Stikkontakt udendørs og prisen på at få det opsat

Her kan du skrive med andre om køretøjer med elektrisk motor.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11151
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Stikkontakt udendørs og prisen på at få det opsat

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Kom til at tænke på at hvis man f.eks. bor et sted hvor der ikke er stikkontakt udendørs man kan bruge til at oplade sit scooterbatteri men selv skal betale for at få sådan et stikkontakt sat så kunne det måske godt betale sig selvom det koster noget at få lavet.

Fordi hvis man f.eks. kun gider slæbe sit batteri ind for at blive opladt hver anden gang man har kørt en tur (fordi det er besværligt at gøre det hver gang) og det er nede på 0-20% opladt så ville batteriet jo holde længere hvis man let kunne sætte det til opladning udendørs efter hver tur hvis det måske er nede på 50%.

Batteriet skulle holde længere hvis det kun aflades til f.eks. 50% end hvis det aflades til 20% eller 0%.

Ved ikke hvad det koster at få opsat sådan en stikkontakt udendørs hvis man f.eks. bor i lejlighed og det absolut skal gøres af en uddannet elektrikker.
Men ud over at det kan blive meget lettere at oplade osv. så koster det måske ikke nødvendigvis mere i længden hvis batteriet kommer til at holde længere.

Skriv gerne hvis du har fået stikkontakt opsat udendørs og hvad det kom til at koste.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3544
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Stikkontakt udendørs og prisen på at få det opsat

Ulæst indlæg af Jps »

Da jeg fik installeret ny eltavle i huset fik jeg sat en udendørskontakt op. Men kan ikke give en pris bare for det alene. Det løb op i 10.000 kr for at få ny tavle plus ført ledninger rundt i huset. Kontakten er med en 16 amp sikring. Ledningen ved siden af, er til et jordspyd.
Vedhæftede filer
DSCI0001.JPG
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Stikkontakt udendørs og prisen på at få det opsat

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Det kommer også an på hvor langt der er til et tilslutnings-punkt. Er det 12 meter eller 2 han skal trække. Du kan godt regne med en timepris på et stykke over 500.-
+ materialer.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11151
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Stikkontakt udendørs og prisen på at få det opsat

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det ser luksus ud.
Tænkt alt det besvær jeg kunne undgå ved at have sådan et stik udendørs.
Jeg har ikke undersøgt det meget men på et tidspunkt boede der en her som overvejde en kabinescooter og der var lidt snak omkring det.
Der skulle vist både betales for at få sat det op og taget det ned når man flyttede og synes det lød som om det ikke var noget man selv måtte gøre selvom det kunne jeg jo let gøre selv.
Men prisen for at få det gjort kommer vel så an på hvor lang tid det tager osv.
Så mangler du bare automatisk lågåbning så man kan sætte stikket i med én hånd.
Eller en pedal man kan
Har du så strømmåler på kun til det ene stik?
Kunne jo være interessant at følge med i hvor meget strøm der bruges til opladning af batteri osv. så man kunne regne på det senere.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Stikkontakt udendørs og prisen på at få det opsat

Ulæst indlæg af Kymconørden »

scootergrisen skrev: 30. august 2022 18:29 ..selvom det kunne jeg jo let gøre selv.
Så gør det dog, og nyd bekvemmeligheden. Det kan jo altid pilles ned igen.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Stikkontakt udendørs og prisen på at få det opsat

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Hva med en go gammel forlængerledning til nærmeste udtag. Kunne det være en mulighed?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11151
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Stikkontakt udendørs og prisen på at få det opsat

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Gider ikke det drama der kommer her hvor jeg bor hvis jeg får sat en stikkontakt op.
Det er desværre ikke noget der går væk hvis det hele pilles ned igen.

Ved ikke om der er regler for at udendørs stikkontakter kun må opsættes af uddannede elektrikkere.
Kunne man godt forestille sig.
Men hvad med løse forlængerledninger.
Kunne være fint hvis vi havde reglerne om det.

Vi kunne jo indsamle info om det så kunne andre måske få brug for det og jeg kunne måske få det på et senere tidspunkt.
Og finde nogle stikkontakter der var gode til det og monteringshøjde og strømmåler og sådan noget.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Stikkontakt udendørs og prisen på at få det opsat

Ulæst indlæg af Kymconørden »

scootergrisen skrev: 30. august 2022 22:53 Ved ikke om der er regler for at udendørs stikkontakter kun må opsættes af uddannede elektrikkere
Det er der, og kun en autoriseret elektrikker må gøre det. Du må selv fx skifte en stikkontakt eller en fatning, men at etablere nyt udtag må du ikke.
Besvar