100 dage med en Dream kabinescooter.

Her kan du skrive med andre om elektriske kabinescootere.
Brugeravatar
Landbo
9. Rang
9. Rang
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 3. august 2022 20:22 Jeg påstår ikke at prisen er mindre for LiFePo4-batteri end blysyrebatteri.
Hvis det er tilfældet vil jeg og sikkert mange gerne vide det.
Så vidt jeg ved er den eneste grund til at blysyrebatterier bruges i elekttriske scootere fordi prisen umiddelbart er lavere end f.eks. litiumbatteri. Altså at køretøjet kan købes for en lavere pris.
Du kan se i din profil hvad indlæg du har skrevet hvis du f.eks. ikke kan finde noget de skrev for nyligt.
Ja har fundet mine indlæg, takker. :)

Ja blysyre batterier er en "her og nu" investering, mens Li-Ion/LiFePo4 er over et længere tidsrum. Tænker man lidt over problematikken, vil man finde at "benzintanken er "uhyggelig dyr" og skal slides helt ned før det giver mening økonomisk og investere i el fremfor benzin. Men for man kan sammenligne transport med de to energiformer bør man se i øjnene at "el-tanken" skal være så stor man kan komme fra A til B og tilbage igen, ellers vil det økonomisk/tidsmæssigt nok være mere fordelsagtig og anvende det offentlige transportsystem, forudsat det kører de steder man skal transportere sig.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
rjskib
6. Rang
6. Rang
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Geografisk sted: Herning

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Ja det med det offentlige, tjaeee.
Vi har længe ønsket at tage vandreturen igennem Grejsdalen, går fra Jelling til Vejle. Måske noget af det smukkeste i Danmark, en vandretur på 18 km.
Kørslen fra Herning til Jelling og tilbage igen, er så lige i overkanten til vores køretøj. Så planen var, at tage toget. Vandreruten blev rentegnet og indlagt på vandre GPS'en, og vi begyndte at smøre madpakke mm. Vi ville bestille togbillet ved Arriva, med det svigtede i de 2 første forsøg. Ventede et par timer, og prøvede så igen uden held. Så turen er aflyst indtil videre :weeping: :weeping:

Kiggede lidt mere på batterier. Her er prisen på blybatterier til vores køretøj, købt ved en dansk forhandler:
Batterilageret 1.jpg
Ved 5 stk er prisen noget der ligner 6495 kr (måske lidt billigere ved storkøb).

Et tilsvarende lithiumbatteri fra samme forhandler, der kan tåle at være i serie ved 60 volt (det første 12 volt batteri jeg har fundet, der kan tåle serieforbindelsen til 60 volt):
Batterilageret 2.jpg
Ved 5 stk er prisen noget der ligner 11250 kr (måske lidt billigere ved storkøb).

De to batterier kan formentlig afgive nogenlunde det samme, blybatterier går voldsomt ned i antal AH ved hård belastning. Så ved skift til dette lithium batteri, ville rækkevidden ikke blive længere. Det vil kunne lades hurtigere, og holder formentlig i hele køretøjets levetid (og mere til).

Hvis vi ville køre fra Herning til Jelling og tilbage igen (ca 110 km), så skulle vi have 15 stk 12 volt lithium batterier. 33.750 kr minus rabat ved storkøb, fy føj for en pris :yikes: .
Da vi kun kører forholdsvis få ture af den længde, så hænger det ikke sammen. Nærigheden tager over igen, og jeg funderer videre.

//Jørgen
Brugeravatar
Landbo
9. Rang
9. Rang
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Ulæst indlæg af Landbo »

Du går da bare ned på stationen og trækker de billetter der skal bruges i automsaten, der akseprerer dankort mm. Jeg mener og vide at man er stoppet med folk også kan bruge cool cash grundet indbrudsfaren.

Det er en ret velvoksen person du der påtænker og ville stable ind i "bilen", altså efter vægten og dømme. Men så er du jo tilbage til problematikken med de nok ikke holder i ret lang tid.

Ja du har nok ikke råd til at købe de Li batterier færdigbygget du skal bruge til en sådan tur, men hvis du turde lave dem selv fik du nogle betydeligt større batterier med betydelig længere holdbarhed i "bilen" til blybatteriers pris.

Hilsen Leif.
Besvar