Pedaler med generator

Her kan du skrive med andre om køretøjer med elektrisk motor.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Pedaler med generator

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Nogle elektriske køretøjer såsom Nyhed: NKT Motor Milka (elektrisk) har pedaler.

Det lader til at pedalerne bruges til at dreje baghjulet (med kædetræk).
Formodentligt ved ret lav gearing så man kan cykle hvis der ikke er strøm på eller cykle op ad bakke.

Findes der overhovedet nogen hvor pedalerne driver en generator så man i stedet for at dreje hjulet rundt genereres der strøm som f.eks. bruges til at oplade batteriet eller måske rettere aflader det mindre da noget af strømmen så kommer fra brug af pedalerne?
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Pedaler med generator

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 24. april 2021 23:28 Nogle elektriske køretøjer såsom Nyhed: NKT Motor Milka (elektrisk) har pedaler.

Det lader til at pedalerne bruges til at dreje baghjulet (med kædetræk).
Formodentligt ved ret lav gearing så man kan cykle hvis der ikke er strøm på eller cykle op ad bakke.

Findes der overhovedet nogen hvor pedalerne driver en generator så man i stedet for at dreje hjulet rundt genereres der strøm som f.eks. bruges til at oplade batteriet eller måske rettere aflader det mindre da noget af strømmen så kommer fra brug af pedalerne?
Pedalerne skyldes vel bare at knallerten "kun" er udstyret med en 450 eller 500 Watts motor og derfor kan trænge assistance op af bakkerne. Om det effekten er opgivet som indput til motoren eller hvad den yder på baghjulet melder historien intet om.

Mener og kunne huske noget om at en øvet cykellist "kun" kan "yde" ca 300 Watt gennem længere tid, så det med opladning af batteriet via pedalerne skal man nok ikke stikke næsen op efter.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Pedaler med generator

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Kan da godt være at de nærmest bliver nød til at sætte pedaler på de køretøjer med lav motorydelse for at de overhovedet kan komme op ad bakke.
Lad os sige man alligevel sidder og keder sig på en 2 timers lang tur så må det da kunne gøre en forskel hvis man træder i pedalerne i forhold til hvis man ikke havde gjort det.
De 300 watt er vist det min oplader maks. bruger.
Så måske man på en time kunne få op til 10 km ekstra ved at træde i pedalerne.
Så er spørgsmålet om det giver mening at bruge pedaler til at oplade batteriet for derefter at dreje hjulet eller om det f.eks. er mere effektivt at dreje hjulet gennem kæde/rem. Ville dog gerne slippe for kæde hvis det var min.
Kunne i hvert fald være rart at have mulighed for at komme videre hvis man f.eks. løber tør for strøm og ikke skulle trække scooteren i mørke uden lys på.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Pedaler med generator

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 26. april 2021 17:04 Kan da godt være at de nærmest bliver nød til at sætte pedaler på de køretøjer med lav motorydelse for at de overhovedet kan komme op ad bakke.
De første knallerter der kom frem herhjemme var faktisk en cykel hvor man satte en motor på via et snolletræk (En rulle der ind på dækket). Ret hurtigt blev der bygget specielle kraftigere cykelstel med pedaler, hvor motoren trak på baghjulet gennem en kæde eller rem, såsom Skylon, REX, SCO og andre fabrikater. De levede i den grad op til lovgivningen hvor de blev betegnet som en cykel med hjælpemotor. Der stod i lovgivningen at motoren højst måtte yde 1 HP.

Den første knallert jeg havde i mine unge dage var faktisk en 1 gears SCO med en hjælpe rugbrødsmotor.
scootergrisen skrev: 26. april 2021 17:04 Lad os sige man alligevel sidder og keder sig på en 2 timers lang tur så må det da kunne gøre en forskel hvis man træder i pedalerne i forhold til hvis man ikke havde gjort det.
Det strøm du ikke forbruger fra batteriet ved og bruge pedalerne, har du jo til senere brug. Dog tror jeg ikke den viste model kan lade på batteriet ved man træder i pedalerne, da det kræver at batteriet er opdelt i flere "banker" for det kan lade sig gøre, idet man ikke både kan lade på batteriet og forbruge på samme tid.
scootergrisen skrev: 26. april 2021 17:04 De 300 watt er vist det min oplader maks. bruger.

Så måske man på en time kunne få op til 10 km ekstra ved at træde i pedalerne.

Så er spørgsmålet om det giver mening at bruge pedaler til at oplade batteriet for derefter at dreje hjulet eller om det f.eks. er mere effektivt at dreje hjulet gennem kæde/rem. Ville dog gerne slippe for kæde hvis det var min.
De 300 W er vist max forbrug inclusiv tab mm.

Den effekt der ikke er brugt er sparet til senere brug.

En en velsmurt kæde har formodentlig mindre tab end både tandhjul og rem.

Jeg har desværre konstateret, at min nyindkøbte VGA GEV1000 desværre ikke kan køre ret meget mere end 10 km hjemmefra hvis man skal være sikker på og nå hjem igen uden og skulle lade på batteriet ude i byen, hvilket jo er utroligt langt fra de lovede "op til 45 km. Det kommer der mok en lille historie om senere.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Pedaler med generator

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Man kan godt lade og forbruge strøm fra batterier under kørsel. Jeg kommer fra telefonverden, hvor man altid har ladet på centralernes batterier og haft forbrug samtidig.
Jeg har netop i dag afprøvet dette på vores lille kabinescooter, hvor jeg havde en tilsluttet "reservedunk" strøm med på turen. Jeg skal nok skrive om forsøget på et senere tidspunkt.

Jeg tror dog at de fleste fabrikanter har blokeringer, så man ikke uforvarende kører af sted med tilsluttet lader (hvor ledningen meget hurtigt bliver for kort).

//Jørgen.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Pedaler med generator

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Landbo skrev: 26. april 2021 21:12 Det strøm du ikke forbruger fra batteriet ved og bruge pedalerne, har du jo til senere brug. Dog tror jeg ikke den viste model kan lade på batteriet ved man træder i pedalerne, da det kræver at batteriet er opdelt i flere "banker" for det kan lade sig gøre, idet man ikke både kan lade på batteriet og forbruge på samme tid.
Hvad mener du med "banker"?

Jeg tænker at man godt kan lade på batteriet mens der er forbrug.
Er det noget der ikke er muligt i teorien eller hvad man skal kalde det?

Eller også at forbruget på batteriet bliver mindre jo mere pedalerne bruges.
Altså at motoren kunne få strøm fra både batteri og pedaler på samme tid.
Lad os sige der var solceller på i stedet for pedaler så ville det jo være godt hvis solcellerne også var i brug mens man kørte og ikke kun når scooteren står stille.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Pedaler med generator

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Jeg er kommet i tanker om et eksempel fra hverdagen, hvor der lades og er forbrug på batteriet samtidigt.

Startbatteriet i en bil står for hele strømforsyning af køretøjet, hvis motoren er stoppet.
Ved langsom tomgang, deles batteri og generator om at strømforsyne.
Når generatoren kommer lidt op i omdrejninger, leverer den spænding/strøm nok til forsyning og opladning af batteriet.

I øvrigt synes jeg det grænser til bondefangeri, med kun ca 20 km's rækkevidde. Er ikke godt for batteriet, da det meget ofte vil komme ud for "dybe" afladninger.

//Jørgen.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Pedaler med generator

Ulæst indlæg af scootergrisen »

På en bærbar computer med batteri der kan man f.eks. sætte strømstik i.
Så kan man både bruge computeren og oplade batteriet samtidigt.
Man kan fjerne batteriet mens computeren er tændt og bruge computeren uden batteri når strømstikket sidder i.
Gætter på det betyder at der ikke bruges strøm fra batteriet når strømstikket er tilsluttet men at der skiftes over til batteriforbrug når strømstikket fjernes.

På et elektrisk køretøj kunne farthåndtaget så måske bruges til at justere hvor strømmen fra pedalernes generator sendes hen.
Helt sluppet = alt strøm sendes til batteriet.
Halv drejet = 50% til batteri, 50% til motor.
Helt drejet = alt strøm sendes til motor.

Eller måske det kunne indstilles og farthåndtaget sat ud af funktion når pedalerne bruges.
Kunne måske være det er irriterende at skulle dreje farthåndtaget når man bruger pedalerne.
Mmmmm gad vide hvordan det vil gå at skulle træde i pedalerne fra man holder stille f.eks. op af bakke.
Hvis der er en forsinkelse i at hjulet drejer så bliver det måske svært at komme til at holde balancen når begge fødder skal være på pedalerne.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Pedaler med generator

Ulæst indlæg af Landbo »

rjskib skrev: 26. april 2021 22:09 Hej.

Man kan godt lade og forbruge strøm fra batterier under kørsel. Jeg kommer fra telefonverden, hvor man altid har ladet på centralernes batterier og haft forbrug samtidig.
Jeg har netop i dag afprøvet dette på vores lille kabinescooter, hvor jeg havde en tilsluttet "reservedunk" strøm med på turen. Jeg skal nok skrive om forsøget på et senere tidspunkt.

Jeg tror dog at de fleste fabrikanter har blokeringer, så man ikke uforvarende kører af sted med tilsluttet lader (hvor ledningen meget hurtigt bliver for kort).

//Jørgen.
Det er måske en dum måde jeg udtrykker mig på men jeg forsøger og forklare er at man ikke på samme tid kan bruge en såkaldt "kulfri" motor til fremdrift og som generator på samme tid. Mig bekendt er de fleste BMS (Battery Management System) i lithium batterier også lavet på den måde at der er et mindre delay fra der kommer ladespænding til batteriet før BMS'en begynder opladningen. Men ved bly og Ni-MH er der ingen problemer da batterierne ikke indeholder en BMS.

Ja normalt kan man ikke få strøm på motoren til fremdrift på eldrevet køretøj når der er isat et ladestik.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Pedaler med generator

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 26. april 2021 22:57 Hvad mener du med "banker"?

Jeg tænker at man godt kan lade på batteriet mens der er forbrug.
Er det noget der ikke er muligt i teorien eller hvad man skal kalde det?

Eller også at forbruget på batteriet bliver mindre jo mere pedalerne bruges.
Altså at motoren kunne få strøm fra både batteri og pedaler på samme tid.
Lad os sige der var solceller på i stedet for pedaler så ville det jo være godt hvis solcellerne også var i brug mens man kørte og ikke kun når scooteren står stille.
Med banker mener jeg at du har 2 batterier i dit køretøj som der kan skiftes imellem.

Pedalerer du på omtalte scooter, vil jeg formode du bare forbruger mindre strøm fra batteriet under kørslen. Jeg tvivler på den er lavet så du har mulighed for at sætte den på midterstøttebenet og lade på batteriet ved og træde i pedalerne.

Prøv lige og undersøge hvor stort en 300 Watt solcelle er inden du forsøger og sætte den på din knallert. Men det er da muligt og lave en solcelle løsning til opladning af batteriet i køretøjets "garage". Rent økonomisk kan det dog ikke svare sig hvis stumperne skal indkøbes ude i byen. Iøvrigt er det sjældent at solen skinner om vinteren når køretøjet står i sin "garage", det skal også med i beregningerne over rentabliteten ! ;)
Besvar