Træt af min "elbil"

Her kan du skrive med andre om køretøjer med elektrisk motor.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 405
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af GYS »

Jeg fandt noget sjovt - syntes jeg - et opvarmet LiOn batteri. https://probatrep.dk/vare/kabinescooter ... -72v-60ah/ - de skriver dog intet om prisen, de har lukket for øjeblikket, og de passer jo nok ikke til en City Elf.
Vil tro, at batterier også varmer op af sig selv, hvis man tænder for varmeblæseren nogle minutter, og bruger lidt strøm. Men, så skal batteriet være stort. Andre batterier har indbygget BMS med bluetooth, så de kan tjekkes på en app.
En producent skriver at LiOn batterier ikke må oplades ved under 0 grader. Så man skal have bilen til at stå inde om vinteren, for at den kan oplades. Ellers slukker den avancerede oplader opladningen automatisk.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af Jps »

GYS skrev: 12. december 2022 22:52 Jeg fandt noget sjovt - syntes jeg - et opvarmet LiOn batteri. https://probatrep.dk/vare/kabinescooter ... -72v-60ah/ - de skriver dog intet om prisen, de har lukket for øjeblikket, og de passer jo nok ikke til en City Elf.
Vil tro, at batterier også varmer op af sig selv, hvis man tænder for varmeblæseren nogle minutter, og bruger lidt strøm. Men, så skal batteriet være stort. Andre batterier har indbygget BMS med bluetooth, så de kan tjekkes på en app.
En producent skriver at LiOn batterier ikke må oplades ved under 0 grader. Så man skal have bilen til at stå inde om vinteren, for at den kan oplades. Ellers slukker den avancerede oplader opladningen automatisk.
Så er de batterier jo intet værd, om vinteren. Min "bil" skal jo bruges hele året, uanset om det er varmt eller koldt. Jeg har da kørt i minus3 grader et par gange for nylig.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 405
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af GYS »

Så vidt jeg forstod, så måtte LiOn batterier ikke oplades ved under 0 grader. Men de må gerne bruges. Den intelligente oplader slår fra, så batterierne ikke kan oplades.

Det kan sikkert løses, ved at forsøge at varme lidt op f.eks. med en hårtørrer når der oplades. Men, det ødelægger jo økonomien.

Jeg har aldrig hørt om problemer med lithium ion batterier. Men, det er nok værd at være opmærksom på, hvis du planlægger at skifte til lithium ion batterier, om der kan være et problem ved opladning. Det kan måske afhænge af producent af batterier og BMS.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af Jps »

Nu det lige før problemerne med min City Elf står i kø :D Nye problemer er, at viskerbladet skal skiftes (revnet i toppen) og at frem/bak knappen driller. Viskerbladet skulle jo være nemt at skifte. Men har ikke kunnet finde et. Har så kun søgt hos Thansen ( https://kortlink.dk/thansen/2hmhn ) Jeg har så bestilt den i linket, og håber så at begge dele er med i prisen og ikke kun viskerarmen. Viskerarm/blad sidder samlet med en slags metalnot på min, hvor nyere viskerarme/blade, er låst fast med plastikknap.

Frem/bak knappen virker sådan set fint nok, lige bortset fra at både D og R lyser.
Brugeravatar
Cis
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 165
Tilmeldt: 4. januar 2022 00:13

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af Cis »

Det kan sagtens være kommet fugt i kontakten, så prøv at åbne kontakten for at fjerne evt. fugt, eller endnu bedre, køb en dåse fugtfjerner, og sprøjt det på kontakten, den er nok ikke mere tæt, en at fugtfjerneren kan trænge ind.

Man bruger det også forbyggende i bilers elektroniske dele, da det ligger en beskyttende hinde på det man sprøjter den på..

De har det normalt i Harald Nyborg til omkring kr 40,- for en flaske..
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af Jps »

Cis skrev: 22. december 2022 15:01 Det kan sagtens være kommet fugt i kontakten, så prøv at åbne kontakten for at fjerne evt. fugt, eller endnu bedre, køb en dåse fugtfjerner, og sprøjt det på kontakten, den er nok ikke mere tæt, en at fugtfjerneren kan trænge ind.

Man bruger det også forbyggende i bilers elektroniske dele, da det ligger en beskyttende hinde på det man sprøjter den på..

De har det normalt i Harald Nyborg til omkring kr 40,- for en flaske..
Kontakten virker som den skal igen, uden brug af fugtfortrænger.
Brugeravatar
Cis
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 165
Tilmeldt: 4. januar 2022 00:13

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af Cis »

Jps skrev: 22. december 2022 18:31
Cis skrev: 22. december 2022 15:01 Det kan sagtens være kommet fugt i kontakten, så prøv at åbne kontakten for at fjerne evt. fugt, eller endnu bedre, køb en dåse fugtfjerner, og sprøjt det på kontakten, den er nok ikke mere tæt, en at fugtfjerneren kan trænge ind.

Man bruger det også forbyggende i bilers elektroniske dele, da det ligger en beskyttende hinde på det man sprøjter den på..

De har det normalt i Harald Nyborg til omkring kr 40,- for en flaske..
Kontakten virker som den skal igen, uden brug af fugtfortrænger.
Fugten er nok kun fordampet, så du risikerer at der igen kommer fugt i kontakten, især i denne tid, med koldt vejr og høj luftfugtighed......

Jeg har altid en dåse fugtfortrænger liggende, hvis nu problemet skulle opstå i min eller konens bil, moderne biler er jo fyldt med elektronik, og selv om elektroniken burde være rimelig fugt beskyttet fra fabrikken af, så kan alder og fabriks-kiks jo nemt gøre bilen ubrugelig, når man står og skal bruge den...
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af Jps »

Så fik jeg sat den nye vinduesvisker på City Elf'en. Den passede heldigvis på tappen til viskermotoren.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af Jps »

Her kan man se forskellen på de 2 viskere.
Vedhæftede filer
DSCI0004.JPG
DSCI0003.JPG
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af Landbo »

Jps skrev: 24. december 2022 10:22 Her kan man se forskellen på de 2 viskere.
Men alligevel passer de på den samme viskerarm.

God Jul, Leif.
Besvar