2 batterier i scooter designet til 1

Her kan du skrive med andre om batterier til elektriske køretøjer.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

2 batterier i scooter designet til 1

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Har i nogen ideer til hvordan jeg kunne have 2 batterier i min scooter på en smart måde?

Indtil videre har jeg kørt med det ekstra batteri løst på fodtrinnet, i en kasse på fodtrinnet eller på bagagebæreren bagpå.

Det giver en del ekstra arbejde når jeg skal spænde det fast, beskytte mod regn, låse det fast, låse det op, bytte om på batterierne fordi batterikablet ikke er langt nok.

Har desværre ikke noget at svejse med.

Tænker at det vægtmæssigt er bedst at have det ekstra batteri på fortrinnet bagved hvor man har benene.

Der er også plads bag sædet men så er det vel ikke så godt med vægten.
Der kunne også monteres holdere ligesom sidetasker. Et batteri på hver side af sædet.
vga_vax_15.jpg
vga_vax_38.jpg
vga_vax_2019_stel_1.jpg
vga_vax_2019_stel_4.jpg
vga_vax_2019_stel_6.jpg
vga_vax_2019_stel_13.jpg
vga_vax_2019_stel_14.jpg
VGA_Vax_batterikasse_12.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 2 batterier i scooter designet til 1

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Har taget nogle billeder hvor batterierne er placeret på forskellige måder.

Tænker det er bedst som på første billede når ekstrabatteriet står på fodtrinnet og drejet så det er breddest til siderne.
Det er godt nok bedre for fødderne hvis det er drejet så det er smallest til siderne men så rammer sædet vist når det åbnes.

Andre muligheder:
Lægge batteriet ned så det trækkes ud fra siden.
Forrest på scooteren er 3 bolte til frontskjoldet. Det kunne muligvis godt holde batteriet.

Under sædet er der ikke plads til 2 batterier mellem stelrørene så man kan vist godt glemme at have 2 batterier under sædet.
vga_vax_batteriplacering_6.jpg
vga_vax_batteriplacering_1.jpg
vga_vax_batteriplacering_2.jpg
vga_vax_batteriplacering_3.jpg
vga_vax_batteriplacering_4.jpg
vga_vax_batteriplacering_5.jpg
vga_vax_batteriplacering_7.jpg
vga_vax_batteriplacering_8.jpg
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1340
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: 2 batterier i scooter designet til 1

Ulæst indlæg af Landbo »

Det er svært og give et godt råd, men ville formodentlig selv montere batteriet fast på trinbrættet og lave en permanent parralelforbindelse mellem begge. Det og transportere et batteri løst på trinbrættet, turde jeg personligt ikke binde an med.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 2 batterier i scooter designet til 1

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvordan og hvorfor ville du lave en permant parralelforbindelse?

Nogle scootere kan have mere end ét batteri forbundet samtidigt og så der er visning af mere end ét batteri på instrumentpanelet men det er svært at finde information om hvordan det er lavet og hvordan det fungerer.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1340
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: 2 batterier i scooter designet til 1

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 4. januar 2022 20:05 Hvordan og hvorfor ville du lave en permant parralelforbindelse?

Nogle scootere kan have mere end ét batteri forbundet samtidigt og så der er visning af mere end ét batteri på instrumentpanelet men det er svært at finde information om hvordan det er lavet og hvordan det fungerer.
Du forbinder pluspolerne på de to batterier sammen og minuspolerne på samme måde. Så har du et batteri med samme spænding og den dobbelte effekt.

Øh, gør du som jeg beskrev ovenfor, køre du det dobbelte antal km på hver 10% du har i rest på batterierne. Faktisk bruger man spændingen over batteriet/batterierne til og udregne restkapasiteten i procent på batteriet. Der er slet ingen hokus pokus i det.

Hilsen.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 2 batterier i scooter designet til 1

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ved ikke om det er godt at gøre.
Der er BMS i hvert batteri hvis det har betydning.
Og hvad så hvis batterierne ikke er opladt/afladt lige meget?
Så står det ene batteri vel og oplader det andet.
Men det kan da godt være det er lavet sådan på nogle scootere og så de skriver at folk skal sørge for at begge batterier er fuldt opladt inden de sættes i hvis de bruger to batterier.

Jeg har tænkt på at gøre det modsatte.
Altså oplade 2 batterier med 1 oplader.
Men jeg har ikke rigtig lyst til at bruge mine batterier som forsøg hvis nu det ikke er godt.

Her er billeder fra LVNENG hvor der står dobbeltbatteri i parallel og displayet viser to forskellige opladningsniveauer.
Gad godt vide hvordan det er lavet.
viewtopic.php?f=26&t=3961
dual_batteries_in_parallel.jpg
dual_batteries_in_parallel.jpg (150.69 KiB) Vist 4419 gange
3W3A0756-1.png
3W3A0756-1.png (474.16 KiB) Vist 4419 gange
viewtopic.php?f=3&t=3680 har en fil med tekst om dobbeltbatteri.
Der står noget om at batterisystemet (hvad end det er) automatisk inspicerer og justerer opladnings- og afladningsstatus på de to batterier og forskellen skal åbenbart helst ikke være mere end 20% (svarende til 4 volts forskel) når de er forbundet parallelt så batteristyringssystemet (hvad end det er) fungere godt.
Og det er på Ecooter E2 hvor batterierne har forskellig kapacitet. De er ikke lige store. Så det kan åbenbart lade sig gøre selvom batterierne ikke er ens.
E2-doble-baterias-instrucciones-usario.pdf
(45.32 KiB) Downloadet 172 gange
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1340
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: 2 batterier i scooter designet til 1

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 5. januar 2022 00:00 Ved ikke om det er godt at gøre.
Der er BMS i hvert batteri hvis det har betydning.
Og hvad så hvis batterierne ikke er opladt/afladt lige meget?
Så står det ene batteri vel og oplader det andet.
Men det kan da godt være det er lavet sådan på nogle scootere og så de skriver at folk skal sørge for at begge batterier er fuldt opladt inden de sættes i hvis de bruger to batterier.

Jeg har tænkt på at gøre det modsatte.
Altså oplade 2 batterier med 1 oplader.
Men jeg har ikke rigtig lyst til at bruge mine batterier som forsøg hvis nu det ikke er godt.

Her er billeder fra LVNENG hvor der står dobbeltbatteri i parallel og displayet viser to forskellige opladningsniveauer.
Gad godt vide hvordan det er lavet.
viewtopic.php?f=26&t=3961
dual_batteries_in_parallel.jpg
3W3A0756-1.png

viewtopic.php?f=3&t=3680 har en fil med tekst om dobbeltbatteri.
Der står noget om at batterisystemet (hvad end det er) automatisk inspicerer og justerer opladnings- og afladningsstatus på de to batterier og forskellen skal åbenbart helst ikke være mere end 20% (svarende til 4 volts forskel) når de er forbundet parallelt så batteristyringssystemet (hvad end det er) fungere godt.
Og det er på Ecooter E2 hvor batterierne har forskellig kapacitet. De er ikke lige store. Så det kan åbenbart lade sig gøre selvom batterierne ikke er ens.
E2-doble-baterias-instrucciones-usario.pdf
Du bør naturligvis oplade begge fuldt ud inden de paralelforbindes. Hvis du måler på din oplader, vil du opdage det bare er en dum DC kilde, der afgiver en passende spænding der skal til for og oplade batteriet. Forbruget ud af opladeren bestemmer om lampen lyser rødt eller grønt når batteriet/batterierne er helt opladet.

Du skal naturligvis ikke pille forbindelserne af mellem de to batterier i tide og utide men lade begge op samtidig med samme lader.

Og ja, det er BMS'en i dine batterier der styre opladningen af cellerne og ikke laderen.

Du kan jo starte med at aflade begge batterier paralelkoblet med 5 stk 12 Volt 18 Wats pære der er seriekoblet. Dem trækker du så ca 1,5 Amp fra batterierne, en passende strøm så pærene ikke virker som en bedre varmeovn. Pærene kan du bare lodde sammen med nogle stumper 230 volts ledning. Prøv det.

Der sidder normalt også nogle ekstra forbindelser i dit strømstik (4 på min VGA) den ene forbindelse er stel og de andre tre er åben collektor forbindelser, der signalere til computeren ved et for varmt batteri, ved ubalance mellem cellerne og den sidste ved jeg ikke hvad er til. Man behøver ikke forbinde nogle af dem sammen, på de batterier jeg har set indtil videre.

Jeg ved ikke hvordan computeren er lavet på den scooter med de to batterier du omtaler, men du får ikke udlæsning af opladestanden for hvert batteri vist på dit display.

Så skal det lige siges at du bør være forsigtig når du parrelelforbinder dine batterier, bruge ledning der kan bære strømmen og sørge for ledningerne er aflastet korrekt samt sørge for isoleringen ikke kan beskadiges.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 2 batterier i scooter designet til 1

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Landbo skrev: 5. januar 2022 20:10 Der sidder normalt også nogle ekstra forbindelser i dit strømstik (4 på min VGA) den ene forbindelse er stel og de andre tre er åben collektor forbindelser, der signalere til computeren ved et for varmt batteri, ved ubalance mellem cellerne og den sidste ved jeg ikke hvad er til. Man behøver ikke forbinde nogle af dem sammen, på de batterier jeg har set indtil videre.
Har du mere information om hvad de ekstra forbindelser er til?
Links, billeder osv.

Jeg tænker de bruges af instrumentpanelet til at vise bedre opladningsniveau (SoC = State of Charge).
Og af opladeren.
Nogle opladere kan have et display der viser opladningsniveauet.
Tænker de ekstra ledningerne bruges til det så man på opladeren kan se et præcist opladningsniveau i stedet for der bare er en lampe der skifter farve.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1340
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: 2 batterier i scooter designet til 1

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 10. januar 2022 20:31
Landbo skrev: 5. januar 2022 20:10 Der sidder normalt også nogle ekstra forbindelser i dit strømstik (4 på min VGA) den ene forbindelse er stel og de andre tre er åben collektor forbindelser, der signalere til computeren ved et for varmt batteri, ved ubalance mellem cellerne og den sidste ved jeg ikke hvad er til. Man behøver ikke forbinde nogle af dem sammen, på de batterier jeg har set indtil videre.
Har du mere information om hvad de ekstra forbindelser er til?
Links, billeder osv.

Jeg tænker de bruges af instrumentpanelet til at vise bedre opladningsniveau (SoC = State of Charge).
Og af opladeren.
Nogle opladere kan have et display der viser opladningsniveauet.
Tænker de ekstra ledningerne bruges til det så man på opladeren kan se et præcist opladningsniveau i stedet for der bare er en lampe der skifter farve.
Nej jeg har ikke konkret noget over hvad de ekstra håndtag bruges til i det batteri jeg nævnte, jeg laver bare nogle begavede gæt ud fra hvad jeg ved BMS'er normalt er udstyret med.

Du bliver sikkert overrasket, når jeg fortæller dig at stikket fra laderen "kun" indeholder to terminaler, nemlig en + og en - pol. Kan kun anbefale du lade være med og tænke så meget og lade BMS'en i batteriet lave det den blandt andet er sat der for, nemlig at styre opladningen af batteriet. Selve opladerkassen indeholder stadig kun en dum switchmode strømforsyning der levere en passende opladespænding ved x antal Amp.

Hvor meget saft batteriet har tilbage (opladestatus), udregner displayets computer ud fra den gennemsnitlige spændingen over batteriet over x tid under last, da den meget præcist afspejler batteriets resterende effekt.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 2 batterier i scooter designet til 1

Ulæst indlæg af scootergrisen »

viewtopic.php?p=26927#p26927 er en oplader til VGA e-Fox med Chogori-stik med alle 8 stikben.
Så kunne man tænke at opladeren gør brug af det.
Men hvis man kigge på kablet så er det nok bare med 2-3 ledere i.
Så de er nok slet ikke forbundet til noget de små stikben.

Men de har det vist med at have et andet ladestik med kun 3 stikben.

Altså et slags stik til afladning (8 stikben) og en anden slags (3 stikben) til opladning.
Umiddelbart synes jeg ikke det er smart. Hvorfor ikke bare have samme slags stik til begge dele?
5b3c2f277bbdf.png
5b3c2f277bbdf.png (199.96 KiB) Vist 4281 gange
Besvar