Træt af min "elbil"

Her kan du skrive med andre om køretøjer med elektrisk motor.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af Jps »

Idag gik "elbilen" totalt død, efter sølle 25 km. Det forstår jeg ikke en disse af, da batteripakken kun er 10 mdr gammel. Jeg var på vej hjem fra min far af. Det er en tur på sammenlagt 35 km, og det burde den sgu kunne klare på trods af, at det er blevet koldere. Normalen har været 40-45 km på en opladning, om vinteren.

De sidste 10 km foregik med først 10 km/t, og de sidste 2 km med 5 km/t. Det sgu nervepirrende, at se farten dykke til næsten ingenting. Nå men hjem kom jeg da.

Jeg ender sgu nok med at købe en Ape, hvis "elbilen" bliver ved at drille. Der er jo stadig bøvl med bremser og styretøj.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Du er ikke alene. Der er ikke meget spræl i vores køretøj ved 0 grC. Vores batterier er ca 15 måneder gamle, og har kun kørt 1800 km.
Så vi tager ladekabel/generator med ved længere ture, og det er ture over 20 km.

Vi har en lille 230 volts varmeovn, til at varme kabinen lidt op før kørsel. Hjælper også en smule på duggen. Men selvfølgelig er det træls, at der skal trække forlængerledning ude ved dem man besøger.

//Jørgen.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvis distancen var 35 km og den gik total død efter 25 km så forstår jeg ikke hvor de sidste 10 km kom fra.
Men du kunne da i hvert fald måle hvert batteri.
Måske der er problemer med ét af dem.

Og holde øje med opladningen og sørge for at alt går som det skal og cellerne får tid til at balancere.

Der var en som have nye batterier og så var rækkevidden dårlig fordi det ene batteri havde fået en skade. Så blev rækkevidde vist nok god da det defekte batteri blev skiftet.

Du har da i hvert fald snakket om den Piaggio Ape længe så hvis ellers du har råd så er det åbenbart sådan en du skal have dig.
Så har du da fået dig noget viden om elektriske køretøjer til en anden gang.

Du kunne også varmeisolere batterierne og sørge for at de er varme inden du kører. Det hjælpe vist på rækkevidden.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af Landbo »

Jps skrev: 21. november 2022 15:36 Idag gik "elbilen" totalt død, efter sølle 25 km. Det forstår jeg ikke en disse af, da batteripakken kun er 10 mdr gammel. Jeg var på vej hjem fra min far af. Det er en tur på sammenlagt 35 km, og det burde den sgu kunne klare på trods af, at det er blevet koldere. Normalen har været 40-45 km på en opladning, om vinteren.

De sidste 10 km foregik med først 10 km/t, og de sidste 2 km med 5 km/t. Det sgu nervepirrende, at se farten dykke til næsten ingenting. Nå men hjem kom jeg da.

Jeg ender sgu nok med at købe en Ape, hvis "elbilen" bliver ved at drille. Der er jo stadig bøvl med bremser og styretøj.
Det er ikke den måde du skal behandle dine batterier på, hvis de skal holde bare nogenlunde. Vil henvise til de skriblerier jeg tillod mig og begå her: viewtopic.php?f=24&t=4398

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af Jps »

Landbo skrev: 21. november 2022 21:02
Jps skrev: 21. november 2022 15:36 Idag gik "elbilen" totalt død, efter sølle 25 km. Det forstår jeg ikke en disse af, da batteripakken kun er 10 mdr gammel. Jeg var på vej hjem fra min far af. Det er en tur på sammenlagt 35 km, og det burde den sgu kunne klare på trods af, at det er blevet koldere. Normalen har været 40-45 km på en opladning, om vinteren.

De sidste 10 km foregik med først 10 km/t, og de sidste 2 km med 5 km/t. Det sgu nervepirrende, at se farten dykke til næsten ingenting. Nå men hjem kom jeg da.

Jeg ender sgu nok med at købe en Ape, hvis "elbilen" bliver ved at drille. Der er jo stadig bøvl med bremser og styretøj.
Det er ikke den måde du skal behandle dine batterier på, hvis de skal holde bare nogenlunde. Vil henvise til de skriblerier jeg tillod mig og begå her: viewtopic.php?f=24&t=4398

Hilsen Leif.
Jeg kunne jo ikke vide, at batterierne ville gå døde på hjemturen. Og det er første gang, de gør det. Det kommer ikke til at ske igen, det er helt sikkert. Må jo bare lade den op, hos min far. Og så har jeg altid ladet bilen op, efter hver tur der er kørt. Dvs een gang om dagen. Nu bliver det så 2 gange her i vintertiden.

Batterierne burde holde noget længere, end sølle 10 måneder. De gamle batterier holdt jo så i 1½ år, før de skulle lades op 2 gange på en tur over til min far. Næste sæt batterier bliver lithiumbatterier, selvom de koster 13.000 kr ( for den billigste pakke) hvis jeg altså ikke skrotter elbilen.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af Jps »

scootergrisen skrev: 21. november 2022 20:29 Hvis distancen var 35 km og den gik total død efter 25 km så forstår jeg ikke hvor de sidste 10 km kom fra.
Men du kunne da i hvert fald måle hvert batteri.
Måske der er problemer med ét af dem.

Og holde øje med opladningen og sørge for at alt går som det skal og cellerne får tid til at balancere.

Der var en som have nye batterier og så var rækkevidden dårlig fordi det ene batteri havde fået en skade. Så blev rækkevidde vist nok god da det defekte batteri blev skiftet.

Du har da i hvert fald snakket om den Piaggio Ape længe så hvis ellers du har råd så er det åbenbart sådan en du skal have dig.
Så har du da fået dig noget viden om elektriske køretøjer til en anden gang.

Du kunne også varmeisolere batterierne og sørge for at de er varme inden du kører. Det hjælpe vist på rækkevidden.
25 km+10 km giver 35 km ;). Og mig bekendt skifter man ikke bare et batteri af gangen, ved defekt. Så det en ny pakke, der skal til.

Hvordan skal jeg holde øje med opladningen?? Indikatoren der viser at batterierne oplades, er ikke meget bevendt. Den lyser rødt halvdelen af tiden og den anden halvdel lyser den grønt. ladetiden til fuld opladning, er normalt 3½-4 timer.

Ja den Piaggio Ape, spøger en del for tiden :). Nu må jeg se, om den bliver til virkelighed en dag. :)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Så efter 25 km var den total død men kunne så køre 10 km mere?

Hvorfor oplader du ikke når du er hos ham?
Der er vel sådan cirka ingen fordelen ved ikke at oplade hos ham.

Jeg synes jo lettere det er at bruge jo mere har man lyst til at bruge det.
Så noget med at opsætte en stikkontakt udendørs hvis ellers i må der hvor han bor.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af Jps »

scootergrisen skrev: 21. november 2022 22:09 Så efter 25 km var den total død men kunne så køre 10 km mere?

Hvorfor oplader du ikke når du er hos ham?
Der er vel sådan cirka ingen fordelen ved ikke at oplade hos ham.

Jeg synes jo lettere det er at bruge jo mere har man lyst til at bruge det.
Så noget med at opsætte en stikkontakt udendørs hvis ellers i må der hvor han bor.
Totalt død= 5-10 km/t, de sidste kilometer ;) En elbil, skal efter hvad jeg har fået at vide. kun oplades een gang pr tur (gælder både ud og hjem). Og det vil sige, at efter samlet 35 km's kørsel, skal den oplades. Rækkevidden pr opladning er ifølge forhandler, 50-60 km om sommeren og 40-45 km om vinteren.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ved ikke hvorfor du kalder det total død når den stadigvæk kan køre.
Men det er måske fordi den aldrig afbryder strømmen.

Så må du spørge den du har fået det at vide af hvorfor den kun skal oplades én gang per tur.
Hvis du kun vil oplade hjemme fordi du har fået det at vide så er det jo bare det du gør.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af Jps »

scootergrisen skrev: 22. november 2022 00:16 Ved ikke hvorfor du kalder det total død når den stadigvæk kan køre.
Men det er måske fordi den aldrig afbryder strømmen.

Så må du spørge den du har fået det at vide af hvorfor den kun skal oplades én gang per tur.
Hvis du kun vil oplade hjemme fordi du har fået det at vide så er det jo bare det du gør.
Totalt død er en ganske almindelig talemåde om ting, såsom køretøjer eller personer som er trætte efter dagens arbejde ;)

Og det kan da ikke være rigtigt, at man skal oplade bilen 2 gange om dagen, når den ikke har kørt de antal kilometer den kan på en opladning, som jo normalt er de kilometer jeg har beskrevet tidligere.
Besvar