter da den var ny, kunne jeg komme op på de 43 km på en opladning. Rækkevidden vinter/sommer står til 40/60 km i instruktionsbogen. sidste sommer nåede jeg så op på 45 km, med masser af strøm tilbage. Jeg kører ikke særlige lange strækninger. De længste ligger på 35 km 3 gange ugentligt.

Jeg bruger så ikke varmeapperatet i min, da det dræner batteriet temmelig hurtigt.
Brugeravatar
Lindgren
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 59
Tilmeldt: 22. oktober 2020 08:39

Re: Frostvejr og rækkevidde

Ulæst indlæg af Lindgren »

Jeg plejer at have en varmeblæser med timer stående i kabinen så der varmt om morgenen, men den havde så ikke været sat til imorgens.
Jeg plejer at kunne kører ca 24-27km ved 40-42km/t jeg skal ikke sænke hastigheden så når jeg sgu aldrig på job. :)

Men nu flytter jeg så 30km væk fra jo istedet for 23km så jeg får helt sikkert et problem, den kan måske kører det når det sommer hvis jeg er heldig.
Det var lidt surt jeg købte en helt ny pakke med 45ah og ikke fik opgraderet og lavet plads under sædet :-/

Nå men er glad for det ikke kun er mig.. Der må varme på igen og når jeg flytter kan den komme ind i garage og stå der lidt varmere trods alt.
Der når jeg nok bare ikke på job, jo hvis jeg kører på det lille program men så tager det sgu for lang tid :)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Frostvejr og rækkevidde

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Prøv lige at kør 30 km/t hele vejen og se hvor mange minutter ektra det tager at komme på arbejde. Det kan ikke være mange.
Det må da også være sjovere at ankomme med 25-30 km/t og en smule rækkevidde tilbage.

Spørgsmålet er om du overhovedet kan få det du gerne vil have med blysyrebatterier hvis du ikke vil sænke farten.

Du kunne prøve med 2 x 45 Ah.
Ser umiddelbart ud til at det godt kan lade sig gøre hvis du kun kører 1 person.
Egenvægt: 270 kg
Totalvægt: 450 kg
Egenvægt er vist med batteri.
Så har du 180 kg at gøre godt med. Det passer cirka med dig + ekstra batteripakke (81 kg) så det kunne du godt gøre.
Da det åbenbart er køretøjets vægtgrænse kommer du åbenbart ikke til køre længere end cirka det dobbelte minus lidt pga. vægten (2 x 23 km ~ 46 km) med blysyrebatteri om vinteren hvis det absolut skal ske med 40 km/t.

Ellers må du gøre det med varme og nedsat fart for at få længere rækkevidde og det med opladeren for at finde ud af om der er et problem.

Ellers skal du nok væk fra blysyrebatteri.
Hvis du har mulighed for at sætte 162 kg litiumbatteri i så kan du jo nok få en rækkevidde der kan bruges til noget.
Og en meget lettere pengepung i samme forbindelse desværre.

Men kan godt forstå man bliver lidt skuffet hvis man højst kan køre 23 km med et køreøjt hvor sælgeren skriver:
City Elf kan køre op til 70 km på en enkelt opladning.
Et af mange punkter med manglende information i forbindelse med kabinescootere.
Rækkevidden må siges at være vigtig og ja i danmark er det koldt om vinteren så det ville være rart hvis oplysningen var bedre.
Spørgsmålet er så om folk til købe fra en sælger der oplyser "23 km om vinteren".
Eller om de hellere vil købe fra en anden sælger der oplyser "op til 70 km".
Kan ikke engang huske en eneste sælger der har oplyst rækkevidde om vinteren.
Brugeravatar
Lindgren
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 59
Tilmeldt: 22. oktober 2020 08:39

Re: Frostvejr og rækkevidde

Ulæst indlæg af Lindgren »

Jeg forstår ikke den med de 2 45ah batterier? Det skal jo give 72v til controlleren så skal have 6x12v medmindre jeg kunne finde 2 36v batterier.. Men tænker ikke det giver mig nogen fordel.

Jeg har ikke penge til at smide lithium i, der skal også skiftet lader og controller samtidig, det bliver sgu alt for dyrt, men nej komme nok aldrig til at være tilfreds med rækkevidden desværre. City elf siger at kineserne siger den kan kører 100km på en ladning ved 25/30 og 90km på en ladning ved 40km/t og det er med en lille kineser i.
Derfor de har sat km ned i DK alt efter vind og vejr.

Men det passer hvert fald slet slet ikke det helt sikkert, gad godt der var flere brugere herinde der kunne bekræfte at de ikke kører særlig langt.

Jeg skal have plads til min datter i, så kan ikke smide batterier over det hele..
Brugeravatar
Messifan20
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 21
Tilmeldt: 22. december 2020 16:38
Scootere: Jinma j1

Re: Frostvejr og rækkevidde

Ulæst indlæg af Messifan20 »

Bly batterier og vinter = meget dårlig cocktail.

Jeg har en Jinma J1 med 5 batterrier 72 volt 80 amp i sommers kørte jeg over 60 km på en opladning, nu kan jeg køre ca 35
mistænker at de altså ikke er særlig gode de batterier jeg har, jeg har derfor besluttet at skifte til Lithium batterier fra RS batterier
jeg får sat 5 i på 100 amp 5x 20 amp det koster så 22000 kr, men de holder meget længere, og kører også længere om vinteren, samtidig kan jeg have varme på de 21 km til job.
Jeg varmer også min op om morgen med varme blæser ca 1 times tid, men det er skidedyrt i længde.
Brugeravatar
Messifan20
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 21
Tilmeldt: 22. december 2020 16:38
Scootere: Jinma j1

Re: Frostvejr og rækkevidde

Ulæst indlæg af Messifan20 »

Lindgren skrev: 4. januar 2021 14:45 Jeg forstår ikke den med de 2 45ah batterier? Det skal jo give 72v til controlleren så skal have 6x12v medmindre jeg kunne finde 2 36v batterier.. Men tænker ikke det giver mig nogen fordel.

Jeg har ikke penge til at smide lithium i, der skal også skiftet lader og controller samtidig, det bliver sgu alt for dyrt, men nej komme nok aldrig til at være tilfreds med rækkevidden desværre. City elf siger at kineserne siger den kan kører 100km på en ladning ved 25/30 og 90km på en ladning ved 40km/t og det er med en lille kineser i.
Derfor de har sat km ned i DK alt efter vind og vejr.

Men det passer hvert fald slet slet ikke det helt sikkert, gad godt der var flere brugere herinde der kunne bekræfte at de ikke kører særlig langt.

Jeg skal have plads til min datter i, så kan ikke smide batterier over det hele..
En city Elf kommer ALDRIG op på 70 km i Danmark.
Brugeravatar
Messifan20
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 21
Tilmeldt: 22. december 2020 16:38
Scootere: Jinma j1

Re: Frostvejr og rækkevidde

Ulæst indlæg af Messifan20 »

Lindgren skrev: 4. januar 2021 14:45 Jeg forstår ikke den med de 2 45ah batterier? Det skal jo give 72v til controlleren så skal have 6x12v medmindre jeg kunne finde 2 36v batterier.. Men tænker ikke det giver mig nogen fordel.

Jeg har ikke penge til at smide lithium i, der skal også skiftet lader og controller samtidig, det bliver sgu alt for dyrt, men nej komme nok aldrig til at være tilfreds med rækkevidden desværre. City elf siger at kineserne siger den kan kører 100km på en ladning ved 25/30 og 90km på en ladning ved 40km/t og det er med en lille kineser i.
Derfor de har sat km ned i DK alt efter vind og vejr.

Men det passer hvert fald slet slet ikke det helt sikkert, gad godt der var flere brugere herinde der kunne bekræfte at de ikke kører særlig langt.

Jeg skal have plads til min datter i, så kan ikke smide batterier over det hele..
Jeg talte med ham Rene fra RS batterier han siger man ikke behøver skifte controller når man går fra bly til Lithium.Laderen er med i prisen sagde han også.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Frostvejr og rækkevidde

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Mente 2 batteripakker.
Altså ligesom du har nu bare en til.
Så kan du skifte mellem dem.
F.eks. have en batteripakke til at stå til opladning mens du kører og når du så kommer hjem kunne du (i teorien) skifte batteripakke uden at køretøjet skal stå stille i 6 timer for at oplade.
Og så kan du have 2 batteripakker i når du vil køre langt og skifte batteripakke når den ene er ved at være afladt.
Siger ikke det vil være let eller en god ide med blysyrebatteri men det var en mulighed.

Men du kan ikke både få fuld fart, lang rækkevidde, 2 personer i køretøjet og det skal være billigt.
Fart, rækkevidde, vægt, pris de trækker i hver sin retning.

Altid noget der lyder til at være let at skifte til litiumbatteri hvis man vil det.
Besvar