Status på elektriske scootere

Her kan du skrive med andre om køretøjer med elektrisk motor.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Status på elektriske scootere

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Her vil jeg prøve at skrive om de ting der måske afholder nogle i at købe en elektriske scooter på nuværende tidspunkt.

Når der er adgang til stikkontakter og det går hurtigt at oplade batteriet så vil det nok bedre kunne lykkedes med elektriske scootere og den lave rækkevidde vil måske ikke være så stort et problem.

Hovedemnerne er nok:
  • Ladestationer (mangler adgang til stikkontakter til elektriske scootere i danmark)
  • Batteribyttestationer (mangler i danmark)
  • Opladningstid (tager lang tid at oplade)
  • Rækkevidde (kan ikke køre så langt per opladning)
  • Pris (batterierne koster meget)
Ladestationer:
  • Så godt som ingen ladestik man kan/må bruges til elektrisk scootere i danmark.
  • Der findes godt nok ladestationer men efter hvad jeg har set indtil videre så ønsker dem der har med ladestationerne at gøre ikke at dele med elektriske scootere.
Batteribyttestationer:
  • Måske ikke så sandsynligt at der kommer batteribyttestationer til elektriske scootere i danmark men det er en mulighed.
  • Det er nok mest i områder/lande med mange scooterbrugere at der bliver lavet batteribyttestationer.
Opladningstid:
  • Der lader endnu ikke til at være nogle scootere i danmark der som standard kan oplades hurtigt.
  • Dog har man på en elektrisk scooter god mulighed for selv at bygge et batteri der kan oplades hurtigt.
Rækkevidde:
  • Rækkevidden er som standard ofte ret lav. Formodentligt for at holde prisen nede.
  • Nogle køretøjer kan købes med forskellige batterikapacitet afhængig af hvilken rækkevidde man ønsker.
  • Nogle køretøjer kommer med ét batteri men har plads til to under sædet.
  • Ønskes længere rækkevidde kan ekstra batterier købes men der er muligvis ikke holdere til dem så man skal selv lave det.
  • Kort rækkevidde bliver muligvis et mindre problem hvis batteriet kan oplades hurtigt og der f.eks. er adgang til ladestationer.
Pris:
  • Det lader til at nogle har svært ved at forstå hvorfor en elektrisk scooter skal koste mere end en scooter med forbrændingsmotor.
Problemer:
  • Der er muligvis en forventning om at den elektrisk scooter skal kunne køre lige så langt per opladning som scooteren med forbrændingsmotor kunne køre per tankfuld.
  • Der bliver gjort forsøg på at sammenligne opladning af et batteri med opfyldning af en brændstoftank.
Brugeravatar
TIP
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 30
Tilmeldt: 17. august 2022 18:22
Scootere: MotoCR E-Libra

Re: Status på elektriske scootere

Ulæst indlæg af TIP »

Status, for mit vedkommende, efter at have kørt rundt på min E-Libra i lige under 2 år, er at der er ulemper, som vi alle kender til, men også fordele, som man sjældent taler om.
Ja, den var dyr, rækkevidden er på måske 50km, på en rigtig god dag. Det er sgu ikke meget. På den anden side har jeg egentlig ikke brug for mere, jeg kan lade mens jeg sover, og slippe for at slås med tankstationer og evt. 2 taksolie, jeg slipper for stanken, jeg slipper for larmen, og jeg kan køre rundt, med god samvittighed, også efter smøger klokken tre om natten, uden at vække naboen
Mit største problem har i grunden været, at folk har en tendens til at blive forskrækkede, når jeg kommer snigende, for det er jo ikke meningen, men ja, det kan en cykel jo altså også.
Mit næststørste problem, er at det er plastik fantastic, men det er der jo altså råd for, hvis man har hænderne skruet ordentlig på.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Status på elektriske scootere

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Besvar