Træt af min "elbil"

Her kan du skrive med andre om køretøjer med elektrisk motor.
Brugeravatar
Cis
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 165
Tilmeldt: 4. januar 2022 00:13

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af Cis »

GYS skrev: 6. december 2022 20:37 Ja, en scooter er dyr at holde kørende. Min kina-knallert har været lidt billigere, fordi jeg har haft to identiske, og nuppet reservedele fra den ene til den anden - nu kunne de så ikke mere, så jeg valgte en motorcykel. En bil er dyr - også for dyr - jeg bruger ca. 1000 kr. om måneden på min bil incl. vedligeholdelse og tilbagebetaling af gæld - men så kommer benzinen oveni! Og det blev lige 1700 kr. i sidste måned :(. Jeg overvejer en el-cykel til korte ture, for her er bilen for dyr. Jeg er dog rigtig glad for min motorcykel, og har ikke råd til at købe en el-cykel foreløbigt. Samtidigt kommer jeg måske på kontanthjælp om et år, så jeg skal passe på udgifterne.

Selvom jeg måske må af med bilen hvis jeg kommer på kontanthjælp, så er jeg dog utroligt glad for mit bilkørekort. Måske kan jeg lokke en af naboerne til at sætte hans bil på gomore.dk - så jeg kan låne den der. Derved bliver den godt forsikret.

En fordel ved at have bilkørekort, er at det er relativt nemt at leje en bil eller varevogn, hvis man har behov for det. På gomore.dk kan man også sætte sin egen bil til leje og de står for udlejningsforsikringen incl. vejhjælp.
Jeg mener at have læst ( Er ikke sikker ), at man ikke må eje bil, mc eller andet med en hvis friværdi, der kan omsættes til kontanter ved et salg, hvis man skal have kontanthjælp, da alle muligheder for selvforsørgelse skal være udtømt, før staten tager over, og hjælper med forsørgelsen, men som sagt, jeg er ikke sikker i min sag...
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 405
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af GYS »

Cis skrev: 7. december 2022 18:51 Jeg mener at have læst ( Er ikke sikker ), at man ikke må eje bil, mc eller andet med en hvis friværdi, der kan omsættes til kontanter ved et salg, hvis man skal have kontanthjælp, da alle muligheder for selvforsørgelse skal være udtømt, før staten tager over, og hjælper med forsørgelsen, men som sagt, jeg er ikke sikker i min sag...
Ja, det er noget i den retning. Dog, så må du godt delvis eje bolig, og du må gerne eje bil ELLER motorcykel, såfremt det er nødvendigt, for transport for at kunne få et arbejde. Det kan også betyde noget, om du reelt ejer bilen og motorcyklen, eller om du har lån, der har sikkerhed i den. Så reglerne er ikke enkle. Men, du kan ikke forvente at kunne have begge dele. Der er vist også noget med, at der accepteres mere formue de første 6 måneder tror jeg. Jeg håber, at jeg finder noget arbejde inden - eventuelt bare deltidsarbejde - det vil kunne udsætte datoen. Jeg har ikke besluttet hvad jeg skal af med - ud fra et økonomisk synspunkt, så er bedst at skille sig af med bilen og beholde motorcyklen, da den kører 3 gange så langt per kilometer, og kun koster det halve i forsikringer. Samtidigt har den også mindre værdi end bilen, og sælger jeg bilen, kan jeg måske blive gældsfri på bankkontoen, og undgå at betale afdrag og rente. Der vil dog stadigt skulle betales til realkreditlånet. Jeg vil dog nok have nemmere ved at få job, hvis jeg beholder bilen, og skiller mig af med motorcyklen. Endeligt, så kan man måske få en skattefri indtægt på at have en bil, ved at udleje den på gomore.dk - da det er skattefrit, mener jeg der gælder samme regler for udlejning af bil, som udlejning af del af boligen på kontanthjælp, altså at du ikke trækkes i kontanthjælpen, når du udlejer din bil. Det er jo også logisk, at pengene skal gå til udgifterne.

Alt i alt, så er reglerne ikke helt enkle på kontanthjælp, og det kan være en vurdering. Jeg har tidligere haft både bil og scooter på kontanthjælp. Men scooteren var af ringe værdi (max 2000-3000 kr). Jeg burde måske have købt bilen på et billån, i stedet for at bruge min kredit i banken - så vil der ikke være stor friværdi. Jeg ved ikke, om man kan lave om på det, for så kunne man måske få et bil plus MC lån, i stedet for kreditten, og beholde begge dele, når der ingen friværdi er. Det er bare et spørgsmål om, at de skal ændre lånet, så der er sikkerhed i bilen og motorcyklen, frem for at der som nu er sikkerhed i pensionsopsparingen.

Der er også virksomheder, der tilbyder at pantsætte bilen, og at samtidigt lease den til en, så man kører i sin egne leasede bil. Det er dog så vidt jeg husker en dyr løsning.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af Jps »

Ved godt det var mig der sendte emnet ud på et sidespor :) Men kan vi så ikke lige komme tilbage på det rigtige spor :D

Og det gør jeg sådan her:

I dag var jeg på vej over til min far og der var jo lovet sne i større mængder, plus frost (-2 gr.). Der var så ikke faldet ret meget i området, hvor jeg bor. Men efter ca. 7 km's kørsel, så lå der pletvis sne/is, resten af vejen over til min far (10 km). Og jeg har ikke vinterdæk på "bilen". Men det gik da alligevel, trods det og is på forruden.

Jeg havde givet ruden noget de-icer, men det hjalp kun 5-10 min. Jeg måtte så tørre ruden af indvendig med en klud, så jeg i det mindste kunne se hvor jeg kørte. Og ja jeg kunne jo bare sætte varmen på, men det varmeapparat (800watt), æder batteriet temmelig hurtigt, så det brugte jeg kun de sidste 5 km, før jeg landede på min fars adresse. Turen foregik med 22-25 km/t hele vejen.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 405
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af GYS »

Er muligt at få vinterdæk til kabinescootere? Er det almn. bildæk eller motorcykeldæk?
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af Jps »

GYS skrev: 8. december 2022 23:33 Er muligt at få vinterdæk til kabinescootere? Er det almn. bildæk eller motorcykeldæk?
Ja det er muligt at købe dem, men det kræver jo så 3 ekstra fælge. Jeg mener at prisen var 13-1400 kr pr fælg, med vinterdæk på, men er ikke 10% sikker på prisen. Og nej, det er ikke bil/mc dæk. Fordæk er 130/60/R13 bagdæk er 135/70/R12.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af Jps »

For et par dage siden kontaktede jeg mekanikeren, for at høre hvornår han kan få fikset min City Elf. Desværre, kan det først blive i det nye år. Jeg har så bedt ham om, at gå "bilen" lidt grundigere efter, hvad angår bremsere og styretøj.

Dvs. at han har fået lov til at skifte alle 3 bremsekalibre, hvis det er nødvendigt. Styrlejerne vil jeg også ha' skiftet, på garantien naturligvis. Var så ude for et underligt pludselig opstået problem, på en tur over til min far.

Farten dykkede pludseligt fra 27 km/t til 24 km/t. Så for at være på den sikre side, kørte jeg hjemad. Men undervejs kom farten så tilbage. Så jeg vendte rundt igen og forsatte ud til min far, uden flere problemer. Den havde stået til opladning hele natten, så det burde ikke være batterierne, der svigtede. Tror det skyldes, at en af bremserne måske hang fast et kort øjeblik, på grund af frosten.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 405
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af GYS »

Jps skrev: 11. december 2022 09:23 For et par dage siden kontaktede jeg mekanikeren, for at høre hvornår han kan få fikset min City Elf. Desværre, kan det først blive i det nye år. Jeg har så bedt ham om, at gå "bilen" lidt grundigere efter, hvad angår bremsere og styretøj.

Dvs. at han har fået lov til at skifte alle 3 bremsekalibre, hvis det er nødvendigt. Styrlejerne vil jeg også ha' skiftet, på garantien naturligvis. Var så ude for et underligt pludselig opstået problem, på en tur over til min far.

Farten dykkede pludseligt fra 27 km/t til 24 km/t. Så for at være på den sikre side, kørte jeg hjemad. Men undervejs kom farten så tilbage. Så jeg vendte rundt igen og forsatte ud til min far, uden flere problemer. Den havde stået til opladning hele natten, så det burde ikke være batterierne, der svigtede. Tror det skyldes, at en af bremserne måske hang fast et kort øjeblik, på grund af frosten.
Har du stadig garanti på - jeg troede, det efterhånden var en del år siden, du købte kabinescooteren. Hvis der stadig er garanti på, så burde ikke være det store i vejen :wtf: - men der er naturligvis sliddele, som batteri, dæk, hjul, bremsere, oplader, motor, rust osv.

Hvis jeg skulle have en kabinescooter vil jeg nok have valgt ivecar da den har LiOn batterier. Jeg mener, at det faktisk er den samme kabinescooter som du har, bortset fra batterierne. Så der burde også være mulighed for at få LiOn batterier til din vil jeg tro. Om de så fungerer bedre i kulde ved jeg intet om. De holder en smule længere, men er også dyrere at skifte. Mener jeg læste et sted at bly batterier skulle skiftes årligt mens LiOn skulle skiftes hver 3 år. Det kan gøre en fattig.

Jeg tror godt at rystelser kan påvirke et batteri. Hvis batteriet ikke mere er optimalt, så vil den efter et stykke tid trække sløvere, men rystelser kan så få den til at yde mere igen. Mit MC batteri har sådanne tendenser, men jeg ved den også står til udskiftning. Tror den har holdt ca. 7 år. Men det kan også ske, at der er en dårlig forbindelse et sted. Ja, og hvem ved, om elektronikken også kan lave numre i fugt og kulde. Det er egentligt flot at den fungerer.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 405
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af GYS »

Købte du ikke bilen af cityimport.dk - de er vist gået konkurs. Men, måske kan alligevel være noget garanti.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af Jps »

GYS skrev: 12. december 2022 18:28 Købte du ikke bilen af cityimport.dk - de er vist gået konkurs. Men, måske kan alligevel være noget garanti.
Nej den er købt i Maribo, hos Fri cykler. Og ja, den er udgået, eller rettere har ændret navn til Moto CR ( importør C. Reinhardt) Og der er vel garanti på det han har lavet. Bl.a. blev forgaffelben, styrlejer og bremser tjekket, og noget skiftet (styrlejr og forgaffelben)i 2022.
Senest rettet af Jps 12. december 2022 19:51, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af Jps »

GYS skrev: 12. december 2022 18:01
Jps skrev: 11. december 2022 09:23 For et par dage siden kontaktede jeg mekanikeren, for at høre hvornår han kan få fikset min City Elf. Desværre, kan det først blive i det nye år. Jeg har så bedt ham om, at gå "bilen" lidt grundigere efter, hvad angår bremsere og styretøj.

Dvs. at han har fået lov til at skifte alle 3 bremsekalibre, hvis det er nødvendigt. Styrlejerne vil jeg også ha' skiftet, på garantien naturligvis. Var så ude for et underligt pludselig opstået problem, på en tur over til min far.

Farten dykkede pludseligt fra 27 km/t til 24 km/t. Så for at være på den sikre side, kørte jeg hjemad. Men undervejs kom farten så tilbage. Så jeg vendte rundt igen og forsatte ud til min far, uden flere problemer. Den havde stået til opladning hele natten, så det burde ikke være batterierne, der svigtede. Tror det skyldes, at en af bremserne måske hang fast et kort øjeblik, på grund af frosten.
Har du stadig garanti på - jeg troede, det efterhånden var en del år siden, du købte kabinescooteren. Hvis der stadig er garanti på, så burde ikke være det store i vejen :wtf: - men der er naturligvis sliddele, som batteri, dæk, hjul, bremsere, oplader, motor, rust osv.

Hvis jeg skulle have en kabinescooter vil jeg nok have valgt ivecar da den har LiOn batterier. Jeg mener, at det faktisk er den samme kabinescooter som du har, bortset fra batterierne. Så der burde også være mulighed for at få LiOn batterier til din vil jeg tro. Om de så fungerer bedre i kulde ved jeg intet om. De holder en smule længere, men er også dyrere at skifte. Mener jeg læste et sted at bly batterier skulle skiftes årligt mens LiOn skulle skiftes hver 3 år. Det kan gøre en fattig.

Jeg tror godt at rystelser kan påvirke et batteri. Hvis batteriet ikke mere er optimalt, så vil den efter et stykke tid trække sløvere, men rystelser kan så få den til at yde mere igen. Mit MC batteri har sådanne tendenser, men jeg ved den også står til udskiftning. Tror den har holdt ca. 7 år. Men det kan også ske, at der er en dårlig forbindelse et sted. Ja, og hvem ved, om elektronikken også kan lave numre i fugt og kulde. Det er egentligt flot at den fungerer.
Ive car er trods ligheden med min, ikke den samme kabinescooter. Der er kosmetiske ændringer inde i kabinen og nogle ting er lettere at skifte i Ive car end i min (i kabinen) Ydermere blev Ivecar ikke solgt på Lolland for 3 år siden, da jeg købte min City Elf. Ang. batterier, så bliver de skiftet til Lithiumbatterier, når den tid kommer. Som så koster 13.000 kr for de billigste med en rækkevidde på 65 km. Der er garanti på de reperationer han har lavet i 2022 vil jeg da gå ud fra.
Besvar