Hvordan får jeg mit display til at vise temperatur?

Her kan du skrive med andre om køretøjer med elektrisk motor.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Hvordan får jeg mit display til at vise temperatur?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Se også Speedometer Shine-Te SHT117-Y68DT (VGA Vax)

Mit display har en tom plads kaldet TEMP på printpladen som jeg tænker er til at monterer en temperatursensor.
Jeg har prøvet at tilslutte en temperatursensor fra et batteri til en bærbar men der bliver ikke vist noget på displayet.
Tallene til temperatur og opladningsniveau i procent tænder ikke i displayet under opstart som de andre ting gør så tænker visning af temperatur måske er deaktiveret i chippen eller at der mangler noget elektronik udover temperatursensoren.
Nær TEMP er der plads til to modstande og en kapacistor men de mangler. R24, R36, C7.
vga_vax_speedometer_23.jpg
vga_vax_speedometer_25.jpg
vga_vax_speedometer_4.jpg
TEMP_1.jpg
TEMP_2.jpg
Li-Ion_Battery_AS09A41_20.jpg
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Hvordan får jeg mit display til at vise temperatur?

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 20. februar 2022 20:11 Mit display har en tom plads kaldet TEMP på printpladen som jeg tænker er til at monterer en temperatursensor.
Jeg har prøvet at tilslutte en temperatursensor fra et batteri til en bærbar men der bliver ikke vist noget på displayet.
Jeg har prøvet at vende forbindelserne om da jeg ikke vidste hvordan temperatursensoren skulle tilsluttes.
Jeg har også prøvet at slukke for displayet så temperaturen er tilslutte i det displayet tændes.
Tallene til temperatur kan normalt ikke ses i displayet.
Tænker måske der mangler noget elektronik eller det måske ikke er aktiveret i chippen.
Mellem de to ubrugte forbindelser til TEMP er der plads til en kapacistor men den mangler.
Man bruger normalt en termistor (temperatur afhængig modstand) til almindelig temperaturmåling. De findes som enten en PTC eller NTC modstand, forskellen mellem de to er at ved den ene stiger modstanden med temperaturen og den anden falder modstanden. En termistor er ikke polariseret, så det er ligegyldigt hvilken terminal der kobles til hvad.

https://da.wikipedia.org/wiki/Termistor

Jeg tvivler dog på de viste terminaler har noget med en indgang til temperaturvisning at gøre, når det ikke står i displayet. Ydermere ser terminalerne ikke ud som et interface da der mangler en modstand i serie med hver terminal. Et vildt gæt vil derimod være at man tilslutter et analog meter mellem terminalerne og bruger det til og aflæse en temperatur. Prøv og tilslutte dit nyindkøbte multimeter og se om der ikke står en lille DC spænding mellem terminalerne og om den ikke ændre sig med når temperaturen ændres et eller andet sted. Måske motor eller batteri ?

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Hvordan får jeg mit display til at vise temperatur?

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 20. februar 2022 22:01 TEMP_1.jpg
TEMP_2.jpg
Hvis det er en indgang, har man normalt en stor modstand i serie og en kondensator til stel. Det grundet en indgang er impedansdata "ind" i kredsløbet og ikke tåler høje spændinger som statisk elektrisitet.

På en analog udgang er der normalt man har en kondensator direkte over terminalerne og en mindre modstand i serie til transistoren der laver spændingen. Der bruger man modstanden til og regulere max udslag på meteret da et analog meter er lavimpedanset.

Så du skal lægge mærke til hvor kondensatoren er placeret på ind/udgang.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Hvordan får jeg mit display til at vise temperatur?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Den temperatursensor jeg har fra batteriet falder i modstand når jeg varmer den.
Så er det vel en NTC-termistor.

Målinger:
4 kOhm ved varmt vand fra vandhane.
7 kOhm mellem 2 fingre.
11 kOhm ved "stuetemperatur" (omkring 18 grader celsius).
43 kOhm i fryser.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Hvordan får jeg mit display til at vise temperatur?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

I nærheden af TEMP ses R24 (mangler), C7 (mangler), R12 (er der).
2 baner går ind under LR og følges ved siden af hinanden til chippen.
Så synes det vil give mening hvis de 2 baner der går til pins som er naboer er til temperatursensoren.
Men da R24 mangler har den ene bane vist ikke forbindelse til noget.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Hvordan får jeg mit display til at vise temperatur?

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 20. februar 2022 22:47 Den temperatursensor jeg har fra batteriet falder i modstand når jeg varmer den.
Så er det vel en NTC-termistor.

Målinger:
4 kOhm ved varmt vand fra vandhane.
7 kOhm mellem 2 fingre.
11 kOhm ved "stuetemperatur" (omkring 18 grader celsius).
43 kOhm i fryser.
YEP.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Hvordan får jeg mit display til at vise temperatur?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Her er et display med temperatursensor.
HTB101jnocLJ8KJjy0Fnq6AFDpXaz.jpg
H04f5d66b826e4d618b317d2c9f0ad7aaP.webp
H7de0438ecfe643e48cf6b75b0c14540bR.webp
Besvar