Træt af min "elbil"

Her kan du skrive med andre om køretøjer med elektrisk motor.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvis du tænker det kunne være bremsen så kunne du skrue bremsekaliperen af og tape den fast på gaffelbenet og køre lidt.
Eller holde fingrene på indersiden af skiven og presse ind på kaliperen så noget af bremsevæsken skubbes op i bremsevæskebeholderen og bremseklodserne kommer længere væk fra skiven.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af Jps »

scootergrisen skrev: 29. maj 2023 16:39 Hvis du tænker det kunne være bremsen så kunne du skrue bremsekaliperen af og tape den fast på gaffelbenet og køre lidt.
Eller holde fingrene på indersiden af skiven og presse ind på kaliperen så noget af bremsevæsken skubbes op i bremsevæskebeholderen og bremseklodserne kommer længere væk fra skiven.
Prøver jeg på onsdag :)
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af Jps »

Landbo skrev: 29. maj 2023 16:22 Er der slup i hjullejerne, det prøver du af ved at skubbe/trække kraftigt sideværts øverst på hjulet når køretøjet står på jorden ?

Hilsen Leif.
Jeg drejede hjulet med styret, og der mærkede jeg ikke noget slup. Men kan tjekke igen på Onsdag :)
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af Jps »

Kunne ikke mærke noget slup ved fælgen og angående bremsekaliberen, så er det tid til at få skiftet klodser. På den inderste klods er der vel 1-2 mm tilbage. Da jeg satte kaliberen på igen, syntes jeg at bremseeffekten blev ringere :(. Jeg har ikke prøvet at køre uden kaliberen monteret. Og så har jeg fundet et muligt værksted ca 2 km fra hvor jeg bor. De har MotoCR City drive som ligner min lige på en prik.
Vedhæftede filer
City-front.jpg
Fra siden.JPG
Fra siden.JPG (230.59 KiB) Vist 790 gange
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Så må du hellere blive gode venner med det værksted.
Blev styrfittings nogensinde lavet ordentligt?
Bliver lidt svært at lave selv hvis du ikke så meget som kan få hjulet fri fra jorden.
Eller kan du lave nogle optagelser. Placere optageren forskellige steder mens du kører for at se om du kan lokalisere lyden.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af Jps »

scootergrisen skrev: 1. juni 2023 19:11 Så må du hellere blive gode venner med det værksted.
Blev styrfittings nogensinde lavet ordentligt?
Bliver lidt svært at lave selv hvis du ikke så meget som kan få hjulet fri fra jorden.
Eller kan du lave nogle optagelser. Placere optageren forskellige steder mens du kører for at se om du kan lokalisere lyden.
Ja til værkstedet :) Og styrfittings fungere stadig. Kan være jeg piller bremsekaliberen af i morgen, inden jeg kører hjem fra min far af. Så må jeg hører om lyden er væk. Pt er min tinnitus blevet noget højere, end den plejer at være. Det er skide irreterende.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af Jps »

Kørsel uden forbremse gav ikke noget resultat vedrørende den høje lyd, jeg høre under kørsel. Når jeg slipper gassen og "bilen" ruller, er der ingen lyd.
Brugeravatar
Cis
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 165
Tilmeldt: 4. januar 2022 00:13

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af Cis »

Det kunne være et slidt eller defekt kronspidshjul, en sådan hyler eller skurer som regel når det er belastet, alt efter hvor slidt det er, og stopper igen når der ingen belastning er på.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Så kunne du prøve op ad bakke og ned ad bakke og hører hvordan lyden ændre sig.
Der er jo lidt støj fra transmissionen normalt.
Men du mener måske den larmer mere end normalt?
Og jo mere den er slidt jo mere vil den vel larme.
Eller hvis den kører uden olie.
Du kunne spænde en optager/mikrofon/kamera fast diverse steder og se om du kan få optaget lyden.
Og så kunne du dræne olien og måle hvor meget der er og fylde det på igen.
Er det sådan en tandhjul mod tandhjul hakkende lyd?
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af Landbo »

Jps skrev: 2. juni 2023 20:58 Kørsel uden forbremse gav ikke noget resultat vedrørende den høje lyd, jeg høre under kørsel. Når jeg slipper gassen og "bilen" ruller, er der ingen lyd.
Så bør du skifte olien i bagtøjet øjeblikkelig og tjekke om mængden du tapper af passer med den der opgives at skulle være. Samtidig bør du også kigge efter metalspåner i den gamle olie.

Hilsen Leif.
Besvar