City Elf'en har rundet 10.000 km

Her kan du skrive med andre om elektriske kabinescootere.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: City Elf'en har rundet 10.000 km

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Køb et batteri med flere Ah.
Hvis du f.eks. har 45 Ah nu så prøv og se om du kan få 58 Ah eller højere.

Der er også mulighed for 2 batteripakker. Altså f.eks. at du både har det gamle og nye batteri i køretøjet.
Så kan du f.eks. start med at bruge det gamle batteri de først 20 km eller hvor meget de nu kan også skifter du med kontakt/stik til det nye batteri når det gamle er afladt.
På den måde kan du stadigvæk få noget ud af det gamle batteri i stedet for bare at aflevere dem på genbrugspladsen.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: City Elf'en har rundet 10.000 km

Ulæst indlæg af Jps »

scootergrisen skrev: 10. december 2021 12:51 Køb et batteri med flere Ah.
Hvis du f.eks. har 45 Ah nu så prøv og se om du kan få 58 Ah eller højere.

Der er også mulighed for 2 batteripakker. Altså f.eks. at du både har det gamle og nye batteri i køretøjet.
Så kan du f.eks. start med at bruge det gamle batteri de først 20 km eller hvor meget de nu kan også skifter du med kontakt/stik til det nye batteri når det gamle er afladt.
På den måde kan du stadigvæk få noget ud af det gamle batteri i stedet for bare at aflevere dem på genbrugspladsen.
Batterierne er på 72V 50 AH, efter hvad jeg har læst mig frem til. En batteripakke mere (plads til 3 stk's) forkorter jo km pr opladning og sikkert også farten, da bilen jo så er tungere :)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: City Elf'en har rundet 10.000 km

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ved ikke hvordan du kommer frem til at ekstra batteripakke skulle forkorte rækkevidden.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: City Elf'en har rundet 10.000 km

Ulæst indlæg af Jps »

scootergrisen skrev: 12. december 2021 01:24 Ved ikke hvordan du kommer frem til at ekstra batteripakke skulle forkorte rækkevidden.
Fordi de 3 ekstra batterier jo er tunge, og derfor kan forkorte km pr opladning. Jo flere tunge ting du sætter i "bilen" jo kortere kører den. Det er ihvertfald min teori. Om den så er rigtig vides ikke :)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: City Elf'en har rundet 10.000 km

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du skulle prøve at nøjes med at køre 20 km/t nu her om vinteren.
Så får du længere rækkevidde end hvis du ligger og kører 30 km/t.
Langsom acceleration og langsomt op ad bakke hjælper vist også.

På min er 3 indstillinger. Det hjælper at bruge den laveste indstilling så man ikke skal sidde og kigge hvor hurtigt man kører konstant og justere farthåndtaget.

Du kunne også bygge en isolerende boks til batterierne på bagsædet hvis du alligevel kun kører 1 person.
Gætter på det er lidt svært at isolere hvor batterierne sidder originalt.
Så vil sikkert være godt at have dem inde i kabinen så vinden ikke fjerner varmen så let.
Og så hold batterierne varme før du skal til at køre så hjælper det sikkert en del.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: City Elf'en har rundet 10.000 km

Ulæst indlæg af Jps »

scootergrisen skrev: 13. december 2021 13:39 Du skulle prøve at nøjes med at køre 20 km/t nu her om vinteren.
Så får du længere rækkevidde end hvis du ligger og kører 30 km/t.
Langsom acceleration og langsomt op ad bakke hjælper vist også.

På min er 3 indstillinger. Det hjælper at bruge den laveste indstilling så man ikke skal sidde og kigge hvor hurtigt man kører konstant og justere farthåndtaget.

Du kunne også bygge en isolerende boks til batterierne på bagsædet hvis du alligevel kun kører 1 person.
Gætter på det er lidt svært at isolere hvor batterierne sidder originalt.
Så vil sikkert være godt at have dem inde i kabinen så vinden ikke fjerner varmen så let.
Og så hold batterierne varme før du skal til at køre så hjælper det sikkert en del.
Jeg gider ikke køre 20 km/t, så kommer jeg jo aldrig frem ;) :D Bilen kan køre 27 km/t på en god dag, så max et par km/t mindre (25 km/t). Og på bagsædet står der en indkøbskurv, hvor vil du placere den, hvis batterierne skulle stå på bagsædet, hvilket det med garanti ikke kan holde til, idet batterierne vel vejer 12-14 kg stykket (6 stk's).
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: City Elf'en har rundet 10.000 km

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvordan vil du så få længere rækkevidde?
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: City Elf'en har rundet 10.000 km

Ulæst indlæg af Jps »

scootergrisen skrev: 13. december 2021 15:19 Hvordan vil du så få længere rækkevidde?
Har bestilt en ny batteripakke. Så håber jeg det er nok til, at den igen kan køre omkring de 40 km pr opladning om vinteren. Og 50-60 km pr opladning, om sommeren. Prisen for pakken er 5.999 kr plus montering.
Brugeravatar
Cis
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 165
Tilmeldt: 4. januar 2022 00:13

Re: City Elf'en har rundet 10.000 km

Ulæst indlæg af Cis »

Hejsa...

Tag lige et kik på denne Ebay side, og se om i kan finde hoved og hale i priserne og de ydelser som der står på batterierne.. Scrool helt ned, det kommer flere...

https://www.ebay.co.uk/itm/165051235383 ... Sw3mJhMetP

Jeg fatter intet ?
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: City Elf'en har rundet 10.000 km

Ulæst indlæg af Jps »

Så er "bilen" kommet tilbage fra mekanikeren. Den har fået det helt store service (det trængte den også til).Prisen for det hele blev 8.500 kr. De batterier der sidder i nu, hedder LP VRLA 12V 50AH. De kostede jo så 6.000 kr.

Det viser sig så, at de rent faktisk kostede 1800 kr stykket. Dvs. prisen bliver 10.800 kr. Så jeg har reelt sparet 4800 kr. Der er blevet renset bremsekalibre og skiftet bremseklodser plus smurt diverse steder. Olien der er blevet skiftet hedder Putoline 75W90,
Besvar