Opgradering fra 45Ah til 58ah batteripakke 72V

Her kan du skrive med andre om elektriske kabinescootere.
Brugeravatar
Lindgren
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 59
Tilmeldt: 22. oktober 2020 08:39

Re: Opgradering fra 45Ah til 58ah batteripakke 72V

Ulæst indlæg af Lindgren »

JA men nu det for sent, g det handler også om hvor mange penge man vil smide efter den.

Men må sælge den igen kan ikke leve med den knapt kan kører 30km på en opladning desværre. :-/

Og bruger ikke 10.000kr på at få den opgraderet og sælger de gamle batterier med et tab på 1500kr ca..
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Opgradering fra 45Ah til 58ah batteripakke 72V

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvis du har 4176 Wh (72 volt 58 Ah) så er det ret meget.
Cityimport.dk skriver "op til 70 km" og hvis det er med 45 Ah så må det betyde at du har "op til 90 km".
Men det kræver jo ligesom at batterierne virker osv.
Brugeravatar
Lindgren
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 59
Tilmeldt: 22. oktober 2020 08:39

Re: Opgradering fra 45Ah til 58ah batteripakke 72V

Ulæst indlæg af Lindgren »

Det jo helt nye batterier der er på.. Så de burde virke g har målt dem og snakket med akkumolator.dk og de virker som de skal.
https://akkumulator.dk/produkt/72v-45ah ... e-scooter/

Har også talt med Cityimport som mener den burde kunne kører 70km minimum ved 40-45km/t
Så der sikkert noget andet galt åbenbart, og har ikke tålmodighed til at kører 25km/t og se hvor langt den kan kører på batteriet der.


Så ved ikke hvorfor de ikke opgiver efter 25-28km ved 40km/t så der ikke mere power, men der stadig masser strøm på.. Eller masser og masser, ikke nok til 60km overhoved.
Og kan jeg ikke kører 20km når jeg kommer hjem fra job til diverse ting og sager, så kan jeg ikke bruge den. Kan ikke sidde og vente 3 timer på at kører ud og handle eller min datter til sport eller andre ting. Og jeg kan kun kører hjem så det ved at være slut desværre. :(
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Opgradering fra 45Ah til 58ah batteripakke 72V

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg vil gerne prøve at hjælpe men problemet er den manglende information.
Men vi kan da gætte og se om vi kan finde noget.

Start med bremserne.
Tjek om de slipper helt på alle hjulene så ikke den bremser konstant mens du kører.

Korrekt dæktryk.
Ikke at jeg tror det gør det men så er det i orden.

Hvis der er differentiale så er der måske olie i.

Tjek om der er sådan en mekanisk hastighedsbegrænsning på din model som åbenbart skulle være forbundet til motoren:
viewtopic.php?f=24&t=3907

Batterierne vil jeg stadig ikke udelukke selvom du/batteriforhandler skriver de virker. Men vi kan jo godt formode at de virker og tjekke de andre ting først.
Jeg ville nok gøre det at jeg kører så batterierne er blevet opladt/afladt 20 gange.
Derefter oplader dem helt (kender ikke din oplader så ved ikke hvornår det er sket), afmonterer dem, lader dem stå 1 time uden at gøre noget ved dem og så måler deres spænding og sammenligner med datablad.
Du kunne også køre indtil scooteren ikke kan køre mere og så afmontere dem, vente 1 time, og måle deres spændig bare for at have nogle tal. Måske der er noget at finde ud af.

Forventer ikke du gider tage billeder af alt men når producenten/importøren/forhandleren ikke kommer med særlig mange oplysninger og billeder osv. så er det op til jer der har køretøjet at gøre det.
F.eks. oplader, batteri, controller, motor, differentiale, mekanisk hastighedsbegrænsning, kontakt til valg af topfart.

Har du mulighed for at tilslutte controlleren til computer kan du måske se diverse interessante ting såsom strømforbrug, temperatur, fejl osv.
Måske det kunne give en indikation af hvor der er problemer.
Tror muligvis du kan se det live mens du kører.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Opgradering fra 45Ah til 58ah batteripakke 72V

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Jeg kan godt forstå, at nok er nok nu.

Man skal helst være lidt af en nørd, hvis man render ind i sådanne problemer. Lades der rigtigt på alle batterier, det kræver spændings/strømmåling på hver batteri under opladning. Dvs formentlig måleledninger fra hvert batteri til måleapparat. Det er ikke ufarligt at trække disse måleledninger, kommer ofte i klemme i kampens hede (med en voldsom kortslutning til følge).

Hvis ladningen er ok, så bør der måles om motor mm bruger en fornuftig strøm under kørslen. Hvis ja, så skal man tilbage og måle på batterierne enkeltvis under kørsel, for at finde et delvis defekt batteri.

Hvis strømforbruget under kørsel er for højt, så bør mistanken rettes mod controller/motor sammen med mekaniske dårligdomme (bremser der hænger delvist, defekt differentiale og defekte lejer).
Hvis der er en defekt vikling i motoren eller defekt power-fet transistor i controlleren, så kunne det måske også give den reducerede rækkevidde. Skal man så udskifte motoren først, eller skal man starte med controlleren?

Vores Cabino skulle kunne køre 60 km på en opladning. Nu er det sådant, at når speedometerets triptæller står på 60 km, så har Cabinoen kun kørt godt 50 km pga fejlvisning. Sådan kan man også få rækkevidden forlænget. Vores Cabino kører kun 22 km/timen, så strømforbruget er noget mindre end dine ca 45 km/timen.
Jeg regner med en rækkevidde på 50 km, og man må helst ikke aflade med mere end halvdelen i dagligdagen. Dvs en praktisk rækkevidde på 25 km. Vi har en enkelt gang kørt 35 km uden opladning, jeg havde desværre ingen formodning om hvor meget der var tilbage på batteriet. Kan næsten kun testes ved at køre Cabinoen helt flad.

Det kræver noget teknisk indsigt og stor tålmodighed, at komme igennem en drilagtig fejlretning. Hvis man "kun" har brug for et transportmiddel, og ikke tilhører gruppen af elektronik legebørn, så bliver det nemt meget træls.

Håber du har bedre held med dit næste køretøj.

//Jørgen
Brugeravatar
Lindgren
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 59
Tilmeldt: 22. oktober 2020 08:39

Re: Opgradering fra 45Ah til 58ah batteripakke 72V

Ulæst indlæg af Lindgren »

Den ene bremse hang og har skiftet glidere og skilt det hele ad og renset osv. så den kører nu, den kører ikke 100% så godt som modsatte side men den bremser ikke som før.
Det var det første jeg gjorde da jeg købte den.

Der ingen begrænsning på da jeg kan vælge mellem 30kmt hvor den kører 25-28ca g 45kmt hvor en kører 40-42ca

Dæktryk er som de skal være og den lader som den skal og alle batterier har samme spænding plus minus 0.2v
Jeg har kørt den helt flad g lagt billeder op her, mener den hed 11.25 eller 11.75 da den havde stået et par timer som var tilbage på batterierne
der kørte jeg 36km og de 8 af dem i under 20kmt og til sidst 5-8kmt den sidste km.

Jeg har opladet den omkring 10-12 gange nu.

Jeg har ikke kunne få en rigtig måling med den der tang måling desværre, er bange for jeg gør noget forkert og det ikke nemt at have en bagi samtidig til at hjælpe da sædet er væk.. Men kunne hæve den op og sætte en skruetvinge på gassen som jeg gør i forvejen "fartpilot" og teste den, men der er motoren jo ikke belastet af friktion og vægt.

Den bliver ikke varm som i meget varm, sådan radiator varm så man kan holde hånden på uden problemer.
Kunne være godt at prøve en magen til og se forskellen, måske eg skulle tage til køhler og teste hans..

Har bare ikke så meget tid til alle de der små ærinder pt. 3børn og et arbejde der fylder, giver ikke meget tid til den slags. :-/

Men den viser på strøm indikatoren at der over halv strøm på når jeg kommer på job og har også lavet en del målinger som ses længere oppe.

Jeg ved ikke om jeg kan sætte computer til styreboksen, må se efter et USB.. Laderen er bagved noget plastik så det skal splittes ad før jeg kan sende billede af hvad det er for en lader desværre.

Men lyder til jeg skal have testet strømforbrug ved kørsel som det første. :)

Mange tak for de gode råd. Det virkelig fedt.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Opgradering fra 45Ah til 58ah batteripakke 72V

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Har ikke prøvet sådan en strømtang men tror bare den kan omkring den ledning du vil måle strømstyrke på.
Hvis den falder af så brug noget gaffatape til at holde den på plads.
Du kunne sætte et kamera til at optage displayet mens du kører.

Test om der er strømforbrug når tændingslåsen er på OFF mens alt ellers er slukket.

Blev du ven med en der har samme køretøj kunne i bytte dele indtil problemet går væk/flytter sig til det andet køretøj.

En anden ting jeg har tænkt på er om opladeren eller controlleren måske kunne være justeret til de originale (gamle) batterier og så man måske skal trykke på en knap eller lignende når man sætter nye batterier i. Ikke at det er noget jeg har læst om.

Og du kunne kontakte tidligere ejer for at høre om vedkommende ved noget eller har en ide eller anden information.
Brugeravatar
Lindgren
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 59
Tilmeldt: 22. oktober 2020 08:39

Re: Opgradering fra 45Ah til 58ah batteripakke 72V

Ulæst indlæg af Lindgren »

Kender ikke lige nogen i start 40erne som mig der kører rundt i sådan en dyt andre end 1 ven sm også har mistet sit kørekort. Det er dog en VGA.

Tvivler på laderen skal kalibereres pga nye batterier, og tidligere ejer aner ingenting.. Om han så har vist der var problemer kan jeg ikke sige, men han virkede meget reel.
Og undrede sig meget over det med bremserne da han har fået lavet bremser for over 5000 som jeg har en kvittering på.

Jeg må teste med tangen..
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Opgradering fra 45Ah til 58ah batteripakke 72V

Ulæst indlæg af scootergrisen »

5000,- kroner bremser :yikes:
Besvar