Reparation af vandskadet oplader

Her kan du skrive med andre om køretøjer med elektrisk motor.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Reparation af vandskadet oplader

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 27. juni 2022 01:31 Jeg har jo nok ikke sådan en ekstra sikring og kunne selvfølgelig ikke vente.
Så prøvede med en 7,5 amperes sikring hvor der står 32 volt på.
Havde fundet en sikringsholder frem og ledninger men tænkte jeg kan da bare klister den på med noget tape på printpladen.
Nå men jeg tændte og der kom et lysglimpt og knald og sikringen i boligen sprang.
Synes ellers jeg satte den korrekt.
Der blev sprængt noget af kobberet væk på printpladen men det kan vist reddes med noget ekstra loddetin.
Når opladeren opføre sig sådan, tvivler jeg på den kan reddes.

En spændingsangivelse på en sikring har som sådan ikke nogen betydning for funktionen, men normalt vil man se at en autosikring er mere træg en den finsikring der sad på printet fra ny.

Du må frekventere T Hansen for at få en ny lader. :thumbdown:

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11153
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Reparation af vandskadet oplader

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvad mener du med træg?

Tænkte om jeg kunne have sat sikringen så den rørte noget den ikke skulle eller måske der har været et lille mellemrum på 0,3 mm fordi det var sat på med tape.

Hvis nu jeg er ligeglad med opladeren og lodder en kortslutning på hvor sikringen skulle være så må der vel være noget andet der går i stykker og så kunne jeg vil i det mindste finde ud af hvad det så var der var blevet defekt ikke?

Har ikke lige lyst til at give 1499,- for en ny oplader.
Specielt når det ikke er den jeg helst vil have.
Ville jo gerne have en vandtæt model til montering i køretøjet.

Egentligt skulle jeg jo have 4 opladere. 2 i køretøjet og 2 indendørs så jeg ikke skal flytte opladerne og så jeg kan lade begge batterier samtidigt.

Ville gerne kunne bruge 1 oplader til 2 batterier men synes alle fraråder at gøre det.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Reparation af vandskadet oplader

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 27. juni 2022 12:21 Hvad mener du med træg?

Tænkte om jeg kunne have sat sikringen så den rørte noget den ikke skulle eller måske der har været et lille mellemrum på 0,3 mm fordi det var sat på med tape.

Hvis nu jeg er ligeglad med opladeren og lodder en kortslutning på hvor sikringen skulle være så må der vel være noget andet der går i stykker og så kunne jeg vil i det mindste finde ud af hvad det så var der var blevet defekt ikke?

Har ikke lige lyst til at give 1499,- for en ny oplader.
Specielt når det ikke er den jeg helst vil have.
Ville jo gerne have en vandtæt model til montering i køretøjet.

Egentligt skulle jeg jo have 4 opladere. 2 i køretøjet og 2 indendørs så jeg ikke skal flytte opladerne og så jeg kan lade begge batterier samtidigt.

Ville gerne kunne bruge 1 oplader til 2 batterier men synes alle fraråder at gøre det.
Flink = springer på stedet når deres værdi overskrides.
Træg = holder lidt længere tid før de smelter ved overbelastning.

Ved ikke hvad du har lavet af korte afslutninger.

Uha, det er jo og udøve vold mod husets installationer og sikringer.

Du burde også kunne få en uorginal oplader til ingen penge og sætte kablet/stik på fra den gamle.

Nu stiger ambitionerne ski, hele 4 opladere.

Du har før fået opskriften for to batterier på en lader, to dioder.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11153
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Reparation af vandskadet oplader

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvorfor smelte bolgiens sikring på 10 ampere samtidigt?
Det burde vel kun være den på 7,5 ampere der smeltede.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Reparation af vandskadet oplader

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 27. juni 2022 15:24 Hvorfor smelte bolgiens sikring på 10 ampere samtidigt?
Det burde vel kun være den på 7,5 ampere der smeltede.
Det kan jeg ikke svare på uden og gætte. Men der har været metalstykker til gang siden du melder om overbrændte printbaner. Måske en af printbanerne har været et sted hvor den har lagt fasen til nullen ?
Måske du har efterladt en loddeklat mellem to baner ?

Den 7,5 Amp sikring du satte i har jeg forstået var en autosikring og den er meget træg. Når en sikring er træg kan den holde til temmelig store strømme i meget korte tidsrun. Den sikring du erstattede var jo sprunget, så alt tyder på der var/er en alvorlig fejl i laderen inden du udskiftede sikringen. Det er det nærmeste jeg kan komme på en logisk forklaring.

Iøvrigt er jeg ret sikker på du kan måle en kortslutning i en eller begge af de store transistore på printet.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11153
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Reparation af vandskadet oplader

Ulæst indlæg af scootergrisen »

MOSFET'en ved Q1 er vist den med mest udvendig skade.
Der er noget brunt på printpladen i nærheden som går op til nærmeste ben på transformeren.
oplader_Q1_1.jpg
oplader_Q1_2.jpg
oplader_Q1_3.jpg
oplader_Q1_4.jpg
oplader_Q1_5.jpg
oplader_Q1_6.jpg
oplader_Q1_7.jpg
oplader_Q1_8.jpg
oplader_Q1_9.jpg
oplader_Q1_10.jpg
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Reparation af vandskadet oplader

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 27. juni 2022 18:10 MOSFET'en ved Q1 er vist den med mest udvendig skade.
Der er noget brunt på printpladen i nærheden som går op til nærmeste ben på transformeren.
Det er den indvendige skade på transistorene der har betydning. Normalt er det sådan, at når en switchmode PSU står af, sker der tit (næsten altid) at de omtalte transistorer er brændt af.

Hvis du vil forsøge og reparere PSU'en er det aller aller første du skal gøre, er at rense printet helt af for de grimme rustaflejringer der er fælt elektrisk ledende. Brug en gebisbørste og sprit. Derefter kan du så begynde og forsøge at reparere.

I den stand omtalte print er, ville jeg personligt ikke bruge mange minutter på og forsøge at stander det da det allerede nu ligner en totalskade.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11153
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Reparation af vandskadet oplader

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det var nogle dyre dråber.
1499,- for 2 deciliter eller hvor meget der var i.
Brugeravatar
JensOChris
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 11
Tilmeldt: 23. juni 2022 09:13

Re: Reparation af vandskadet oplader

Ulæst indlæg af JensOChris »

Det tyder på at der er en anden fejl, sikringer springer ikke for ingenting, der er sikkert gået et par transistorer, men det kan altsammen måles med et universal
instrument og Ohm området.
I øvrigt kan jeg anbefale at sætte en feks. 100w glødepære i serie med ting man prøver, altså på 230v siden, så lyser den bare og det knalder og brager ikke.
Har lavet mere en 1000 PC strømforsyninger.
Alle ubelastere strømforsyninger kan starte og køre på en 100w pære.
Sikringer er dyre og hvis man først skifter en så provokerer man yderlige fejl frem, så tag det roligt, start brug pæren.
Hilsen Mosegrisen alias jens
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11153
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Reparation af vandskadet oplader

Ulæst indlæg af scootergrisen »

When one uses a faulty MOSFET, a shorting of the drain to the gate happens. It is harmful to the circuit.
https://www.wellpcb.com/testing-a-mosfet.html
Lyder som noget for mig.
Besvar