Helt nye 72v 45ah Batterier giver næsten igen power kun efter 15km ved 42km/t

Her kan du skrive med andre om batterier til elektriske køretøjer.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Helt nye 72v 45ah Batterier giver næsten igen power kun efter 15km ved 42km/t

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Kan da godt være den sidste røde indikator også vise noget med belastning.
Du kan prøve at teste det noget mere og se om du kan få en ide om det.
Måske prøv op ad bakke hvor den bruger mest strøm.

Informationen og dokumentationen til de kinesiske køretøjer er desværre meget ringe som standard.
Hvis du gad kunne du tage billede af hvad der står bag på og på printpladen osv. hvis du engang kom derind så kunne vi måske finde ud af mere men ikke sikkert det hjælper hvis ikke det er til at finde information om det.
Dette indlæg har billede af bagsiden.
Brugeravatar
Lindgren
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 59
Tilmeldt: 22. oktober 2020 08:39

Re: Helt nye 72v 45ah Batterier giver næsten igen power kun efter 15km ved 42km/t

Ulæst indlæg af Lindgren »

rjskib skrev: 16. november 2020 17:28 Hej.

Tangamperemeter er et instrument, der kan måle strømme uden at afbryde ledningen der måles på. Jeg har desværre aldrig selv prøvet et tangamperemeter, der kunne måle jævnstrøm (DC). Så jeg har bøvlet med at afbryde ledningen og indsætte et normalt universalinstrument. Det er ikke det bedste, specielt ikke ved strømme over 10 ampere. En motor på 2000Watt, bruger omkring 27 ampere ved 72 volt. Bestemt ikke for almindelige universalinstrumenter.

Et tilfældigt eksempel på et tangamperemeter, fundet ved søgning på nettet:

Tangamperemeter.jpg

Måling af strømforbrug under kørsel, kan give et fingerpeg om der er noget galt med motoren. Et alt for højt strømforbrug, bør jo også give en meget varm motor. Motoren på vores "lille" kabinescooter føles kold, selv efter en længere køretur.

Har du fået målt ladespændingen? Jeg glemte at skrive, at det er bedst at måle spændingen direkte på batteriklemmerne. Der kunne jo være overgangsmodstand i stik, sikringer og kabelsko. Korrekt ladespænding er nok den vigtigste forudsætning, før efterfølgende fejlretning.

Bemærk at hvis din lader kan afgive f.eks. 6 ampere, så tager det ca 7 1/2 time at "fylde" 45 ampere på batteriet.

//Jørgen

Jeg prøver at måle med den her på Pius og der hvad den siger 👌👌
Vedhæftede filer
20201117_142224.jpg
Brugeravatar
Lindgren
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 59
Tilmeldt: 22. oktober 2020 08:39

Re: Helt nye 72v 45ah Batterier giver næsten igen power kun efter 15km ved 42km/t

Ulæst indlæg af Lindgren »

Den har ladet batterierne op på under 2.5 time idag. Så der må j være masser strøm på åbenbart..

Bruger den 24ah i timen som du skriver Jørgen ved 2000w, så har den vel brugt ca 18ah på køreturen imorges på ca. 45min og vil have 27ah tilbage.
Kan ikke komme ind til laderen så kan ikke se hvor meget den lader med, men importøren siger 12ah.

Så det mere det med den dør efter lang tids kørsel.. Om det motoren der bliver for varm må jeg jo ud og føle på.

Med lader på lader den med 89.7v

Lige nu er hvilestrømmen opladet hvis man kalder den det 79.3v - 13.22v
Brugeravatar
Lindgren
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 59
Tilmeldt: 22. oktober 2020 08:39

Re: Helt nye 72v 45ah Batterier giver næsten igen power kun efter 15km ved 42km/t

Ulæst indlæg af Lindgren »

Jeg kunne ikke få noget frem på skærmen da jeg ville måle med den tang og så røg den af hele tiden

Men jeg har kørt 36km hvor de 11 af dem begyndte af gå ned af bakke og kun kunne kører 28 de 6 af dem så 30min pause mens jeg var inde og handle og så de sidste 5 gik MEGET langsomt og den stod til sidst og blinkede indikatoren og kunne kun kører 7kmt og nåede lige akkurat hjem..

Så det sgu lidt underligt.. De ar strømmen men den levere bare ikke nok power til mere end MAX 25km
Motoren bliver varm som en radiator på 3 ca.. Varm men ikke så man skal flytte hænderne.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Helt nye 72v 45ah Batterier giver næsten igen power kun efter 15km ved 42km/t

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Hvis jeg kigger på Thansens kabinescootere, så er rækkevidden noget kortere for 45km/t modellen. De skriver 45 km, og der er endda med 58 Ah batterier.

Så måske skal dine batterier blot motioneres et par gange.

At ladespænding er oppe på 89,7 volt, angiver at opladningen burde være ok. Spændingen er noget i overkanten efter endt opladning, der bør laderen nedsætte spændingen til noget der ligner 82 volt. Hvis laderen fortsætter med de 89,7 volt efter endt opladning, ville jeg nok slukke opladeren. Batterier har ikke godt af at stå med så høj en spænding i lang tid, har måske være medvirkende til at de gamle batterier er slidt op.

Din lader er tilsyneladende på 12 ampere, så den "fylder" 12 ampere på batteriet i timen. Passer godt med dine observationer.

Godt du ikke kom til skade ved kortslutningen, batterier er ikke ufarlige at arbejde med (husk briller og handsker).

Kan se på billederne, at du har adgang til et tangamperemeter. Hvis du kan komme af sted med at måle strømforbruges under kørsel, vil det være en interessant oplysning. Du behøver kun at måle på en enkelt af batteriledningerne, det er den samme strøm der passerer igennem alle batterierne. Strømforbruget er nok oppe på 25 til 27 ampere ved topfart, er nu rent gætteri fra min side.

Der er kaldt til spisning, kommer måske i tanke om noget mere senere.

//Jørgen
Brugeravatar
Lindgren
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 59
Tilmeldt: 22. oktober 2020 08:39

Re: Helt nye 72v 45ah Batterier giver næsten igen power kun efter 15km ved 42km/t

Ulæst indlæg af Lindgren »

rjskib skrev: 17. november 2020 18:08 Hej.

Hvis jeg kigger på Thansens kabinescootere, så er rækkevidden noget kortere for 45km/t modellen. De skriver 45 km, og der er endda med 58 Ah batterier.

Så måske skal dine batterier blot motioneres et par gange.

At ladespænding er oppe på 89,7 volt, angiver at opladningen burde være ok. Spændingen er noget i overkanten efter endt opladning, der bør laderen nedsætte spændingen til noget der ligner 82 volt. Hvis laderen fortsætter med de 89,7 volt efter endt opladning, ville jeg nok slukke opladeren. Batterier har ikke godt af at stå med så høj en spænding i lang tid, har måske være medvirkende til at de gamle batterier er slidt op.

Din lader er tilsyneladende på 12 ampere, så den "fylder" 12 ampere på batteriet i timen. Passer godt med dine observationer.

Godt du ikke kom til skade ved kortslutningen, batterier er ikke ufarlige at arbejde med (husk briller og handsker).

Kan se på billederne, at du har adgang til et tangamperemeter. Hvis du kan komme af sted med at måle strømforbruges under kørsel, vil det være en interessant oplysning. Du behøver kun at måle på en enkelt af batteriledningerne, det er den samme strøm der passerer igennem alle batterierne. Strømforbruget er nok oppe på 25 til 27 ampere ved topfart, er nu rent gætteri fra min side.

Der er kaldt til spisning, kommer måske i tanke om noget mere senere.

//Jørgen
Det vigtig viden du kommer med Jørgen.. Men om jeg sætter klemmen direkte på ledningen så viser den intet.. Må prøve igen... Ved du hvad den skal stå på?

Jeg talte med City import idag, og de sagde at kineserne siger 100km med en kineser i på 45ah ved 30kmt og 90km ved 45kmt :-0
Derfor har de sat den til 60km da danskerne vejer mere og klimaet...

Jeg må prøve at måle spændingen når de er opladet men kan ikke fjerne laderen om natten, dog kan jeg sætte en timer på så.
Men de gamle batterier har måske siddet der fra start . Den er 2år og har snart kørt 14000 km så den er nok ladet en del gange og de regner en ladning på 30min for en ladning åbenbart så 400 ladninger ca sagde importøren idag..

Mht. VGA fra Thansen så har min kammerats helt nye været på værksted 2 gange allerede og nu kan de ikke finde ud af at lave den. Mekanikeren er der kun en gang om ugen og de må sende den til fyn nu. Han har ikke set den en måned nu.. Det satme skidt, og glad for jeg ike købte sådan en..
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Helt nye 72v 45ah Batterier giver næsten igen power kun efter 15km ved 42km/t

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Hvis du vil måle batteristrømmen, så skal du bruge ELMA CA 600 tang amperemeteret (der kan måle jævnstrøm).
Kablet fra tangamperemeteret skal så tilsluttes til universalinstrumentet. Jeg fandt en vejledning på nettet:
Elma.jpg
Jeg mener, at tangen bare skal omslutte et af batterikablerne for at du kan se strømmene. Du kan evt tænde for varmeblæseren og lyset, burde give et strømforbrug på måske en 5 -10 ampere.
Du vil også kunne se ladestrømmen fra laderen, men selvfølgelig kun når der lades op.

Hvis strømforbruget under kørsel f.eks er 30 ampere, ja så har du til 1 1/2 times drift. Det er nu ikke godt at køre batterierne helt ned, det anbefales at der til daglig kun køres til halvdelen af strømmen er brugt. Så er batteriernes levetid ca 50% længere. De 400 lade cykluser du har fået oplyst, skal forstås som være fulde opladninger. Dvs hvis du har brugt halvdelen af strømmen fra batteriet og du oplader, så tæller det kun som en halv ladecyklus.

Ang batteri indikatoren i speedometeret, så stoler vi ikke på vores. Jeg har monteret en vandre GPS med triptæller, der ikke nulstiller når nøglen fjernes. På triptælleren kan vi se, hvor langt vi har kørt siden sidste opladning og tage bestik af batteritilstanden.

Jeg er ikke så glad ved det du skriver om Thansens kabinescooter, det er måske den vi vil købe til næste efterår (vi skal have slidt vores nuværende lidt mere ned, inden udskiftning).

//Jørgen
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Helt nye 72v 45ah Batterier giver næsten igen power kun efter 15km ved 42km/t

Ulæst indlæg af scootergrisen »

På den røde/orange tang står "AC CURRENT CLAMP".
Så hvis du brugte den og den ikke viste noget så er det nok derfor. At den kun er til vekselstrøm.

På den sort står "AC/DC Current Clamp" så prøv den i stedet.

Ikke at jeg har erfaring med det.
Besvar