Modstand på 10 ohm (DC-DC-konverter)

Her kan du skrive med andre om køretøjer med elektrisk motor.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Modstand på 10 ohm (DC-DC-konverter)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvad forskel gør det hvis man har en strømsygning på 53,5 volt og så man indsætter en modstand på 10 ohm på den ene ledning?

På min scooter får speedometeret strøm fra batteriet.
Controlleren får på en ledning samme strøm bortset fra der er tilføjet en modstand på 10 ohm.

Hvad betyder det at modstanden på 10 ohm er der?
Er det for at gøre spændingen lavere?

Batteriet kaldes 48 volt men spændingen er vist f.eks. 53,5 volt.

Min teori er at den digitale del af controlleren har brug for mere præcist 48 volt og ikke f.eks. 53,5 volt.

Flere billeder og information i DC-DC-konverter (VGA Vax)

Modstanden på 10 Ohm (brun sort sort guld) i DC-DC-konverteren.
dc_til_dc_konverter_19.jpg
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Modstand på 10 ohm (DC-DC-konverter)

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 21. januar 2022 06:32 Hvad forskel gør det hvis man har en strømsygning på 53,5 volt og så man indsætter en modstand på 10 ohm på den ene ledning?

På min scooter får speedometeret strøm fra batteriet.
Controlleren får på en ledning samme strøm bortset fra der er tilføjet en modstand på 10 ohm.

Hvad betyder det at modstanden på 10 ohm er der?
Er det for at gøre spændingen lavere?

Batteriet kaldes 48 volt men spændingen er vist f.eks. 53,5 volt.

Min teori er at den digitale del af controlleren har brug for mere præcist 48 volt og ikke f.eks. 53,5 volt.

Modstanden på 10 Ohm (brun sort sort guld) i DC-DC-konverteren.
dc_til_dc_konverter_19.jpg
Det kommer helt an på forbruget der er gennem modstanden. Men hvis du har fået hentet et nyt multimeter er det absolut ikke umuligt og måle spændingsfaldet over modstanden. Mit gæt er at den sidder der for og virke som en sikring, hvis den bagvedliggende elektronik går øg og pludselig begynder at bruge meget strøm.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 405
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Modstand på 10 ohm (DC-DC-konverter)

Ulæst indlæg af GYS »

Det er meget almindeligt, at anvende en NTC modstand i forbindelse med switch-mode strømforsyninger. Årsagen er, at der oplades en meget stor elektrolytkondensator, og dette trækker en enorm strøm på det tidspunkt, at forsyningen tilsluttes. Derfor, så begrænses strømmen af en modstand. Det kan f.eks. være en 10 ohm modstand.

Modstanden vil begrænse strømmen, ved en spænding på 53V til ca. 5.3A. Dog, er der også et tab over modstanden, og den kan blive varm - det er årsagen til, at man normalt bruger en NTC modstand. Når den bliver varm, så falder dens modstand, og derfor så vil der ikke afsættes så stor energi i den. Den holder sig netop varm, men kortslutter så meget, at varmen begrænses. NTC modstande har dog den ulempe, at de bliver ved at have en lav ohmsk modstand så længe de er varme. Afbrydes spændingen, og tilsluttes kort tid efter, kan modstanden være meget lav, og der går en alt for stor indkoblingsstrøm. Dette giver en hård belastning på ensrettere og lyt. En måde at løse dette problem, er at have et relæ, der kortslutter NTC modstanden, når spændingen er ok på udgangen af strømforsyningen. Den aflaster NTC modstanden, så den bliver kold så snart relæet trækker, og hvis strømmen afbryder og sættes på igen, så vil den fungere korrekt og begrænse strømmen, så snart spændingen indkobler.

Man kan også bruge et filter bestående af spoler og kondensatorer, til at hjælpe med at begrænse indkoblingsstrømmen. Eller en elektronisk anordning, hvor det styres af en transistor. Den sidste løsning, kan også laves så den styrer forholdet mellem strøm og spænding, og det sættes der krav om på elnettet, ved store belastninger. Så er det en meget kraftig strømforsyning, så vil man have en forregulator på, der sikrer en ohmsk sammenhæng mellem strøm og spænding.

Det undrer mig, at der er en 10 ohm modstand - det ses meget sjælden, med mindre det er meget små strømforsyninger, fordi der vil være et stort energitab i modstanden. Men, en 10 ohm modstand er billigere end en NTC modstand, og den har ikke problemet med, at den ikke tjener sit formål, fordi den er varm.

Derudover virker modstanden også som sikring, og ofte forsynes switch-mode strømforsyninger ikke med anden sikring. Modstande der bruges som sikringer, skal dog være godkendt til det, da de ellers kan gå i brænd. Så det skal man være opmærksom på ved "uautoriseret udskiftning". Udskiftes modstanden, med en forkert type, kan det medføre risiko for brænd. Og er effektmodstanden for kraftig, så virker den måske ikke som sikring. Udskifter jeg sådan en modstand, plejer jeg at overdimmensionere den så den tåler mere effekt, og så sætte en almn. træg sikring i serie med, i stedet for at bruge den som sikring. Man kan eksperimentere lidt med sikringens størrelse, så strømmen passer. Ved udskiftning, skal man være opmærksom på, at modstanden kan blive meget varm, og at den ikke må være tæt på printet, men skal sidde et godt stykke over den. Ofte vil man se at de enten står på højkant, eller at de er monteret ca. en centimeter over printet. Hvis de står på højkant, er normalt mindst en halv centimeter ned til printet, ved den del der er tættest på.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Modstand på 10 ohm (DC-DC-konverter)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

DC-DC-konverter (VGA Vax) har flere billeder og andet der måske kan hjælpe til at forklare det for mig.

Boksen har et stik med 4 stikben.
Et af dem (grå ledning) giver 48v+ til speedometer/batteri.
Men så er der lavet hul i låget og monteret et løst stik (den røde ledning) som er forbundet til det samme som den grå ledning borset fra der er tilføjet en modstand på 10 Ohm. Den giver kun strøm til den digitale del af controlleren.
mostand_2.jpg
mostand_2.jpg (105.17 KiB) Vist 2396 gange
Besvar