Side 2 af 2

Re: Skift mellem batterierne så spændingen holdes oppe

: 9. august 2022 20:34
af Kymconørden
Tjek :thumbup:

Re: Skift mellem batterierne så spændingen holdes oppe

: 13. august 2022 15:30
af scootergrisen
Hvad hvis man f.eks. kører op ad en bakke som vel er noget af det der har det højeste strømforbrug vil det så være bedre at skifte til det andet batteri når man er nået toppen sådan at batteriet får en pause?

Re: Skift mellem batterierne så spændingen holdes oppe

: 20. august 2022 08:12
af TIP
I forhold til batterikonfiguration, er der flere ting man kan gøre.
Man kan skifte, efter forgodtbefindende. Hvornår og hvor ofte man gør det, er rent principielt lige meget. I sidste ende får man den samme samlede ydelse ud af dem, det er kun den subjektive oplevelse der kan gøres noget ved. Hvis man kører de ene batteri fladt, gør man skifter, vil man opleve at ydelsen falder, til sidst til det rene ingenting, og efter skift, vil man have fuld ydelse igen, hvorefter ydelsen vil falde gradvis, til man igen er løbet helt tør.
Alternativt kan man skifte hele tiden, automatisk eller manuelt, hvilket vil gøre at man oplever det som et stort batteri, men vil faktisk ikke være spor anderledes end parallel/serie konfiguration. Ved serie konfiguration skal man naturligvis være OBS på at spændingen ikke bliver for høj, men den samlede ydelse forbliver altså den samme.

Derefter er der muligheder for, rent elektronisk, at sørge for enten af have konstant spænding eller konstant strømstyrke, men igen, vil ydelsen falde gradvist. spænding*strøm = watt, og det er dem som til syvende og sidst tæller.

Edit:
Som andre også har beskrevet, er der naturligvis mulighed for at skifte intelligent. Altså at have et høj og lavt ydende batteri, og skifte efter behov, fx når man skal op ad bakke, men igen, bliver den samlede ydelse den samme, og i sidste ende, risikerer man stadig at skulle trække op ad bakke.