Lithiumbatteri information - opladning/afladning/opbevaring

Her kan du skrive med andre om batterier til elektriske køretøjer.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Lithiumbatteri information - opladning/afladning/opbevaring

Ulæst indlæg af scootergrisen »

I en manual (巡弋说明书.pdf) til en F10 scooter fandt jeg følgende billede.
Der står godt nok ikke det handler om et lithium batteri men det går jeg ud fra den har.
Der står bare 60V 28A.

Det er åbenbart ikke bedst at holde batteriet 100% opladt.

I følge billedet:
For at få langt batteriliv skal batteriet holdes mellem 20 og 80% opladt.

Opbevaring:
Den bedste kapacitet til at opbevare batteriet er 50%.
Hvis batteriet opbevares i en lang periode under 10% eller over 90% forårsager det permanent tab af kapacitet.
Ved lang tids opbevaring skal batteriet holdes mellem -20 til 40 graders celsius og have en opladning/afladning mindst en gang om måneden for at minimere tab af kapacitet.
Til lang tids står at batteriet skal oplades til 100%. Det er måske for at det så gradvist mistet sin opladning og efter noget tid kommer under 80%. Men det er åbenbart ikke godt løbende at holde til opladt til 100%.

Den anvendelige kapacitet ved forskellige temperaturer:
100% ved 25 grader celsius.
85% ved 0 grader celsius.
70% ved -10 grader celsius.
Attention.jpg
Storage_Method.jpg
I servicemanualen (维修手册2.pdf) til jeg ved ikke hvilken model står at 80% opladning er det bedste til opbevaring.
Så man kan åbenbart ikke regne med det der står.
WARNING.jpg
Mere tekst om batteri:
viewtopic.php?f=18&t=2519&p=21933#p21693
viewtopic.php?f=3&t=3612&p=25190

Så kan vi prøve og samle generel information om hvordan man bedst oplader/aflader/opbevarer lithium batterier.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Lithiumbatteri information - opladning/afladning/opbevaring

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvis det er godt for litiumbatteriets levetid at sørge for at oplade det helt med cellebalacering til sidst men det samtidig ikke er det bedste at opbevare batteriet fuldt opladt hvad gør man så hvis man vil gøre det der er bedst for batteriet?

Hvis jeg oplader et batteri til 100 % med cellebalancering og der går 1 dag eller 1 uge før jeg bruger, så er det vel også en form for opbevaring.

Hvis vi siger det skulle være bedst at opbevare et batteri ved f.eks. 80 % opladning er det så bedst at oplade det til 80 % og så vente med at oplade resten (fra 80 til 100 %) umiddelbart før batteriet skal bruges (f.eks. 2 timer før) ?
Besvar