opgradering/mod batteri MotoCR E-Libra (30)

Her kan du skrive med andre om elektriske scootere.
Brugeravatar
TIP
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 30
Tilmeldt: 17. august 2022 18:22
Scootere: MotoCR E-Libra

Re: opgradering/mod batteri MotoCR E-Libra (30)

Ulæst indlæg af TIP »

Landbo skrev: 18. maj 2023 22:22
TIP skrev: 18. maj 2023 21:47 Jeg kan svare ja til spørgsmålet. Det er netop derfor jeg undersøger muligheden for en gør det selv løsning.

Så tak for svaret. Jeg prøver at se hvad jeg kan finde.
Snak lige til mig inden du eventuelt investerer nede i Kinaland. Det er ikke alle data der loves du kan stole på, men der er skam også fabrikanter der sælger vare der overholder specs.

Hilsen Leif.
Ja, det kan være vanskeligt. Har brugt en del timer på at sortere ud i dem som alligevel lyder for godt til at være sandt.
Kan ikke rigtig finde ud af hvad jeg vil og hvad der er bedst til prisen.
sidder lige nu og kigger på denne her: link
Det er lidt dyrere end planlagt, men hvad, det er jo en engang ting, og passer nogenlunde i størrelsen.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: opgradering/mod batteri MotoCR E-Libra (30)

Ulæst indlæg af Landbo »

TIP skrev: 19. maj 2023 19:48
Ja, det kan være vanskeligt. Har brugt en del timer på at sortere ud i dem som alligevel lyder for godt til at være sandt.
Kan ikke rigtig finde ud af hvad jeg vil og hvad der er bedst til prisen.
sidder lige nu og kigger på denne her: link
Det er lidt dyrere end planlagt, men hvad, det er jo en engang ting, og passer nogenlunde i størrelsen.
Jeg kender ikke lige det firma der laver det batteri. Jeg ved heller ikke om det lige er muligt og trække strøm fra batteriet uden og have forbindelse til en Harley Davidson el-scooter da det lyder til at være et fabriks specifikt batteri. Hvis batteriet holder specs, tøws jeg da det er mow billigt for og sige det på godt Jysk, prøv lige og spørge til hvad et originalt batteri, der jo har betydeligt mindre effekt efter specs, koooster til din scooter.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: opgradering/mod batteri MotoCR E-Libra (30)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det lader til at batterier osv. kan købes via hjemmesider såsom AliExpress og Alibaba.

F.eks. JOYDO E-Scooter battery 60V30AH Lithium ion 18650 li ion 60V Electric motorcycle battery.
132 x 182 x 342 mm.
H9fd314ba9814427dbc3447053ec7fc4ek.jpg
De har et billeder af et batteri der minder om dit så måske producenten er den samme.
H366a0efa94044714b5c04cd45ddf1173i.jpg
H366a0efa94044714b5c04cd45ddf1173i.jpg (73.59 KiB) Vist 2101 gange
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: opgradering/mod batteri MotoCR E-Libra (30)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Angående parallelforbindelse af litium-ion-batterier så undersøg det gerne og se hvad du kan finde ud af.
Det har ikke lykkedes mig et finde et eldiagram eller lignende fra en scooter som bruger parallelforbundne litium-ion-batterier så man kan se hvordan det er lavet.
Måske der er 2 batterier tilsluttet samtidigt. Måske de kalder det parallelt. Men måske det i virkeligheden ikke er parallelt.
Kunne måske være at de er tilsluttet samtidig men at det kun er det ene batteri der er i brug ad gangen.
Så jeg vil mene det vil kræve noget elektronik mellem batterier og køretøj for at bruge litium-ion-batterier parallelt.
Vil ikke være så smart hvis man laver et hjemmelavet system der kræver at batterierne har samme spænding og så hvis man bare glemme det én gang så går noget i stykker.

Boks til tilslutning af 2 batterier.
Der er en bruger som skriver noget om at batteristatus skifter hver 15. sekund.
Så jeg tænker måske boksen skifter mellem batteri 1 og 2 hvert 15. sekund og så boksen har lidt batteri i sig til at give en glat overgang ved skift så det ikke bare er hårdt sluk/tænd.
Se om du selv kan finde mere information om det.
På nogle scootere kan man se batteriindikator for mere end ét batteri.

Alternativ til parallelforbindelse:
Ny elektrisk scooter fra Yadea
Når man tænder for det ene vippekontaktpar så slukke det andet.
Brugeravatar
TIP
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 30
Tilmeldt: 17. august 2022 18:22
Scootere: MotoCR E-Libra

Re: opgradering/mod batteri MotoCR E-Libra (30)

Ulæst indlæg af TIP »

Tak for de spændene indlæg.
Jeg må indrømme at jeg ikke forstår hvorfor det skule være at problem at parallelforbinde 2 lithium ion batterier med samme nominelle og max spænding, men om tidligere nævnt, behøver de ikke at være forbundne. Om nødvendigt kan jeg blot skifte mellem dem, og tilslutning af ekstra batteri burde slet ikke være et problem.

Originalt batteri til min scooter koster vidst i omegnen af 6000, men del synes jeg der er meget dyrt for 28Ah, og dels er dimensionerne ikke passende. Skal helst ikke være meget mere end 120mm på den korteste led. de resterende dimensioner kan forhandles, og det kan kapacitet, forbindelse, lader etc. også. Jeg er heldigvis ikke tabt bag nogen loddekolbe. Så længe det ikke på en eller anden besynderlig måde er låst, så man kun kan bruge det sammen med et eller anden specifik model eller apparat, uden at man skal ind i det og lave fiksfakserier. det har jeg ikke megen lyst til. Batteriindikator er i øvrigt ikke en bekymring. det er relativ let at finde en løsning på, uanset hvad.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: opgradering/mod batteri MotoCR E-Libra (30)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg gætter på C. Reinhardt's forhandlere vil have over 9000 kroner for det batteri du har men du kan jo spørge dem.

Vil du ikke have batteriet under sædet?

Du kan prøve at bygge en papfigur og se om du kan finde en størrelse der er god.
Brugeravatar
TIP
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 30
Tilmeldt: 17. august 2022 18:22
Scootere: MotoCR E-Libra

Re: opgradering/mod batteri MotoCR E-Libra (30)

Ulæst indlæg af TIP »

scootergrisen skrev: 20. maj 2023 00:46 Jeg gætter på C. Reinhardt's forhandlere vil have over 9000 kroner for det batteri du har men du kan jo spørge dem.

Vil du ikke have batteriet under sædet?

Du kan prøve at bygge en papfigur og se om du kan finde en størrelse der er god.
Jo, jeg skal også have batter i under sædet, men det alene er ikke nok, så jeg tænker at have et ekstra længere fremme, mellem benene, der er det eneste sted der er plads til det. Jeg har alligevel planer om et større kulfiberprojekt, så det skal nok ende med at komme til at se pænt ud, men samtidig skal det også helst kunne tage ud og med ind i varmen, når det er koldt, så reel indbygning er ikke rigtig en mulighed, ellers var der nok andre steder jeg kunne finde plads.

Jeg har selv prøvet at finde batteriet, hvilket er forbavsende vanskeligt, men mener at jeg så det til 6000 på et tidspunkt, men hvem ved, måske det var fra kina.

Under alle omstændigheder, så har jeg fundet forskellige løsninger som alle formentlig vil være passende. Problemet er så bare at de jo kommer fra kina, og da prisen ryger noget over bagatelgrænsen, må man forvente en noget højere pris, i sidste ende, hvis man da overhovedet får hvad man betaler for.

Nuvel, jeg leder videre, og så ender jeg nok med at tage en dyr beslutning en af de nærmeste dage.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: opgradering/mod batteri MotoCR E-Libra (30)

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 22. maj 2023 05:16 60V 75Ah med Chogori-stik.
https://www.thansen.no/scooter-mc/moped ... 5/pn862194
Du må have spist søm og glemt at spytte hovederne ud !!! :wave:
Ashampoo_Snap_22. maj 2023_14h09m04s_001_.jpg
Ashampoo_Snap_22. maj 2023_14h09m04s_001_.jpg (32.71 KiB) Vist 2055 gange
Godtnok er den Norske krone ikke meget værd nu til dags, men NOK 34 999,00 er immervæk DDK 22.117,54 hvortil der skal lægges Dansk told, ydermere så må den stakkels køber håbe på den Norske moms er lig den Danske, for ellers kan det blive dyrt. Ydermere koster forsendelse fra Norge her til landet mere end spidsen af en jetjager.

Det værste er næsten, man ikke kan regne med et batteri fra et andet fabrikant :scootergriselektrisk: kan "åbnes" med mandens CR :scootergriselektrisk: selv om stikket er nok så ens. :thumbdown:

Hilsen Leif.
Senest rettet af Landbo 22. maj 2023 21:44, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
TIP
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 30
Tilmeldt: 17. august 2022 18:22
Scootere: MotoCR E-Libra

Re: opgradering/mod batteri MotoCR E-Libra (30)

Ulæst indlæg af TIP »

Tak for kaffe, det var noget af en anbefaling.
Besvar