Træt af min "elbil"

Her kan du skrive med andre om køretøjer med elektrisk motor.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af Jps »

Cis skrev: 24. november 2022 18:41 En af mine venner har en sådan kabinescooter, købt hos Thansen, som hun især bruger de dage hvor vejret er koldt og træls, når hun skal på arbejde, og som kræver en køretur på ca. 11 til 12 km hver vej.

Hun vipper sædet op, og så har hun en elektrisk 2000 watt varmeblæser som hun sætter ind i kabinen, pegende på batterierne, som hun så tænder ca. 30 min før hun skal køre, det betyder at ikke alene kabinen, men også batterierne er pænt lune, når hun kører hjemmefra, og varmen holder fint de ca. 20 min, som køreturen varer derud.

Hun kan desværre ikke komme til at bruge samme triks når hun skal hjemad, og hun siger at hun meget tydeligt kan mærke forskel på den måde kabinescooteren kører på, derud og hjem, med et stort plus til den forvarmede kabine og batterier på vej til abejde om morgenen..

Hun har behandlet vinduerne med antidug, så den del skal hun ikke bekymres sig over, og heller ikke is på vinduerne ude og inde, da den står tildækket, når hun ikke bruger den..

Så kan du komme afsted med at benytte samme triks, så kan det anbefales at du prøver det..
Hvordan kan varmeblæseren, pege mod batterierne? Der er jo ikke plads til, at få en varmeblæser ned under sædet. Ihvertfald ikke den jeg har. Og hvilken form for antidug, har hun brugt?
Brugeravatar
Cis
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 165
Tilmeldt: 4. januar 2022 00:13

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af Cis »

Rul vinduerne nogle få cm ned, og sæt en træpind på tværs, og hæng varmeblæseren op i træpinden ved hjælp af strips, så den peger den rigtige ved/retning/afstand, i dette tilfælde en hårtørrer som kan køre på 1000 og 2000 watt, det er nemmere end det lyder...

De lidt åbne vinduer sikrer at luften i kabinen bliver udskiftet, så der ikke bliver dannet ny fugt...

Antidug kludene er hjemmelavede, hun laver en mild opløsning af lunken vand og opvaskemiddel, og gennembløder nogle klude i opløsningen, og lader dem tørre, så har man nogle meget billige antidug klude som ikke alene virker godt, men som kan genbruges igen og igen...
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af Jps »

Cis skrev: 24. november 2022 20:31 Rul vinduerne nogle få cm ned, og sæt en træpind på tværs, og hæng varmeblæseren op i træpinden ved hjælp af strips, så den peger den rigtige ved/retning/afstand, i dette tilfælde en hårtørrer som kan køre på 1000 og 2000 watt, det er nemmere end det lyder...

De lidt åbne vinduer sikrer at luften i kabinen bliver udskiftet, så der ikke bliver dannet ny fugt...

Antidug kludene er hjemmelavede, hun laver en mild opløsning af lunken vand og opvaskemiddel, og gennembløder nogle klude i opløsningen, og lader dem tørre, så har man nogle meget billige antidug klude som ikke alene virker godt, men som kan genbruges igen og igen...
Ved ikke om jeg gider det bøvl med hårtørren :) Og det med kludene er prøvet, og det virker ikke på mine ruder. Jeg har så heller ikke varmeapperatet i bilen, tændt under kørsel. Hvis jeg bruger det, så forsvinder strømmen hurtigere, end man kan tælle til 10.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 405
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af GYS »

De har antidug klude i biltema, men de koster og er måske ikke bedre.

https://www.biltema.dk/bilpleje/bilvask ... 2000023094

De burde indbygge en varmluftblæser til 220V stik i de små elbiler, så man kan sætte den til, før man kører.

Til nogle kabinescootere kan tilkøbes et oliefyr. Det koster den fine sum af 12.000 kr.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 405
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af GYS »

Jps skrev: 24. november 2022 20:54 Ved ikke om jeg gider det bøvl med hårtørren :) Og det med kludene er prøvet, og det virker ikke på mine ruder. Jeg har så heller ikke varmeapperatet i bilen, tændt under kørsel. Hvis jeg bruger det, så forsvinder strømmen hurtigere, end man kan tælle til 10.
Forsvinder strømmen hvis varmeapperatet er tændt, mens oplader er tilsluttet? Vil hjælpe at sætte oplader til, og lade den stå lidt med varmeapparatet tændt før kørsel?
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af Jps »

GYS skrev: 24. november 2022 21:40
Jps skrev: 24. november 2022 20:54 Ved ikke om jeg gider det bøvl med hårtørren :) Og det med kludene er prøvet, og det virker ikke på mine ruder. Jeg har så heller ikke varmeapperatet i bilen, tændt under kørsel. Hvis jeg bruger det, så forsvinder strømmen hurtigere, end man kan tælle til 10.
Forsvinder strømmen hvis varmeapperatet er tændt, mens oplader er tilsluttet? Vil hjælpe at sætte oplader til, og lade den stå lidt med varmeapparatet tændt før kørsel?

Opladeren er da ikke tilsluttet under kørsel :D Og man kan da heller ikke lade opladeren sidde i bilen og lade, samtidig med at bilen får varme fra hårtørren. Så bliver bilen jo ikke ladet op så hurtigt. :)
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af Jps »

Jeg syntes lige, jeg ville sige mange tak for alle de gode råd, i er kommet med. Det muligt, jeg måske virker afvisende overfor rådene. Det skyldes kun det, at jeg ikke endnu har haft modet til, selv at rode med bilen. Jeg er ikke elektriker, så jeg vil helst ikke rode med den, med risiko for kortslutning/brand.
Brugeravatar
Cis
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 165
Tilmeldt: 4. januar 2022 00:13

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af Cis »

Elektriske kabinescootere, er totalt uegnede til vinterbrug i lande som Danmark, så hvis man ønsker at bruge dem alligevel om vinteren, med alle de problemer der følger med, er man desværre nu engang nødt til at bruge lidt extra tid på at forberede køreturen, hvis man ønsker at være nogenlunde sikker på, at komme frem til destinationen til tiden, og når min ven, som er en dame midt i livet, hver morgen, en halv time før hun skal køre på arbejde, bruger 2 min på at sætte varmeblæseren i scooteren, og tænde den, samt tørre forruden af med en dugklud, så tror jeg de fleste kan klare den opgave, også uden at risikere at brænde scooteren af...

Hvis man syntes det er for meget tid og besvær at bruge på det, så er en rigtig bil, jo nok desværre den eneste løsning, med de extra udgifter der følger med...

Engang i fremtiden, når velegnede batterier er blevet meget billigere, så vil sådanne scootere få mere berettigelse i lande som Danmark, især hvis de kommer ned i den pris, hvor de hører hjemme..
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af Jps »

Cis skrev: 25. november 2022 22:18 Elektriske kabinescootere, er totalt uegnede til vinterbrug i lande som Danmark, så hvis man ønsker at bruge dem alligevel om vinteren, med alle de problemer der følger med, er man desværre nu engang nødt til at bruge lidt extra tid på at forberede køreturen, hvis man ønsker at være nogenlunde sikker på, at komme frem til destinationen til tiden, og når min ven, som er en dame midt i livet, hver morgen, en halv time før hun skal køre på arbejde, bruger 2 min på at sætte varmeblæseren i scooteren, og tænde den, samt tørre forruden af med en dugklud, så tror jeg de fleste kan klare den opgave, også uden at risikere at brænde scooteren af...

Hvis man syntes det er for meget tid og besvær at bruge på det, så er en rigtig bil, jo nok desværre den eneste løsning, med de extra udgifter der følger med...

Engang i fremtiden, når velegnede batterier er blevet meget billigere, så vil sådanne scootere få mere berettigelse i lande som Danmark, især hvis de kommer ned i den pris, hvor de hører hjemme..
Har kun kørekort til en traktor, så en rigtig bil er derfor udelukket :) Og ja, det er nok bare dovenskab fra min side af, når det kommer til at skulle bruge tid på, at opvarme batterierne inden en tur. :)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvis det var lavet optimale så skal du ikke gøre noget ekstra for at opvarme batterierne.
Varmeelementet kan få strøm gennem det samme stik der bruges til opladning.

Så er det bare med hvordan det skal laves med styring af varmeelementet.
Hvornår det skal tænde/slukke, temperatursensor osv.

Hvis ikke der er nogen styring så kunne du måske leve med at trykke på en knap x antal minutter før du har tænkt dig at køre og så er der en timer der slukker for varmen f.eks. 1 time senere hvor du så kører afsted med varme batterier og lidt længere rækkevidde end ellers.
Kunne måske være det kan fås med fjernbetjening.
Og en trådløs temperaturmåler så du kan følge lidt med.

Men det lader ikke til at være et stort nok problem til at nogen gider lave det.
Så det er måske bare en snak der kommer en gang om året uden der bliver gjort noget.
Eller også tænker de "øv den virker ikke" og køber en med forbrændingsmotor i stedet for at lave løsninger til de problemer de oplever med elektriske køretøjer.

Men hvis ikke du så meget som vil åbne for bagsædet så ved jeg ikke hvordan du havde forestillet dig at løse problemet.
Så skulle du få andre til at gøre det.
Du kan da prøve at kontakte diverse steder som har med kabinescootere at gøre og høre hvad de har af løsninger.
Besvar