opgradering/mod batteri MotoCR E-Libra (30)

Her kan du skrive med andre om elektriske scootere.
Brugeravatar
TIP
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 30
Tilmeldt: 17. august 2022 18:22
Scootere: MotoCR E-Libra

opgradering/mod batteri MotoCR E-Libra (30)

Ulæst indlæg af TIP »

Nu er der råd, og det er på høje tid at gøre noget ved det begrænsede rækkevidde, men ak, det er sgu ikke let at finde ud af. Jeg kan ikke engang finde et sted hvor man kan købe et ny original batteri, men so be it, så må man jo spørge, og håbe at der er en ekspert til stede.

Batteri:
Model: ZM01
spænding: 60v (~55-67)
Kapacitet: 28AH/1680WH
Ladespænding: 67,2v
type: Li-Ion

Der står intet på batteriet om hvor mange watt det kan levere, men det er en bosch 3000w motor. I praksis trækker den dog ikke mere end max 2800w, og det er absolut peak. Ved normal kørsel trækker jeg vel sjældent mere en halvdelen, men lad os sige 2000w for at være på den sikre side.
Planen er så som følger, først og fremmest at finde ud af om der findes en egentlig opgradering til det nuværende batteri, i samme format men med nævneværdig højere kapacitet. Kan potentielt også være op til 15cm højere, inkluderende en lille sikkerhedsmargin, ift. terminal og variation.
Dernæst er der mulighed for at tilføje yderligere batterier, som jeg påtænker at indbygge foran, mellem sæde og front, eller mellem benene, om man vil. Målene kan forhandles, men som udgangspunkt vil jeg sige max 12cm i bredden, og i omegnen af 30cm i længde og højde. Kan potentielt forlænges en del. Jeg er ikke sikker på hvor meget mere højde der kan blive.

Så er det store spørgsmål hvad jeg så gør herfra. google er en meget lille hjælp i forhold til at finde pasende batterier, så jeg håber at de ærede medsammensvorne Scootergrise kan være behjælpelige med råd og vejledning.

NB. Jeg har rimelig godt tyr på det elektriske generelt, bare ikke lige batterier.

På forhånd tak.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: opgradering/mod batteri MotoCR E-Libra (30)

Ulæst indlæg af Landbo »

TIP skrev: 16. maj 2023 09:47 Nu er der råd, og det er på høje tid at gøre noget ved det begrænsede rækkevidde, men ak, det er sgu ikke let at finde ud af. Jeg kan ikke engang finde et sted hvor man kan købe et ny original batteri, men so be it, så må man jo spørge, og håbe at der er en ekspert til stede.

Batteri:
Model: ZM01
spænding: 60v (~55-67)
Kapacitet: 28AH/1680WH
Ladespænding: 67,2v
type: Li-Ion

Der står intet på batteriet om hvor mange watt det kan levere, men det er en bosch 3000w motor. I praksis trækker den dog ikke mere end max 2800w, og det er absolut peak. Ved normal kørsel trækker jeg vel sjældent mere en halvdelen, men lad os sige 2000w for at være på den sikre side.
Planen er så som følger, først og fremmest at finde ud af om der findes en egentlig opgradering til det nuværende batteri, i samme format men med nævneværdig højere kapacitet. Kan potentielt også være op til 15cm højere, inkluderende en lille sikkerhedsmargin, ift. terminal og variation.
Dernæst er der mulighed for at tilføje yderligere batterier, som jeg påtænker at indbygge foran, mellem sæde og front, eller mellem benene, om man vil. Målene kan forhandles, men som udgangspunkt vil jeg sige max 12cm i bredden, og i omegnen af 30cm i længde og højde. Kan potentielt forlænges en del. Jeg er ikke sikker på hvor meget mere højde der kan blive.

Så er det store spørgsmål hvad jeg så gør herfra. google er en meget lille hjælp i forhold til at finde pasende batterier, så jeg håber at de ærede medsammensvorne Scootergrise kan være behjælpelige med råd og vejledning.

NB. Jeg har rimelig godt tyr på det elektriske generelt, bare ikke lige batterier.

På forhånd tak.
Det er nok C. Reinhard du skal henvende dig til vedrørende nyt/ekstra batteri til dit køretøj, idet det på nyere køretøjer tit er sådan at Li-Ion batterierne er er en integreret det af det elektriske system og ikke som på køretøjer der er leveret med blybatterier hvor man reelt kan skifte mellem de to typer hvis man holder sig fra de fabriksintegrerede batterier.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11151
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: opgradering/mod batteri MotoCR E-Libra (30)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det er de færreste der er villige til at skille deres batteri ad og tage billeder så indtil der er nogen der er villige til at gøre det så er det svært at hjælpe med.

De har godt nok fjernet E-Libra fra https://motocr.dk/ men går ud fra de er i stand til at levere batterier gennem deres forhandlere.

Find ud af hvad du højst vil betale for det.

Eventuelt kig på de batterier til VGA R3 som T. Hansen kalder slim:
https://www.thansen.dk/scooter-mc/scoot ... 233885422/
Måske du kan få dem til at oplyse dimensioner hvis du skriver til dem.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: opgradering/mod batteri MotoCR E-Libra (30)

Ulæst indlæg af Landbo »

TIP skrev: 16. maj 2023 09:47 Nu er der råd, og det er på høje tid at gøre noget ved det begrænsede rækkevidde, men ak, det er sgu ikke let at finde ud af.
Får en spørge hvad en begrænset rækkevidde er i dit tilfælde ?

Hilsen Leif.
Brugeravatar
TIP
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 30
Tilmeldt: 17. august 2022 18:22
Scootere: MotoCR E-Libra

Re: opgradering/mod batteri MotoCR E-Libra (30)

Ulæst indlæg af TIP »

Tak for svarene.
C. Reinhard kan nok kun være behjælpelige ud i nyt batteri identisk til det gamle, og det er ikke rigtig interessant.
Jeg ved ikke præcis hvad der menes med "integreret". Batteriet er lige til at tage ud, hvilket også er absolut nødvendigt om vinteren, og i forhold til elektronikken synes det ikke at være voldsomt kompliceret. Jeg kan i bund og grund pille batteriet fra og sætte laderen til knallerten, uden batteri, uden problemer. Eneste konsekvens er at at den ikke viser tilbageværende rækkevidde, hvis jeg husker rigtig. Et hvilket som helst batteri med nogenlunde samme spænding burde kunne sættes i parallel, som jeg forstår det, omend de naturligvis skal lades separat, men det ville jo nok alligevel være tilfældet, selv hvis de var identiske.

Hvis det umiddelbart kan gøres uden at skulle til at kære i noget, splitter jeg gerne batteriet ad, i hvert fald en lille smule, så man kan se elektronikken. Det kigger jeg på senere.
Prien er jo netop også relevant. Jeg synes godt nok at +5000 er stramt, nå det i praksis kan gøres meget billigere.
Jeg har allerede kigget på omtalte batteri, og også overvejet at skrive og spørge. Sidste gang jeg kontaktede T. Hansen for at få yderligere information, var de dog mindre end hjælpsomme, og ja, så er der prisen. Jojo, hvis det bare virker, så måske, men det kan jeg nok ikke få bekræftet nogen steder.

Rækkevidden er vel i omegnen af 50 km, plus det løse på dampene, hvor man må trække opad bakke. Ydermere fra de førte 20km er kørt, går det stødt nedad bakke med trækkraften.
50 km er almindeligvis nok, men nogle gange er det ikke, og så kunne jeg også godt tænke mig at kunne lade opportunt, fx når strømmen er billig, i stedet for noget nær hver dag.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: opgradering/mod batteri MotoCR E-Libra (30)

Ulæst indlæg af Landbo »

TIP skrev: 17. maj 2023 09:32 Tak for svarene.
C. Reinhard kan nok kun være behjælpelige ud i nyt batteri identisk til det gamle, og det er ikke rigtig interessant.
Jeg ved ikke præcis hvad der menes med "integreret". Batteriet er lige til at tage ud, hvilket også er absolut nødvendigt om vinteren, og i forhold til elektronikken synes det ikke at være voldsomt kompliceret. Jeg kan i bund og grund pille batteriet fra og sætte laderen til knallerten, uden batteri, uden problemer. Eneste konsekvens er at at den ikke viser tilbageværende rækkevidde, hvis jeg husker rigtig. Et hvilket som helst batteri med nogenlunde samme spænding burde kunne sættes i parallel, som jeg forstår det, omend de naturligvis skal lades separat, men det ville jo nok alligevel være tilfældet, selv hvis de var identiske.

Hvis det umiddelbart kan gøres uden at skulle til at kære i noget, splitter jeg gerne batteriet ad, i hvert fald en lille smule, så man kan se elektronikken. Det kigger jeg på senere.
Prien er jo netop også relevant. Jeg synes godt nok at +5000 er stramt, nå det i praksis kan gøres meget billigere.
Jeg har allerede kigget på omtalte batteri, og også overvejet at skrive og spørge. Sidste gang jeg kontaktede T. Hansen for at få yderligere information, var de dog mindre end hjælpsomme, og ja, så er der prisen. Jojo, hvis det bare virker, så måske, men det kan jeg nok ikke få bekræftet nogen steder.

Rækkevidden er vel i omegnen af 50 km, plus det løse på dampene, hvor man må trække opad bakke. Ydermere fra de førte 20km er kørt, går det stødt nedad bakke med trækkraften.
50 km er almindeligvis nok, men nogle gange er det ikke, og så kunne jeg også godt tænke mig at kunne lade opportunt, fx når strømmen er billig, i stedet for noget nær hver dag.
Hvis du ikke "bare" kan nywes med et batteri mere, bliver det nok meget op af "bakke og modvind" at kunne finde noget der kan spille sammen med din scooter hvis importøren ikke kan levere. Har vedkommende ikke et større batteri til en 45 udgave ?

Jeg burde sikkert have skrevet elektronisk "integreret" sammen med motorkontrolleren og display for ikke at blive misforstået. Det jeg har skrevet har intet at gøre med batteriet fysisk kan fjernes fra køretøjet og solo lades. :mrgreen:

Det bliver formodentligt en smule svært og koble et billigt Kigøjsisk batteri i parallel med dit bestående batteri, dels skal spændingen være nøjagtig den samme over begge batterier i sammenkoblingsøjeblikket (der skal spændingsudlignes gennem en kraftig lille modstand eller en 12 volts forlygtepære før sammenkoblingen) og det ekstra batteri skal kunne oplades i de samme ledninger som du trækker strømmen gennem og ikke i et specielt stik, hvilket i praksis igen betyder du ikke kan udtage batterierne fra scooteren. Endelig er der ingen der kan love dig en sådan opstilling kan arbejde sammen med controlleren/udlæsningen på scooteren, så der må du eksperimentere dig frem.

Hvis trækkraften begynder at forsvinde efter 20 km op af bakke, er der noget der siger mig dit nuværende batteri begynder at nærme sig pensionsalderen.

Hvor gammel er din scooter/batteri og hvor mange km har de på bagen ?

Du kan altid koble et billigt tænd/sluk ur mellem laderen og stikkontakten og så stille uret til kun at tænde mellem eksv 01 og 05.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
TIP
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 30
Tilmeldt: 17. august 2022 18:22
Scootere: MotoCR E-Libra

Re: opgradering/mod batteri MotoCR E-Libra (30)

Ulæst indlæg af TIP »

Den er et par år, men kører som den altid har gjort, det er fint nok, det er ikke i en grad der er et problem.
Det egentlige problem er at der er steder jeg gerne vil kunne nå, og komme hjem igen, uden at skulle lade halvvejs. Det er ikke altid muligheden er der, og det tager jo også tid.
Det er meget mulig at det ikke kan lade sig gøre at parallelforbinde to forskellige batterier, men jeg ville tro at så længe startspændingen er den samme, at så burde det kunne lade sig gøre.
Det er dog også en mulighed også at skifte det gamle batteri ud, og lave en samlet batteripakke, om man vil. Som sagt kan jeg sætte strøm direkte til knallerten, uden batteri, uden at den beklager sig, den viser blot ikke kapacitet, så jeg kan ikke tænke mig andet at i hvert fald den løsning kan lade sig gøre, uden det store palaver. Jeg er imidlertid ikke frisk på at begynde at lave mine egne batteripakker. Jeg ved udmærket hvor galt det kan gå.
Der er jo også den løsning ikke at parallelforbinde.
Jeg er ret sikker på at 45 versionen bruger samme batteri, men bliver vidst solgt med en 10 km kortere rækkevidde.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: opgradering/mod batteri MotoCR E-Libra (30)

Ulæst indlæg af Landbo »

TIP skrev: 17. maj 2023 15:13 Den er et par år, men kører som den altid har gjort, det er fint nok, det er ikke i en grad der er et problem.
Det egentlige problem er at der er steder jeg gerne vil kunne nå, og komme hjem igen, uden at skulle lade halvvejs. Det er ikke altid muligheden er der, og det tager jo også tid.
Det er meget mulig at det ikke kan lade sig gøre at parallelforbinde to forskellige batterier, men jeg ville tro at så længe startspændingen er den samme, at så burde det kunne lade sig gøre.
Det er dog også en mulighed også at skifte det gamle batteri ud, og lave en samlet batteripakke, om man vil. Som sagt kan jeg sætte strøm direkte til knallerten, uden batteri, uden at den beklager sig, den viser blot ikke kapacitet, så jeg kan ikke tænke mig andet at i hvert fald den løsning kan lade sig gøre, uden det store palaver. Jeg er imidlertid ikke frisk på at begynde at lave mine egne batteripakker. Jeg ved udmærket hvor galt det kan gå.
Der er jo også den løsning ikke at parallelforbinde.
Jeg er ret sikker på at 45 versionen bruger samme batteri, men bliver vidst solgt med en 10 km kortere rækkevidde.
Ja ok.

Ja det er forståeligt.

Når du spørger til at parallelforbinde bliver jeg nødt til at svare på en måde hvor der tages forbehold over for de problemer jeg kan se kan opstå. Det er jo dejligt nemt for mig bare at sige det sagtens kan lade sig gøre, og du så bruger penge og energi på at få brændt din scooter af, det er ikke lige min stil.

Det er udmærket det er muligt at sætte laderen til og starte dyret op med lys i lamperne og display, men er det også muligt at få motoren til at roterer ved at vride håndtaget når du gør det ?

Hvis svaret til ovenstående spørgsmål er ja, ville jeg ikke investerer i hverken et T. Hansen batteri eller et originalt CR men i stedet købe et Kinesisk færdiglavet og tage det med i Arlakassen til udskiftning når turen bliver længere end det originale batteri som scooteren blev leveret med kan klare. Et slag på tasken siger mig det kan klares for omkring kr. 2500 at få et tilsvarende antal km som i det uoriginalt batteri.

Ok med 45 km udgaven.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
TIP
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 30
Tilmeldt: 17. august 2022 18:22
Scootere: MotoCR E-Libra

Re: opgradering/mod batteri MotoCR E-Libra (30)

Ulæst indlæg af TIP »

Jeg kan svare ja til spørgsmålet. Det er netop derfor jeg undersøger muligheden for en gør det selv løsning.

Så tak for svaret. Jeg prøver at se hvad jeg kan finde.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: opgradering/mod batteri MotoCR E-Libra (30)

Ulæst indlæg af Landbo »

TIP skrev: 18. maj 2023 21:47 Jeg kan svare ja til spørgsmålet. Det er netop derfor jeg undersøger muligheden for en gør det selv løsning.

Så tak for svaret. Jeg prøver at se hvad jeg kan finde.
Snak lige til mig inden du eventuelt investerer nede i Kinaland. Det er ikke alle data der loves du kan stole på, men der er skam også fabrikanter der sælger vare der overholder specs.

Hilsen Leif.
Besvar