Kalibrering af Tranz-X display DP09, Winora F1.
: 2. januar 2023 08:47
Jeg købte en brugt elcykel og har omsider fået den repareret (selv), nyt batteri og lade-apparat.
Displayet skal kalibreres når alle elektriske kredsløb er i orden og ingen løse forbindelser. Hvis man ændrer på de elektriske kredsløb, skal batteriet som hovedregel været taget ud.
Kalibrering 1: Man stiller cyklen på hjulene og holder ved styret med hænderne. Trykker knappen 'light' ned og holder den nede. Displayet viser herefter et tal, der for mig er cirka 562. Styresystemet skulle nu være forbundet gennem hardware baseret software i displayet. (Når jeg tilslutter batteriet viser displayet kortvarigt tallet 1480 som er software-versionen på Winora F1 med Tranzx DP09 display. Hjulene er 700x38c, med dæk.)
Kalibrering 2: Man stiller også her cyklen på hjulene. Holder cyklen stille med hænderne på styret. Trykker 2 knapper ned (light og mode) og holder dem nede indtil displayet viser Cal2 og viser en værdi for aktuel nu indstillet for forholdet mellem pedal- og motorunderstøttelse. Motoren er en 250 Watt model. Når denne kalibrering laves, stilles cyklen i det laveste gear og man sætter f.eks højre fod på venstre pedal og trykker med foden cirka 10-15 kg idét man kalibrerer. Cyklen kan give nogle ryk, men man skal bare holde den.
562 x 40% = 224,8. Ved at justere motorassistancen til motorens højeste effekt må man ramme den rigtige værdi på skærmen ved kalibrering 2. Det nytter ikke at træde med præcis 10 kg, men man prøver denne indstilling flere gange. Controlleren i displayet fungerer godt hvis man rammer cirka 60% altså 0,60 som værdi ved Cal2. Dermed leverer motoren 40% og man træder selv med 60%.
Regnestykker 562 x (100%-60%) = under 250 W og altså 224,8 Watt. Motoren må helst ikke få strøm til mere end 250 watt.
"
Im Normalfall geht der default Wert nach der ersten Cal2 Prozedur nicht mehr verloren. Beim Aufspielen einer neuen SW muss Cal 2 aber erneut durchgeführt werden. Wer Cal 2 bei einem funktionierenden System ohne Gewicht durchführt überschreibt diesen default Wert und braucht sich dann nicht zu wundern wenn das System nicht mehr richtig funktioniert.
Über Cal 2 wird das Grund-Ansprechverhalten des TTM4 Sensors eingestellt. Wird Cal 2 ohne Gewicht durchgeführt spricht das System an ohne dass Kraft auf das Pedal ausgeübt wird (Pseudopedalieren).
Cal 2 Prozedur:
1. Auf den letzten/kleinsten Gang schalten, z.B. 9. beim Town EXP (wichtig !!)
2. Kurbel parallel (waagerecht) zum Boden ausrichten
3. Pedal mit 10kg Gewicht beschweren (10kg Hantel oder volle 6er Kumpf Kiste )
4. Licht und Mode Knopf gleichzeitig drücken und gedrückt halten bis Cal 2 erscheint.
5. System aus und wieder einschalten.
Wer möchte kann jetzt zur Sicherheit Cal1 auch nochmals durchführen
1. System einschalten
2. Licht-Taste so lange gedrückt halten bis Cal1 im Display erscheint.
3. System aus und wieder einschalten.
That's it...
Wünsche allzeit gut Fahrt ..
Cal 1: 200-600
Cal 2: 44-96
"
Displayet skal kalibreres når alle elektriske kredsløb er i orden og ingen løse forbindelser. Hvis man ændrer på de elektriske kredsløb, skal batteriet som hovedregel været taget ud.
Kalibrering 1: Man stiller cyklen på hjulene og holder ved styret med hænderne. Trykker knappen 'light' ned og holder den nede. Displayet viser herefter et tal, der for mig er cirka 562. Styresystemet skulle nu være forbundet gennem hardware baseret software i displayet. (Når jeg tilslutter batteriet viser displayet kortvarigt tallet 1480 som er software-versionen på Winora F1 med Tranzx DP09 display. Hjulene er 700x38c, med dæk.)
Kalibrering 2: Man stiller også her cyklen på hjulene. Holder cyklen stille med hænderne på styret. Trykker 2 knapper ned (light og mode) og holder dem nede indtil displayet viser Cal2 og viser en værdi for aktuel nu indstillet for forholdet mellem pedal- og motorunderstøttelse. Motoren er en 250 Watt model. Når denne kalibrering laves, stilles cyklen i det laveste gear og man sætter f.eks højre fod på venstre pedal og trykker med foden cirka 10-15 kg idét man kalibrerer. Cyklen kan give nogle ryk, men man skal bare holde den.
562 x 40% = 224,8. Ved at justere motorassistancen til motorens højeste effekt må man ramme den rigtige værdi på skærmen ved kalibrering 2. Det nytter ikke at træde med præcis 10 kg, men man prøver denne indstilling flere gange. Controlleren i displayet fungerer godt hvis man rammer cirka 60% altså 0,60 som værdi ved Cal2. Dermed leverer motoren 40% og man træder selv med 60%.
Regnestykker 562 x (100%-60%) = under 250 W og altså 224,8 Watt. Motoren må helst ikke få strøm til mere end 250 watt.
"
Im Normalfall geht der default Wert nach der ersten Cal2 Prozedur nicht mehr verloren. Beim Aufspielen einer neuen SW muss Cal 2 aber erneut durchgeführt werden. Wer Cal 2 bei einem funktionierenden System ohne Gewicht durchführt überschreibt diesen default Wert und braucht sich dann nicht zu wundern wenn das System nicht mehr richtig funktioniert.
Über Cal 2 wird das Grund-Ansprechverhalten des TTM4 Sensors eingestellt. Wird Cal 2 ohne Gewicht durchgeführt spricht das System an ohne dass Kraft auf das Pedal ausgeübt wird (Pseudopedalieren).
Cal 2 Prozedur:
1. Auf den letzten/kleinsten Gang schalten, z.B. 9. beim Town EXP (wichtig !!)
2. Kurbel parallel (waagerecht) zum Boden ausrichten
3. Pedal mit 10kg Gewicht beschweren (10kg Hantel oder volle 6er Kumpf Kiste )
4. Licht und Mode Knopf gleichzeitig drücken und gedrückt halten bis Cal 2 erscheint.
5. System aus und wieder einschalten.
Wer möchte kann jetzt zur Sicherheit Cal1 auch nochmals durchführen
1. System einschalten
2. Licht-Taste so lange gedrückt halten bis Cal1 im Display erscheint.
3. System aus und wieder einschalten.
That's it...
Wünsche allzeit gut Fahrt ..
Cal 1: 200-600
Cal 2: 44-96
"