Hvor finder jeg billigst en batteri pakke?

Her kan du skrive med andre om batterier til elektriske køretøjer.
Brugeravatar
Lindgren
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 59
Tilmeldt: 22. oktober 2020 08:39

Hvor finder jeg billigst en batteri pakke?

Ulæst indlæg af Lindgren »

Har købt en city elf til en rigtig god pris da batterierne er døde og den max kan kører 5km på en opladning.

Den kører med 72v og søger en pakke med min 50ah batterier.. Nogen der kender et godt sted at handle.

Har tænkt mig at prøve at lade hver enkelt batteri med min Ctek lader på recon og se om man kan redde den som der er i. Men tvivler 🙄
Senest rettet af Lindgren 31. oktober 2020 16:13, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Hvor finder en billigst en batteri pakke?

Ulæst indlæg af Jps »

Lindgren skrev: 28. oktober 2020 20:54 Har købt en city elf til en rigtig god pris da batterierne er døde og den max kan kører 5km på en opladning.

Den kører med 72v og søger en pakke med min 50ah batterier.. Nogen der kender et godt sted at handle.

Har tænkt mig at prøve at lade hver enkelt batteri med min Ctek lader på recon og se om man kan redde den som der er i. Men tvivler 🙄
http://cityimport.dk/reservedele/ ??
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Hvor finder en billigst en batteri pakke?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

cityimport.dk har "Batteri, sæt; 72V 50Ah" til 4975,-.

Du kan vise billeder af de originale batterier så man kan se hvad der står osv. og måle højde x bredde x dybde så vi har al information om dem.
Også opladeren så vi kan se hvad den er beregnet til.

Dem der sælger kabinescootere kommer desværre ofte med meget ringe information om f.eks. batteriet.
http://cityimport.dk/informationer/ står f.eks. bare "Batteri: 45 Ah" og i brugermanualen står "Batteri: 72 V – 50 Ah".
Når det er sådan bliver dem der har køretøjet nød til selv at komme med informationen.
Brugeravatar
Lindgren
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 59
Tilmeldt: 22. oktober 2020 08:39

Re: Hvor finder en billigst en batteri pakke?

Ulæst indlæg af Lindgren »

Jeg får først hentet den med en bil på fredag, så tager jeg batterierne ud og kan se hvad der står på dem.

Men 5000 var da en ok pris for 50ah

Men med sådan en megapulse
https://www.conrad.nl/p/novitec-megapul ... 2-v-250893
kunne man måske få tilbage til livet. 2år er sgu ikke længe de holdte men den har kørt 14000 så den har nok ladet en del gange.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Hvor finder en billigst en batteri pakke?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

I brugermanualen til VGA Cabeasy som har blysyrebatteri står følgende:
Du kan forvente op til 300 fulde opladninger, eller hvad der
svarer til ca. 10.000 km., før du skal skifte batterierne.
Batterikapaciteten aftager gradvist, og det må påregnes at
kapaciteten kan være faldet 30% i år 2.
Nu har jeg ikke så meget information om det men hvis den har kørt 14000 km på 2 år med samme blysyrebatteripakke så skal de nok skiftes ligemeget hvor godt der er passet på dem.

Ved ikke hvorfor du vil købe den der megapulse hvis opladeren følger med.
Men du kan tjekke om batteriene er bulet ud på siden ved hver celle og måle spændingen på hvert batteri og eventuelt hver celle og så forsøge at oplade dem og lade dem hvilke 1 time og se hvad spændingen er på.
Nogle opladere har lamper der vist kan vise at batteriet ikke længere er i stand til at blive opladt 100%.

Nu når du skal købe et nyt batteri har du jo også muligheden for at kigge efter et med større kapacitet eller litium hvis du vil have længere rækkevidde.
Brugeravatar
Lindgren
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 59
Tilmeldt: 22. oktober 2020 08:39

Re: Hvor finder en billigst en batteri pakke?

Ulæst indlæg af Lindgren »

Den megapulse er ikke en lader men holder batteriet ved lige så det faktisk hele tiden er som nyt.

Så den ville nok være en god ting at købe uanset hvad

Har tænkt på lithium men så skal jeg også købe ny lader og de er ikke helt billige de batterier jo.
Men helt sikkert værd at overveje.

Den her scooter er kun købt til jeg finder den jeg mener passer til mig. Så måske også dumt at købe den helt store lithium pakke til den når den skal videre igen.

Men nu prøver jeg at lade hvert batteri det kan jeg gøre på et par dage ca med den lader jeg har 10amp Ctek
Brugeravatar
Lindgren
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 59
Tilmeldt: 22. oktober 2020 08:39

Re: Hvor finder en billigst en batteri pakke?

Ulæst indlæg af Lindgren »

Så kom den hjem og batterierne er ved at blive ladet enheltvis. Er der en måde jeg kan tjekke om batteriet stadig er ok på?
Vedhæftede filer
20201031_155345.jpg
20201031_155334.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Hvor finder jeg billigst en batteri pakke?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kan oplade dem f.eks. lade dem stå til opladning 1 dag så de ikke kan oplades mere.
Så lad dem stå 1 time uden at gøre noget ved dem.
Og så mål spændingen på hvert batteri og skriv det ned.
Open Circuit Voltage (V/Block) 13.1V - 13.45V
Så skal det vel være 13.1-13.45 volt hvis det er nyt.

Du kan gøre det både for de nye og brugte og sammenligne tallene.

Men den egentlige test er vel at bruge batterierne i køretøjet og teste rækkevidden.
Man kan få en batteritester der aflader batteriet med en stor strømstyrke og så måler man vel hvor lavt spændingen kommer ned.

I filen man kan se at kapaciteten er nede på 70% efter 300 opladninger/afladninger.
6-EVF-45.pdf
(233.18 KiB) Downloadet 321 gange
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Hvor finder jeg billigst en batteri pakke?

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Batterierne måles bedst under belastning. Jeg plejer at bruge en forlygte pære fra en bil til at belaste med. Pæren bruger normalt omkring 65 Watt, svarende til ca 5 ampere (5 ampere ligner nogenlunde det halve af hvad motoren forbruger under kørsel).
Forbind et voltmeter til det batteri du vil teste, og tilslut så forlygte pæren. Hold øje med spændingen i f.eks 10 minutter, og du vil få et godt sammenligningsgrundlag batterierne i mellem. Der kunne jo være et enkelt batteri, der adskiller sig fra de andre, som så kan udskiftes. Batterierne skal nu helst være af samme capasitet, men i ville vist afprøve om kabinescootere passer til jeres livsførelse. Vi ville gerne have været bedre forberedt før vores køb, det var desværre ikke mulig for et år siden.
Vær forsigtig hvis du ikke er meget rutineret, det er store effekter der er på spil. 60 volt kan give grimme lysbuer, så brug briller og handsker (når man arbejder med batterier, er der ingen sikring der kan redde et uheld). Bemærk at pæren bliver meget varm.

//Jørgen
Brugeravatar
Lindgren
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 59
Tilmeldt: 22. oktober 2020 08:39

Re: Hvor finder jeg billigst en batteri pakke?

Ulæst indlæg af Lindgren »

Jeg er ved at lade det sidste batteri de alle batterier er på 13v uden ladning undtagen et som var på 12 lige efter ladning og nu nede på 9v, virker som om det ikke helt kan passe.
Ja 70% er sgu ikke meget og er det ene batteri helt dødt så får det jo ikke 72V

Hvad hvis har et andet 12v 5ah batteri som jeg kunne sætte til for at se om den så ville kører ordenligt er det muligt?

Min Fluke kan desvære ikke måle med flere decimaler, så det er hele tal den viser..
Besvar