City Elf'en har rundet 10.000 km

Her kan du skrive med andre om elektriske kabinescootere.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: City Elf'en har rundet 4.000 km

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Information om batteriet, rækkevidde mens de var cirka nye og rækkevidde efterhånden som de bliver brugt mere og mere og om det også går ud over topfart og acceleration osv. jo mere brugte de bliver.
Og du kunne skrive hvornår det bliver så elendigt at det ikke er til at køre med dem længere.
Så har vi noget data på det.

Sørger du for at oplade dem helt så cellerne bliver balanceret til sidst ... hvis de altså gør det. Det skulle vist være mest optimalt.
Og så holde batterierne opvarmet så de er "varme" når du starter med at køre.
Det er lidt kedeligt at køre langsomt men det er sådan man får længere rækkevidde. Så du må vælge om du vil hurtigt frem eller have længere rækkevidde. Op ad bakke kan jeg godt sætte farten ned for at det så ikke går så meget ud over rækkevidden.
34-35 km det er sku ikke meget.
Du skulle have ligesom med min med 2 batterier når du skal langt eller hurtigt kan skifte.
Men tilgengæld skulle det jo så være billigere når du skal have nye batterier.
Men fremtiden er jo nok ikke blysyrebatteri så engang skal du nok have et køretøj med litiumbatteri eller anden type eller måske du køber litiumbatteri til den du har nu.
Ham der skiftede fra blysyrebatteri til litiumbatteri lød da meget tilfreds.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: City Elf'en har rundet 4.000 km

Ulæst indlæg af Jps »

Jeg har kun kørt batterierne næsten helt døde een gang, og der røg farten fra 27 km/t ned til 22-24 km/t. Accelerationen dykkede også. Og det var så sidste vinter. Man kan sige, at jeg så har sjatladet, den lige siden. De længste ture var i starten 2x30 km, hvor den så blev opladet når jeg kom hjem. Ved vinterkørsel når den er ny, skulle man vist max forvente 40 km og ved sommerkørsel 50-70 km (alt efter hvad importør og forhandler, har skrevet).

Jeg har ikke kunnet holde batterierne varme, på noget tidspunkt. Ved ikke om de er varme hele tiden, når ladestikket er sat i, natten over. Og jeg har ikke gidet bøvle med at tage batterierne ud af bilen for at stille dem indendørs.

Med hensyn til Lithiumbatterier er de jo røvdyre. Men kan overvejes, da jeg ikke skal ud og købe ny "bil" med Lithiumbatterier (hvis de engang kommer på markedet)

Det var forøvrigt på en 2x17 km tur igår uden opladning (andet end hjemmefra) at den gik næsten død på turen op af en lille bakke. Accelerationen var næsten forsvundet og farten dykkede jo så også.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: City Elf'en har rundet 4.000 km

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvis du siger den er nede på 34-35 km hvad sker der så hvis du fortsætter med at køre?
Min bliver langsommere og langsommere. Tror den kan komme helt ned på 5 km/t før strømmen afbrydes helt.
Tror det er BMS i batterikassen der står for at afbryde strømmen for at beskytte batteriet.
Kan være controlleren gør noget i samme stil på din.

Det er ikke meget med 35 km specielt hvis man er blevet lovet andre tal såsom 50 km eller op til 70 km.
Men hvor hurtigt kører du når du får den rækkevidde ud af det?

Kan godt være litiumbatterier er røvdyre men tror blysyrebatterier er en blind vej hvad fremdrift af elektriske køretøjer angår.
Eneste "smarte" løsning jeg kan komme på for at få god rækkevidde med blysyrebatteri er at have en eller flere anhængere med batterier eller på anden måde at batteriet er let at tage af/skifte. Men let bliver det nok aldrig med 50 kg blysyrebatteri eller hvad de vejer. Det er ikke specielt sjovt at skulle slæbe frem og tilbage hver dag.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: City Elf'en har rundet 4.000 km

Ulæst indlæg af Jps »

scootergrisen skrev: 12. april 2021 18:15 Hvis du siger den er nede på 34-35 km hvad sker der så hvis du fortsætter med at køre?
Min bliver langsommere og langsommere. Tror den kan komme helt ned på 5 km/t før strømmen afbrydes helt.
Tror det er BMS i batterikassen der står for at afbryde strømmen for at beskytte batteriet.
Kan være controlleren gør noget i samme stil på din.

Det er ikke meget med 35 km specielt hvis man er blevet lovet andre tal såsom 50 km eller op til 70 km.
Men hvor hurtigt kører du når du får den rækkevidde ud af det?

Kan godt være litiumbatterier er røvdyre men tror blysyrebatterier er en blind vej hvad fremdrift af elektriske køretøjer angår.
Eneste "smarte" løsning jeg kan komme på for at få god rækkevidde med blysyrebatteri er at have en eller flere anhængere med batterier eller på anden måde at batteriet er let at tage af/skifte. Men let bliver det nok aldrig med 50 kg blysyrebatteri eller hvad de vejer. Det er ikke specielt sjovt at skulle slæbe frem og tilbage hver dag.
Som tidligere skrevet, så daler accelerationen/farten pludselig, efter de omkring 35 km's kørsel. Det er aldrig sket før. Der er vist altid 20% tilbage på batterierne, når den begynder at dykke.

Jeg kører altid med topfarten på 27 km/t. Gider jo ikke køre langsommere end det. Heller ikke for at spare på batterierne.
Min må ikke (så vidt jeg ved) køre med anhænger, så en dårlig løsning mht den.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: City Elf'en har rundet 4.000 km

Ulæst indlæg af rjskib »

Batterifabrikanter skriver, at blybatterier kan holde til mindst "300 cycles". Dvs City Elf'ens rækkevidde gange 300 (skulle kunne holde til City Elf'ens rækkevidde gange 500, hvis man behandler batterierne pænt).
Det er nok som at sælge elastik i metermål, er det til at stole på?

Nogle forhandlere bruger som tommelfinger regel, at batterierne mister 20 % rækkevidde pr år ved "normal" brug. Du kører så nok meget mere end gennemsnits brugeren, selv kører vi ca 1000 km årligt.

Lidt træls at vi skal over i dyre Lithium batterier, og selv der er der også brodne kar.

//Jørgen
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: City Elf'en har rundet 4.000 km

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvis du aldrig har brug for at køre længere end 34 km så er det jo fint nok.
Men du skulle da i det mindst prøve at køre f.eks. 20 km/t en gang for at teste hvad rækkdevidde du så får.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: City Elf'en har rundet 4.000 km

Ulæst indlæg af Jps »

Har omsider målt Cykelstiens bredde (se side 3). Den er 1,35 meter bred, og "bilen" er 1,25 meter bred ved baghjulene.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: City Elf'en har rundet 4.000 km

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det passede sikkert også fint hvis køretøjet maks. måtte være en meter bred.
Var det ikke noget med at det måtte de højst være førhen?
Men det er så åbenbart anderledes nu.

Men hvis du spørger mig så går det da ikke at køretøjet er bredere end det sted du kører.
Du skulle jo køre på cykelstien ikke cykelstien+noget andet.
Så vil sige du skal køre et andet sted når ikke der er plads nok i breden.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: City Elf'en har rundet 4.000 km

Ulæst indlæg af Jps »

scootergrisen skrev: 21. maj 2021 16:18 Det passede sikkert også fint hvis køretøjet maks. måtte være en meter bred.
Var det ikke noget med at det måtte de højst være førhen?
Men det er så åbenbart anderledes nu.

Men hvis du spørger mig så går det da ikke at køretøjet er bredere end det sted du kører.
Du skulle jo køre på cykelstien ikke cykelstien+noget andet.
Så vil sige du skal køre et andet sted når ikke der er plads nok i breden.
Der er 10 cm at give af, så bilen kan jo være på cykelstien. Det med 1 meter er vist kun gældende for bagage, der er 1 meter i bredden. Men bilen spærrer jo ihvertfald for både cyklister/knallertkørere, der kører 30 + km/t.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: City Elf'en har rundet 4.000 km

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det fik jeg læst forkert.
Troede der stod at køretøjet var 10 cm bredere end cykelstien fordi i et andet indlæg stod "Jeg er nød til at køre med det højre baghjul inde på fortovet, for at kunne være på cykelstien."
Så vil jeg sige du skal køre på cykelstien når cykelstien er bredere end køretøjet.

Men der kan selvfølglig være alt muligt der besværliggør det.
Besvar