Hvor finder jeg billigst en batteri pakke?

Her kan du skrive med andre om batterier til elektriske køretøjer.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Hvor finder jeg billigst en batteri pakke?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ved ikke hvad der sker hvis du bytter et af dem ud med et batteri der har færre Ah.

Du kan eventuelt bruge de brugte batterier til noget.
F.eks. til en varmeblæse så slipper du for at bruge køretøjets batteri til det som ville gå ud over rækkevidden.
Brugeravatar
Lindgren
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 59
Tilmeldt: 22. oktober 2020 08:39

Re: Hvor finder jeg billigst en batteri pakke?

Ulæst indlæg af Lindgren »

Nu har det ene batteri været over 9 timer om at blive færdig på RECON så noget må det reparere.

Nu får det som kun viser 9v en tur mere og så igen hele natten i håb om at det kan vækkes mere til live ellers må det byttes. Nogen der ved hvor man køber et fysisk i Københavns området?
Vedhæftede filer
20201101_105508.jpg
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Hvor finder jeg billigst en batteri pakke?

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Vi har tidligere bestilt crosser batterier hos www.batterilageret.dk. Der kan du sikkert finde et batteri med samme data, som det defekte. Batterilageret leverede ret hurtigt med vistnok pakkepost, firmaet ligger i Randers. Så det er udelukket at du selv henter.

Hvis du blander nye og gamle batterier, bør du overvåge spændingen på batterierne i et stykke tid (evt også under kørslen). Måske bliver et af de andre batterier hurtigt overbelastet, og spændingen kan evt "vende" over det dårlige batteri. Det bliver det bestemt ikke bedre af. Så normalt vil man fraråde at blande slidte og nye batterier.

Vi har en enkelt gang købt startbatterier fra Harald Nyborg, og brugt dem i en crosser. Naboen havde kun et kørselsbehov på op til 6 km mellem opladningerne. Hun kørte med batterierne i et par år, indtil hun solgte crosseren med Harald Nyborg batterier, der stadig virkede.

//Jørgen.
Brugeravatar
Lindgren
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 59
Tilmeldt: 22. oktober 2020 08:39

Re: Hvor finder jeg billigst en batteri pakke?

Ulæst indlæg af Lindgren »

Men det mere om Crosser Batteriet har samme størrelse som scooter batteriet så der er plads plads til det.

Men nu er det dårlige batteri på 9v ladet op med 13v på recondition og sat til alm ladning nu her til morgen igen så håber jeg det fungere i eftermiddag til test med kørsel af scooteren..
Brugeravatar
Lindgren
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 59
Tilmeldt: 22. oktober 2020 08:39

Re: Hvor finder jeg billigst en batteri pakke?

Ulæst indlæg af Lindgren »

Nå nu har jeg været ude og trille en tur..
Og batteri indikatoren går fra fuld til en streg altså rød og op igen og ned og helt op osv.. Men skræmmende. Men alle batterier vidste mellem 12.50 og 12.85 ca i hvile strøm.

Jeg har prøvet at tage nogle videoer og billeder hvordan spændingen falder og stiger ved belastning af blæser med varme, lys og hævede bagenden op så motoren kunne kører også.
Fandt så ud af det ene hjul ikke drejede og bremsekaliberen hang. :-/ Så snu den skilt ad og skal have nye gummimanchetter og håber det nok med en rensning af kaliberen så gliderene kan kører igen..

Lige nu er jeg ved at kører batterierne flade, der er ingen belastning på ved jeg godt.. Men vil se hvor langt den kører og og så vise spændingen.
Jeg aner ikke hvad den skal vise.. Men der lidt video og billeder i linket herunder..
Har prøvet at vise spændings tabet på et batteri og på pakken samlet..

https://1drv.ms/u/s!AnP5TowuL1wZgw-qppT ... 7?e=RO21Nr
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Hvor finder jeg billigst en batteri pakke?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Dette billede er godt nok til et andet batteri men der står at ved 12,5 volt er kapaciteten 55% og ved 12,85 volt er kapaciteten omkring 88%.
Men det skal jo nok være målt efter fuld opladning og hvile på 1 time uden at batteriet er tilsluttet noget. Ikke mens det er tilsluttet og der bruges strøm fra det.
1516934088899622.png
Har ikke erfaring med det men 67,3 volt med fuld fart ubelastet og varmeblæser tændt det er vel ikke godt hvis det så er 11,21 volt i gennemsnit pr. batteri.
Du kunne også prøve at måle på hvert enkelt batteri når spændingen er nede på 67,3 volt og se om deres spænding er cirka lige langt nede eller om der måske er et der er særlig dårligt.
Men hvis du laver de samme tests med de nye batterier og skrive det ned så har vi noget at sammenligne med.

Batteriindikatoren på displayet er vist bare et grafisk voltmeter.
Hvis du holder multimeteret ved siden af skulle du gerne kunne se det stiger og falder på samme måde.
Du kan eventuelt øge strømforbruget langsomt og skrive ned hvilke linjer der tænder ved x,x antal volt.

Vis gerne hvordan kontakten til topfarten er lavet. Ledningsfarver og pins i stik det er der helt sikkert andre der gerne vil vide.
Brugeravatar
Lindgren
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 59
Tilmeldt: 22. oktober 2020 08:39

Re: Hvor finder jeg billigst en batteri pakke?

Ulæst indlæg af Lindgren »

Lige nu har den kørt 70km uden belastning..

De 3 øverste batterier alene måler belastet det kan kan se og samler for hele pakke måler den pt..

Der ikke mere strøm på I indikatoren men den kører videre..
Vedhæftede filer
20201102_213656.jpg
20201102_213514.jpg
20201102_213604.jpg
20201102_213628.jpg
20201102_213644.jpg
Brugeravatar
Lindgren
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 59
Tilmeldt: 22. oktober 2020 08:39

Re: Hvor finder jeg billigst en batteri pakke?

Ulæst indlæg af Lindgren »

Så kørte jeg 84km og stoppede den.

Her er status på de 3 øverste batterier i hvile og samlet pakke og de var langsomt stigende.

Og det sidste billede er lade spændingen med den originale lader som er på nu.
Vedhæftede filer
20201102_215246.jpg
20201102_214940.jpg
20201102_214922.jpg
20201102_214839.jpg
20201102_214829.jpg
Brugeravatar
Lindgren
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 59
Tilmeldt: 22. oktober 2020 08:39

Re: Hvor finder jeg billigst en batteri pakke?

Ulæst indlæg af Lindgren »

scootergrisen skrev: 2. november 2020 21:18 Dette billede er godt nok til et andet batteri men der står at ved 12,5 volt er kapaciteten 55% og ved 12,85 volt er kapaciteten omkring 88%.
Men det skal jo nok være målt efter fuld opladning og hvile på 1 time uden at batteriet er tilsluttet noget. Ikke mens det er tilsluttet og der bruges strøm fra det.
1516934088899622.png

Har ikke erfaring med det men 67,3 volt med fuld fart ubelastet og varmeblæser tændt det er vel ikke godt hvis det så er 11,21 volt i gennemsnit pr. batteri.
Du kunne også prøve at måle på hvert enkelt batteri når spændingen er nede på 67,3 volt og se om deres spænding er cirka lige langt nede eller om der måske er et der er særlig dårligt.
Men hvis du laver de samme tests med de nye batterier og skrive det ned så har vi noget at sammenligne med.

Batteriindikatoren på displayet er vist bare et grafisk voltmeter.
Hvis du holder multimeteret ved siden af skulle du gerne kunne se det stiger og falder på samme måde.
Du kan eventuelt øge strømforbruget langsomt og skrive ned hvilke linjer der tænder ved x,x antal volt.

Vis gerne hvordan kontakten til topfarten er lavet. Ledningsfarver og pins i stik det er der helt sikkert andre der gerne vil vide.
Da jeg kom hjem fra job havde de hvilet 48timer 24timer og det sidste ikke særlig længe.
Men de 3 øverste batterier havde 12.61 12.63 12.76 mener jeg det var..Så det kunne da være værre hvis man tænker på den har kørt 14.000km om det så er samme batterier ved jeg ikke.
Men kapasiteten er så ca 65% vil jeg skyde på og kan den så kører omkring 26km på en ladning.. Og jeg har 22km på job. :)
Og der mange bakker osv, så tænker ikke det noget man tør satse for meget på.
Skal finde en rundkørsel at trille rundt i med belastning for at se hvor langt den kører nu den nemt kører 85km uden..

Nogen der har en god ide til hvordan jeg kan belaste den på en måde uden at sidde og kører den? :D
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Hvor finder jeg billigst en batteri pakke?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Nok nemmest bare at køre.
Så kan du også mærke om den er sløv og hvad topfarten komme ned på. Jo mere afladte batterierne er jo lavere bliver topfarten vist.
Du kunne også teste hvad der sker når du kører til den ikke kan køre mere.
På min kører den meget langsomt til sidst for så at afbryde strømmen helt til motoren og efter noget tid også til lyset hvilket kunne være rart at vide før det sker engang det er mørkt.
Bare kør tæt på hvor du bor så du ikke skal skubbe den så langt når den løber tør.

Ellers skulle du vel måle strømforbruget under normal kørsel på vandret vej ved 30 km/t eller hvordan du nu har tænkt dig at køre.
Og så find noget som har samme strømforbrug. Måske 2-3 varmeblæsere.
Besvar