USB-til-seriel

Her kan du skrive med andre om køretøjer med elektrisk motor.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

USB-til-seriel

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Her indsamler jeg information om de USB-til-seriel-chips/-moduler/-kabler der gør det muligt at tilslutte en controller (fra en elektrisk scooter) til en computer via USB så controlleren kan aflæses/omprogrammeres/overvåges mens scooteren er i brug da moderne computere ikke har dette serielle stik som ældre computere har.

Indtil videre er WinChipHead CH340/CH341 og Prolific PL2303 blevet nævnt i filerne til de controllere jeg har kigget i.

WinChipHead CH340
WinChipHead CH341
wch.cn
USB-SERIAL CH341
USB-SERIAL CH340
USB-SERIAL CH341A
W.ch
WinChipHead
Nanjing Qinheng Microelectronics Co., Ltd.
wch-ic.com - Products > USB series chip

Prolific PL2303
prolific.com.tw - Products Application > SIO (Smart-IO) > USB to UART/Serial/Printer
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: USB-til-seriel

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Forhandlere:

T. Hansen har USB to serial converter (varenummer 50210) til 149,- kroner men der står ikke hvilken chip den indeholder.
Det ser ud til at være Kingwin KWI-RS232 men deres driver-link virker desværre ikke.
USB to serial converter.jpg
I en pdf-fil jeg fandt som måske (måske ikke) passer til står at den har Prolific PL-2303 chipsæt.
68875.pdf
(395.65 KiB) Downloadet 47 gange
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: USB-til-seriel

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Angående 3.3 volt eller 5 volt.

Det lader til at signalledninger (rxd, txd osv.) kan bruge f.eks. 3.3 volt og 5 volt.
Derudover kan der være "power output" som også kan være 3.3 volt og 5 volt.
Men at signalledninger og "power output/vcc" ikke nødvendigvis bruger samme spænding.
Jeg kan ikke helt finde ud af om det er nødvendigt at bruger "power output/vcc" eller om man kan nøjes med at bruge rxd, txd, gnd.
Måske man kan undgå at bruge "power output/vcc" hvis controlleren får strøm fra scooterens batteri.

Hvis i ved noget om det så skriv det gerne.

På nogle moduler er der mulighed for at vælge mellem 3.3 volt og 5 volt men ifølge en video gælder kontakten på nogle moduler kun for vcc og ikke signalledninger hvor det på andre moduler gælder for både vcc og signalledninger.


I stm32f030c8.pdf står på side 43 "Absolute maximum ratings" og maks. 4.0 volt så den tåler nok ikke 5 volt som strømforsyning.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: USB-til-seriel

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Mit bud på hvordan det skal forbindes på 122HK2 (bruges i VGA Vax 2019).
VCC kan muligvis undlades.
RXD_TXD_GND_3.3V.png
RXD_TXD_GND_3.3V.png (898.7 KiB) Vist 4648 gange
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: USB-til-seriel

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Gad godt have den her med ledningerne.
Det er ikke rigtig til at finde ud af producenten men chippen skulle være CH340G.
DEBO_USB_TTL_01.png
DEBO_USB_TTL_02.png
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: USB-til-seriel

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvis i har set den på billedet ovenfor til salg i danske butikker så skriv det gerne.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 405
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: USB-til-seriel

Ulæst indlæg af GYS »

Der er noget med at der er problemer med drivere til f.eks. WIndows 10. Det lykkedes mig at løse problemet, men den driver man downloader på producentens hjemmeside får der til at komme en fejlmelding. På ældre XP computere er det nemmere at få til at fungere.

Jeg mener det er profilic chipsættet, som ikke fungerer med producentens drivere mere, og man får en fejl hvis de installeres, så jeg vil anbefale at undgå profilic chipsættet. Der findes vist nogen der har lavet en alternativ til profilic softwaren, men har man først installeret det fra producentens hjemmeside, så skal denne installation først fjernes, og det kan være et problem. Den er udviklet til, at skulle fungere som forhindring, for at få driveren til at fungere. Det er noget med at der var piratchips der brugte den pågældende software, og så lavede de en driver hos producenten af original chippen, der lagde sig fast ind, og forhindrer at drivere der fungerer kan hentes, så skal denne driver skal fjernes først. Det tager derfor tid at få til at fungere, da langt de fleste chips der bruger profilic driveren er kinesiske pirat chips.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: USB-til-seriel

Ulæst indlæg af scootergrisen »

USB TO TTL
V0301
PL2303
613DTecNJ6L._AC_SL1200_.jpg
6155gD0BvHL._AC_SL1200_.jpg
Skulle være til VOTOL-controller.
VOTOL-Controller-USB-Kabel.jpg
Ukendt.
Kan er den rødeledning til strøm seperat fra stikket.
The computer is connected to the controller data debugging line.jpg
The computer is connected to the controller data debugging line.jpg (59.8 KiB) Vist 4612 gange
Besvar