Træt af min "elbil"

Her kan du skrive med andre om køretøjer med elektrisk motor.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af Jps »

scootergrisen skrev: 26. maj 2023 13:09 Er der sat højere fordæk på end originalt?
Hvad størrelse er dækket?
Det er det originale kinadæk :) Størrelsen 130/60 R13.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af Jps »

Landbo skrev: 26. maj 2023 09:36
Jps skrev: 26. maj 2023 08:21 Så der billeder af dæk og skærm.
Synes umiddelbart der ikke der er noget unormalt at se. Hvis dækket slæber på skærmen vil du se tydelige slidspor inde i skærmen samt på dækket. Det er ganske normalt du ser slid på et dæk hvor det har kontakt med vejbanen.

Når der er noget der skurrer under kørslen ville jeg i stedet kigge på bremserne. Ændre lyden sig hvis du under kørslen trækker en smule i bremsehåndtaget så klodserne lægges let på skiven ? Er bremseklodserne ved at være slidt op ? Går stemplet/stemplerne frit i kaliberen ?

Hilsen Leif.
Jeg kan prøve at lytte efter, når jeg kører over til min far i morgen. Og så skrue bremsekaliberen af, for at tjekke bremseklodserne. Ang. dækket, så ser det fladt ud i midten, det kan måske skyldes for lidt luft i det :)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11153
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Synes sliddet på dækket ser normalt ud.
Bortset fra at det er designet til at køretøjet hælder til siderne men det gør du nok ikke meget i din kabinescooter.
Når du viser billeder kan du vise i højere opløsning så kan man bedre zoome ind og se detaljerne.
Er ikke til at se om det er dækket der er skyld i den streg inderst på skærmen.

Bremseskiven var skæv på min så den ramte bremseklodserne for hver omdrejning.
Irriterende men sådan er kvaliteten åbenbart.
Så prøvede jeg at rette bremseskiven på min med en meget stor svensknøgle.
Det var ret svært at få lige men det blev det i hvert fald bedre.
Du kan teste det ved at have hjulet over jorden også holde f.eks. en blyant mod forgaflen og så spidsen rammer bremseskiven og så dreje hjulet rundt og se hvor slemt det er.

Du kan beskrive lyden mere.
Om det er en lyd der gentages hver gang hjulet har drejet en omgang.

Det er vist meningen at o-ringen omkring stemplet i bremsekaliperen skal trække stemplet lidt tilbage når man slipper bremsen. Men hvis bremseskiven er for skæv er det ikke nok men den smule stemplet trækkes tilbage.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af Jps »

scootergrisen skrev: 26. maj 2023 21:10 Synes sliddet på dækket ser normalt ud.
Bortset fra at det er designet til at køretøjet hælder til siderne men det gør du nok ikke meget i din kabinescooter.
Når du viser billeder kan du vise i højere opløsning så kan man bedre zoome ind og se detaljerne.
Er ikke til at se om det er dækket der er skyld i den streg inderst på skærmen.

Bremseskiven var skæv på min så den ramte bremseklodserne for hver omdrejning.
Irriterende men sådan er kvaliteten åbenbart.
Så prøvede jeg at rette bremseskiven på min med en meget stor svensknøgle.
Det var ret svært at få lige men det blev det i hvert fald bedre.
Du kan teste det ved at have hjulet over jorden også holde f.eks. en blyant mod forgaflen og så spidsen rammer bremseskiven og så dreje hjulet rundt og se hvor slemt det er.

Du kan beskrive lyden mere.
Om det er en lyd der gentages hver gang hjulet har drejet en omgang.

Det er vist meningen at o-ringen omkring stemplet i bremsekaliperen skal trække stemplet lidt tilbage når man slipper bremsen. Men hvis bremseskiven er for skæv er det ikke nok men den smule stemplet trækkes tilbage.
Ang. billeder så nedskalerede jeg dem, i den tro at det ville på den Http fejl der var i går. Og kan ikke hæve forhjulet, uden en donkraft der kan klare vægten, og uden at beskadige plastikken i bunden.

Lyden er nærmest en rumlen, som jeg så mener kommer fra dækket. Og den begynder, ligeså snart jeg begynder at køre. Og kan ikke forestille mig at bremseskiven er skæv, den når jo ikke engang at blive håndvarm, når jeg bremser :) Jeg lader altid "bilen" rulle hen til den vej, jeg skal henad. Og bremser ned de sidste 5 meter, sådan ca.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af Landbo »

Jps skrev: 26. maj 2023 20:54
Landbo skrev: 26. maj 2023 09:36
Jps skrev: 26. maj 2023 08:21 Så der billeder af dæk og skærm.
Synes umiddelbart der ikke der er noget unormalt at se. Hvis dækket slæber på skærmen vil du se tydelige slidspor inde i skærmen samt på dækket. Det er ganske normalt du ser slid på et dæk hvor det har kontakt med vejbanen.

Når der er noget der skurrer under kørslen ville jeg i stedet kigge på bremserne. Ændre lyden sig hvis du under kørslen trækker en smule i bremsehåndtaget så klodserne lægges let på skiven ? Er bremseklodserne ved at være slidt op ? Går stemplet/stemplerne frit i kaliberen ?

Hilsen Leif.
Jeg kan prøve at lytte efter, når jeg kører over til min far i morgen. Og så skrue bremsekaliberen af, for at tjekke bremseklodserne. Ang. dækket, så ser det fladt ud i midten, det kan måske skyldes for lidt luft i det :)
Sidder også lige og kommer i tanke om et dårligt forhjulsleje kan sige underlige lyde, men så vil du kunne mærke at styrtøjet føles lidt løst under kørslen.

Synes nu ikke dækket ser fladt ud i midten, det ligner et almindeligt brugt 20.000+ km dæk. Du kan ikke direkte se om der er for lidt luft i dækket, hvis det ikke ligefrem er punkteret. Det er rigtig godt for batteriøkonomien og ikke mindst slidet, hvis du passer lufttrykket i dine dæk.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11153
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Gætter umiddelbart på at det kunne være pga. at dækmønsteret er slidt og der kommer sådan nogle buler før eller efter fordybningerne i mønsteret eller lejerne eller bremseklodserne der rør skiven.
Jeg så nogle videoer med en der har sat en palle under.
Der kan du jo så lægge en madras på eller andet blødt så tager den måske ikke skade når vægten er fordelt over et stort område.
Måske en snor igennem forfælgen og løft op og så kan du skubbe palle med madras ind fra siden og sænke ned.
Gad vide om det kunne lade sig gøre med en palle og en flad oppustelig madras og så skubbe det ind og så puste madrassen op med en motor.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af Jps »

Landbo skrev: 27. maj 2023 00:03
Jps skrev: 26. maj 2023 20:54
Landbo skrev: 26. maj 2023 09:36

Synes umiddelbart der ikke der er noget unormalt at se. Hvis dækket slæber på skærmen vil du se tydelige slidspor inde i skærmen samt på dækket. Det er ganske normalt du ser slid på et dæk hvor det har kontakt med vejbanen.

Når der er noget der skurrer under kørslen ville jeg i stedet kigge på bremserne. Ændre lyden sig hvis du under kørslen trækker en smule i bremsehåndtaget så klodserne lægges let på skiven ? Er bremseklodserne ved at være slidt op ? Går stemplet/stemplerne frit i kaliberen ?

Hilsen Leif.
Jeg kan prøve at lytte efter, når jeg kører over til min far i morgen. Og så skrue bremsekaliberen af, for at tjekke bremseklodserne. Ang. dækket, så ser det fladt ud i midten, det kan måske skyldes for lidt luft i det :)
Sidder også lige og kommer i tanke om et dårligt forhjulsleje kan sige underlige lyde, men så vil du kunne mærke at styrtøjet føles lidt løst under kørslen.

Synes nu ikke dækket ser fladt ud i midten, det ligner et almindeligt brugt 20.000+ km dæk. Du kan ikke direkte se om der er for lidt luft i dækket, hvis det ikke ligefrem er punkteret. Det er rigtig godt for batteriøkonomien og ikke mindst slidet, hvis du passer lufttrykket i dine dæk.

Hilsen Leif.
Angående forhjulsleje, kunne det være det der driller. Tjekker dæktryk i morgen
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af Jps »

scootergrisen skrev: 27. maj 2023 02:13 Gætter umiddelbart på at det kunne være pga. at dækmønsteret er slidt og der kommer sådan nogle buler før eller efter fordybningerne i mønsteret eller lejerne eller bremseklodserne der rør skiven.
Jeg så nogle videoer med en der har sat en palle under.
Der kan du jo så lægge en madras på eller andet blødt så tager den måske ikke skade når vægten er fordelt over et stort område.
Måske en snor igennem forfælgen og løft op og så kan du skubbe palle med madras ind fra siden og sænke ned.
Gad vide om det kunne lade sig gøre med en palle og en flad oppustelig madras og så skubbe det ind og så puste madrassen op med en motor.
Skaffer du en palle til mig?? :D ;) Og noget til at løfte den.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af Jps »

Rodede lidt med "bilen" idag. Blandt andet forbremsen og forlygte.

Der er stadig noget tilbage på bremsebakkerne, så de er ikke udskiftningsmodne endnu. Billedet af bremseskiven med afstanden til forgaffelbenet. Der er vel 5-6 mm's afstand mellem skive og ben. Og så rodede jeg med ledningen til forlygten oppe fra styret. Lyset er pist væk lige for tiden. Mangler så at skille konsolen med kontakten, ad. Jeg fik så knækket et stykke af det øverste styrskjold, så det nu kun kan sidde fast med en skrue.
Vedhæftede filer
Styrskjold (2).JPG
Skive (2).JPG
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af Landbo »

Er der slup i hjullejerne, det prøver du af ved at skubbe/trække kraftigt sideværts øverst på hjulet når køretøjet står på jorden ?

Hilsen Leif.
Besvar